Bättre liv - mindre lukt
Jag tröttnade på att ständigt tvätta Borrismattor som så snabbt började lukta igen och tänkte i stället testa att ha samma bottenströ på burgolvet som i sovhusen.
Kanonresultat både för råttorna och mig!
Jag tar ungefär hälften vardera av hampaströ och Carefresh Natural och knådar ihop det tills det bildar en sammanhängande massa. Det här kan råttorna gräva i och forma som de vill till gångar, kullar och gropar och eftersom det hänger ihop så pass bra hålls det på plats i buren utan att hamna i drivor på golvet utanför.
Luktfritt och lättstädat för mig och roligt för råttorna. Underbart.
👍
Hur många råttor, och hur ofta behöver du slänga alltihop och hälla i nytt? 🙂 Och syns det tydligt vilket som blivit eventuellt nerkissat så man inte behöver slänga alltihop vid varje burstäd?
Blev jättesugen på att testa då jag också skulle vilja testa något nytt istället för bara borrismattor. Men hälften av mina råttor är sluskar. Har stora toalådor med Toa-lätt i som de gillar att gräva i, men det där låter ju riktigt nice att ha på burbottnen.
Jag har testat detta under drygt 1 månad med mina 2 råtthonor. De lägger all bajs i toan (här har jag Back-2-nature) men slarvar med kissandet.
Borrismattorna hade jag alltid liggande med baksidan upp och då syntes det direkt var de hade kissat så jag lärde jag mig var de hade sina favorit-kisseställen. De använder samma ställen nu också men med det här materialet syns det inte längre.
Min metod är därför att en gång om dagen känna efter och ta bort det som känns vått, ersätta det med material från någon annan del av burbotten och lägga i nytt där det blev tomt. På så sätt byts efter hand allt material successivt ut - men inte samtidigt - och det luktar inget längre. Härligt!
#3 Tack för ett så utförligt svar!
Låter som en kanonlösning, ska definitivt testa att göra likadant =)
Sicket bra tips till nybliven förstagångs råttmänniska thankssåmycket!!:)
Var köper en detta enklast? Back to nature också var?

Jag undrar var du köper hampaströ? Har hört att det tagits bort från Granngården, attans!
Jag köpte en ny laddning nu på förmiddagen av alla tre sorterna på Zoocentrum Bäckebol i Göteborg (dvs i en vanlig zooaffär).
20 l hampaströ kostade 125 kr, 14 l Carefresh Natural 89 kr och 10 l Back-2-nature 89 kr. Visserligen räcker det ganska länge men säkert går det att hitta lägre priser på nätet?
Tack grrreta!
Åker till bäckebol imon råkar ju bo i Brunnsbo en jättes stenkast därifrån så det tipset passade moi galant:)
#9 Ring dem gärna först och hör så det finns inne. När jag var där idag tog jag det sista paketet både av hampaströet och Carefresh Natural men förhoppningsvis har de fler på lager.
En fråga då om hur länge man måste knåda för att det ska hänga ihop? Jag får inte till det :-(
När jag lägger in nytt material brukar jag ta en handfull av varje sort och göra en liten hög inne på burbotten som jag knådar ihop cirka 1/2 minut.
Helt ihopbakat till en fast kaka blir det inte men det blir så pass sammanhängande att råttorna kan bygga med det utan problem och utan att det flyger åt alla håll. Jag brukar testa om det känns mjukt och skönt och det går att göra en liten grop - då är det färdigknådat!