röda fläckar runt halsen:/
Hej! Jag har två råttor men börjar bli lite orolig över min ena råtta, Flipp. Hon är 1 år och en månad och allmänt pigg och glad. Men jag har börjat undra lite över de röda fläckarna hon har börjat få runt halsen de senast månaderna. Dessutom så har hon blivit liiiiite latare men jag tror att det beror på åldern. Imorse upptäckte jag också att hon har blivit lite röd ront ena ögat. Förlåt om bilden kommer uppochner men det är min ipad som är lite konstig bara. Tacksam för svar! Här är en bild på henne.
skulle tro det är porfyrin , vilket är råttans snorvätska eller tårvätska som blir röd orange i kontakt med luft.
finns mer info om det i artiklarna, är iafl inget farligt. men kan vara tecken på att hon är lite förkyld eller fått stå i drag tex
Stämmer mycket riktigt att det är porfyrin, dvs. när råttans sekret kommer i kontakt med syre.
Kan beror på att din råtta är lite dålig/för slö för att tvätta sig ordentligt varav rester av sekretet stannar kvar i pälsen eller som #1 skriver att råttan dragit på sig ex en förkylning.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tack för svar! Jag tycker dock inte att jag har dom stående någonstans där det är dragigt… Hon är väldigt pigg och så så jag vet inte om hon inte orkar tvätta sig :/
grejen är ju att det blir ju så då dom försöker tvätta sig, du kan använda babyservetter för att hjälpa till :3