Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 3606 ggr
Storvreten
0

Snälla hjälp mig

Hejsan :)

Jag har en råtthona som är.. ja jag vet inte hur gammal. Det är det som är problemet. Men jag tror hon är runt 1 år. Är hon för gammal att få sin första kull då?

zimzon
0

Ja, det är hon. En hona bör få sin första kull mellan 5 och 10 månader.

Ett tips är att läsa på så mycket du kan innan du börjar avla. Jag menar inget illa men om man inte ens vet grunderna så tycker inte jag att man är redo för att föda upp råttor. För att kunna välja ut rätt avelsdjur så måste man kunna en hel del om både råttors beteende, sjukdomar, avel, genetik, mat osv. Allt för att kunna sköta råttorna rätt och för att kunna veta vilka djur som blir bra avelsdjur och vilka man inte ska avla på. Så läs på mycket, gå på utställningar och fråga mycket på forum och prata med uppfödare. Och framför allt: Ha inte bråttom med att börja avla. Att avla för att ungar är söta är ingen bra anledning. Utan om man ska avla så bör man göra dte för att förbättra råttorna och få fram så friska och snälla råttor som möjligt. Och då får dte ta sin tid så man hinner lära sig mycket innan. :)

MentalDistress
0

5 månader? Jag vet inget om avel men det låter väl lite väl ungt? Mina råttor som är fem månader nu är  mina ögon alldeles för små för att få ungar.

TopasPearl
0

Jag har hört att honor måste minst vara 7-8månader och hanar 1år just pga att veta hur deras hälsa är också.

Storvreten
0

*Harklar sig stort och högt* Jag har haft råttor länge. Jag var på en råttdag (min första för jag är inte så intresserad av att tävla, men det ändrade sig snabbt när jag kom trea i agilityn XD) och där var det en som ville avla på min med sin hane. Då undrade hon hur gammal min tjej var. Jag vet inte riktigt, men hon sa att det kunde vara för gammalt. Sen pratade jag med en annan och hon sa att det skulle kunna gå. :)

zimzon
0

Så här står det i Srs rekommendationer: "Honan skall vara i god kondition när Du avlar på henne. Lägsta vikt för en hona som skall paras är 300g. Hon får inte paras för 5 månaders ålder eller, om det är första gången för henne, ej efter 1 år fyllda."

Där står det att hon ej ska få sin första kull när hon fyllt 1 år. Men de flesta uppfödare jag har pratat med verkar vara överens om att 10 månader är bättre. Ju äldre råttan är desto större är ju risken för komplikationer vid födseln.

Honor vill man ju para ganska tidigt pga att minska risken för komplikationer. Hanar ska vara så gamla som möjligt egentligen. De kan ju para sig livet ut och man vill ju att de ska vara gamla så att man vet att de är friska och inte döljer några sjukdomar eller fel som bryter ut senare i livet.

zimzon
0

Jag tycker absolut inte att du ska para henne. Tänk över det jag har skrivit. Varför vill du ha ungar? För att de är söta eller för att du vill förbättra råttbeståndet i sverige och föda upp snälla, friska råttor med bra temperament? Eftersom att hon är så gammal så är det nog väldigt stor risk att något kan gå fel och i värsta fall kan både hon och ungarna dö. Jag menar inget illa, men jag tycker inte att det verkar så seriöst att avla när man inte vet så mycket om avel.

zimzon
0

En annan sak jag kom på också. Har din råtta stamtavla? Om hon inte har det så är dte ytterligare en anledning att du inte ska avla på henne. Har hon ingen stamtavla så vet man inte mycket om hennes bakgrund. Hur friska och hur gamla hennes släktingar blev, hur släktingarna var i temperamentet och om hon är från djuraffär är risken även stor att det är inavel.

Så varför inte vänta till du kan MYCKET om avel, genetik osv och då börja avla seriöst och ha ett mål med din uppfödning?

Allamej
0

Ta råden som du får här ovan till dig. Det är goda råd som inte är till för att jäklas med dig. Du har tid på dig att lära dig allt du bara kan om råttor, avel och genetik.

Skaffa istället en kompis till din råtta och då en hona till.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Storvreten
0

Jag har tre råttor. Men en ska tas bort för att hon inte mår bra. Jag vill taungar för att jag vill testa hur det är att ta ungar. Dessutom tycker att att hon är värd att få en kull så hon får testa på att vara mamma. Tänk om någon kom fram till dig och sa "Nej du får inte skaffa barn för din (t ex) mamma hade cancer." Hur trevligt tycker du det är? Att aldrig få bli mamma/pappa. Men jaja, skiter väl i det då.

Allamej
0

Jag vet att det skulle vara dålig avel att fortsätta på min linje så jag skaffar inga barn :)

Men om vi ska ta det till den nivån så kan du ju kolla statistiken på äldre förstföderskor och:

Missfall

utvecklingsstörning

autism

osv. osv. :)

Men jag ska inte diskutera med dig, du är 15 år och har ett helt liv på dig att inse att du nu fattat rätt val i att inte ta en kull.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Terato
0

Jag hoppas också att du tar till dig av dessa råd, Storvreten! Det är ingen som vill bråka med dig men vi vill ju berätta vad som gäller. Det finns ju som sagt komplikationer när människor ska ha barn i för tidig/sen ålder också. Sen har ju människan ett ansvar över sig själv som inte går att jämföra med tamdjur. Där är det vi som tar ansvar och leker gud. Då gäller det att vara en bra gud! Cool

OM du nu vill prova på att ta en kull någon gång så ska nog inte det vara helt omöjligt. Men läs på ordentligt och fråga mycket på olika forum och ha kontakt med en uppfödare.

Du behöver en yngre hona och som fått en bedömning av en domare och en uppfödare. Och du behöver en äldre hane med känd släkt. När det är första gången är det extra viktigt att ha koll på linjerna. Uppfödarna kan ju chansa lite mer eftersom de har mer kunskap. Vi vill ju försöka få bort alla dumma genetiska sjukdomar hos råttorna. Det är många här inne som har massvis med erfarenhet av råttor och kan mycket om avel och genetik, säkerligen mycket mer än dig, men som ändå inte är mogna att ta en kull. Tänk på det.

Jag tror din hona mår lika bra utan en kull! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

wintermynta
0

Instämmer det som sagts i inläggen ovan. Sen handlar det om oxå att hitta en lämplig hane som kan komplettera hona på ett bra sätt. Sen så om du inte vet exakt hennes ålder så kan du sätta hennes liv på spel och ev ungar och det vill du väl inte?

Terato
0

Precis!

teratos.r8or.se

Storvreten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej men nu var det så att om ni läser mitt första inlägg så frågade jag om ni tyckte om hon var för gammal för sin första kull, inte om allt annat. Min råtta är en frisk och kry sak [Skickar med en bild på henne, TA EJ BILDEN!] så jag tror att det där med hennes gener osv är inga problem. Dessutom hade vi redan tänkt ut henne hane. Lennart heter han och bor i Fyreshåv, eller hur det stavas XD

Men jaja, jag skiter väl i att ta ungar…

zimzon
0

Det spelar ingen roll hur frisk råttan är. Om hon inte fått ungar innan så stelnar bäckenet vid ca 10-12 månaders ålder och det är därför det är så farligt för henna att få sin sista kull så sent. Om bäckenet har stelnat så är risken stor att hon inte kan få ut ungarna och om hon inte får ut dem så dör både hon och ungarna.

Vill du verkligen riskera hennes liv för att du vill ha ungar nu? Varför inte vänta till du kan mer och kan njuta av att du vet att allt går rätt till och att du kan mycket och kan ta hand om ungarna och mamman rätt?

Vi vill inte bråka med dig som sagt. Vi vill bara att du ska förstå varför man inte ska para en gammal hona och att du ska läsa på ordentligt innan du börjar avla.

Storvreten
0

Haallååå? Lyssnar ni på mig? Jag frågade en simpel fråga - Är hon för gammal?. Jag vill självklart inte riskera att hon dör! Tror du jag vill ta livet av henne? Bara för att kanske någon annan har gjort så, men fan jag är inte ärtor innanför pannbenet! Nu blir jag sur, anklagar mig för att riskera livet på mina djur! Och jag visste det där med bäckenet, men eftersom det lät på en av tjejerna när som jag träffade att det kanske skulle kunna gå och ta en kull.

Så sur jag blir.

Stephanie
0

Ja, hon är för gammal.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ninja
0

#16 Du fick ju svaret på frågan redan i #1, så du läser ju uppenbarligen inte så noga heller. Flört (inget ont menat, bara ett påpekande)
Jag gissar att anledningen till att "riskera sin djurs liv" kom upp eftersom du fortsatte skriva att du ville få din hona parad även efter att du fått svar på din fråga om hennes ålder. Ingen skrev ju dock att du faktiskt utsätter dina djur för fara, bara att honans liv kan riskeras OM du parar henne.

Sedan så vet du ju inget om hennes bakgrund (antar jag eftersom du inte vet exakt hur gammal hon är) och det innebär ju ännu en risk för att något i kullen ska bli fel med exempelvis hälsa och/eller temperament.
Därför är det extra viktigt att den andra parten har känd bakgrund så många generationer bak som möjligt, så att man förhoppningsvis slipper otrevliga överraskningar senare.
Det är ju trots allt för råttornas skull.. sätter man en ej ordentligt genomtänkt kull till världen så är det ju råttorna som får lida för det, eftersom det är dom som drabbas av ev. hälso- och temperamentsstörningar.

Det allra bästa när man ska para en råtta med okänd bakgrund med en annan som har känd bakgrund, är om det är hanen som man inte vet något om. Då kan man med fördel vänta länge med att låta honom gå i avel, uppemot två år, för att vara säker på att han är BRA. Honor kan man ju självklart inte vänta så länge med.
Att para två råttor med okänd bakgrund är inte försvarbart på något sätt (inte riktat till dig utan till alla som läser och funderar på avel), eftersom man uppenbarligen inte lägger ner tanke bakom att verkligen få en trevlig och frisk kull (alla faktorer blir ju okända = man vet aldrig vad som dyker upp). Då vet man att det bara är tanken på söta råttbäbisar som driver en att ta en kull. (nog för att de verkligen ÄR söta - men det är mycket mer man måste ha i åtanke)

I vilket fall så bör båda av de tilltänkta föräldrarna utvärderas av en kunnig person (inte sagt att någon av er är okunniga för det tror jag inte, utan jag syftar på domare och uppfödare som verkligen kan skilja agnarna från vetet vad det gäller avelsdjur! :) )

Men som Zimzon (och Stephanie) redan skrivit så börjar hon bli lite väl gammal. Men din hona är säkerligen en toppentjej för det, men det är ju tyvärr att ta lite väl stora risker.

Det finns ingen anledning att bli sur, alla vill ju bara det bästa för råttorna! :) Vill man börja föda upp så bör man kontakta en redan erfaren uppfödare, gärna registrerad eftersom de har klara regler att följa som är utsatta för råttornas bästa. Då får man massor av hjälp och stöd av toppkvalitet och chanserna för att få en dito kull ökar.

JA ett långt inlägg.. men det var mycket jag ville få med. :)

Terato
0

Du fick nog med allt som behövdes, Ninja! :) Jättebra skrivet.

teratos.r8or.se

Storvreten
0

Jag vet hur gammal min råtta är, jag har det uppskrivet. Men jag hittar inte lappen, det är därför. Jag har haft henne sedan hon var, ja jag vet inte hur gammal, men hur gamla brukar de vara när de säljs? Iallafall så kommer hon från en zoobutik, så nej, hennes bakgrund där vet jag inte. Man får inte stamtavlor därifrån.

Ja men om jag redan fick svaret i #1 så varför fortsätter ni? ;)

zimzon
0

#20 För att vi vill att du ska förstå att vi bara vill hjälpa dig och din råtta och varför det är så viktigt att vara väldigt noga med allt och kunna mycket när man ska avla.

Mischa
0

En person som är så trångsynt och vägrar lyssna på kunniga och erfarna personer gällande ämnet är ett praktexempel på någon som INTE bör föda upp eller ens ta en kull för att personen tycker det är roligare att få en kull än att vara mån om dom råttor hon/han har.

Man ska inte jämföra djuravel med människor, men om du nu så gärna vill göra den jämförelsen kan jag ge dig ett exempel.

Skulle du tvinga din farmor/mormor att skaffa barn trots att det riskerar deras liv??

≧◔◡◔≦

Storvreten
0

#21 Men jag har förstått.

#22 Jag är varken trångsynt eller vägrar att lyssna. men ajg blir bara så sur när ni fortsätter traggla på mig.
Ja, jag tycker att människor och djur är likadana så ja jag tar det som exempel. Eller i människor och djur ska, tycker jag, vara lika.

Nej fy 17, jag vill inte ha fler mostrar eller fastrar XD

Mischa
0

#23, folk lyssnar, men du gör det inte lättare genom att svara med taggarna utåt.

Djuravel skall aldrig förmänskligas, vi lever i ett samhälle där mycket styrs av känslor…där dödligt sjuka/defekta/mentalt instabila människor får skaffa barn.

Djur drivs av instingter och struntar ibland i om partnern är defekt eller är deras egen avkomma, det handlar verkligen inte om att se ner på djur eller att anse att djur inte är lika mycket värda,

utan det handlar om att man ska enbart använda riktigt bra och lämpliga djur i avel, dom som inte lämpar sig för avel kan istället älskas för dom som dom är.

≧◔◡◔≦

dorkey
0

#23, jag håller med dig där på en punkt. Jag tycker själv människor och djur ska behandlas lika, därav att jag tex är vegetarian. Men precis som Mischa skrev så kan man inte alltid göra det. Tänk om vi skulle låta råttorna bo i en och samma bur och para sig som de ville, hur skulle det gå? det skulle nog inte vara roligt och städa upp efter dem sedan. Jag kan inte riktigt förklara mig, men jag hoppas lite av budskapet nådde fram ;P

Grodan
0

Mja… jag kanske ska ställa till en riktig scen då…

Enligt SRS och andra råttföreningar runt om i världen ska en hona över 12 månader inte ha sin första kull.

Dock finns det inget som säger att hon inte kan ha en kull efter fyllda 1 års ålder. Det finns inget i vetenskapen som säger att en råtthona inte kan föda ungar i HELA sitt liv! Tvärtom hävdar forskare att råttor är SKAPTA för att föda ungar hela livet!!!

En av Sveriges största råttuppfödare hade sin första råttkull på en hona som var nästan 2 år gammal - det var honans första kull!!!

Nu vill jag inte hävda min åsikt som sådan att alla ska para på sina honor som tokar trots att de är långt över 1 år gamla. Bara att det finns annat att ta hänsyn till.

Den råttägare som planerar att låta para en gammal hona måste vara väl förberedd och sköta sina råttor ypperligt, se till att honan är välmusklad och motionerar varje dag samt får en mängd tillskott och mycket bra mat. Samt att kontakt med veterinär finns, samt bil, körkort och pengar ifall akutfärd till veterinären behövs. Personen bör alltså inte vara villrådig, utan ha ordentligt med kött på benen och vara noga förberedd på allt vad som komma skall och kan!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Storvreten
0

Okej alla ^^

Grodan: Hehe, två år, då är ju min lilla råtta ung jämfört med den :P Men jag ska nog inte ta en kull, det kanske kommer två illrar :D Och då blir det för mycket om man har råttor också :P

Mischa
0

good thinking!

≧◔◡◔≦

Storvreten
0

Hehe, vet XD Nerå, skojja. Nej men det kommer bli trevligt att skaffa illrar. Tyvärr måste mina två råttdamer åka då, alltså flytta. Har hem åt en, hoppas den andra får hänga med henne :) Visst, det är sorgligt att sälja dem, men jag vill pröva på andra djur med ^^

Daydreams
0

Ska du nu göra dig av med råttorna för att skaffa nytt djur? När du skaffar ett djur tar du ju på dig ett ansvar för det djuret.

Ninja
0

Om man inte ens är säker på råttintresset så ska man ju definitivt inte ta en kull, men eftersom du bestämt att du inte ska göra det så spelar inte det någon roll nu.

Du vet att man kan ha iller OCH råttor va? Det finns några som har det, och det går bra bara man håller dom åtskilda. Tycker det är liite fult att bekvämt göra sig av med nåt djur bara för att det är annat som hägrar. Råttor lever ju ändå inte så länge, och tålamod är väl nåt som krävs om man vill ha iller. Bättre att ta chansen att älska sina underbaringar den korta tid de finns och testa nåt nytt efter det.. Så har man gott om tid på sig att planera inköpet av ett nytt djur tills råttorna gått bort.
men visst, har du tappat intresset så är det ju bättre för råttorna om de får flytta till någon annan.

camilla85
0

Vad händer när du skaffat dina illrar och tröttnat på dem då? Ska du göra dig av med dem då också eller? De lever ju ändå i rätt många år.

Jossa
0

Nu måste jag bara försvara försvara min vän som alla gör någongång.
Jag har läst nästan alla inlägg, så gott som. Och jag tycker att det är bra att ni säger att råttan (Flingan) kan vara för gammal nu när hon är 1 år, eller över.
Men det här med att skaffa illrar måste hon få göra. Det är ju faktiskt så att hon inte tröttnat på råttorna. Hon tycker om dem jättemycket och har inte bara haft de tre hon har nu, utan fyra till innan som nu är döda.
Hon har inte tröttnat och byter inte ur råttorna mot illrar för att de kanske skulle vara såkallade "tuffare" djur för stunden, utan för att hon vill ha något som hon kan ta en promenad med, eller som är ungefär som en hund.

Och det där med att ha råttor och illrar samtidigt har med PLATS att göra. Hon har inte plats eller lov av sina föräldrar att ha både iller och råtta. Hon fick inte ha kvar Flingan om hon ska ha iller, ni vet inte hur hårda de är på det, och det lovar jag att dem är.

Men, det är bra med förslagen, men jag tycker att båda parter, Storvreten och alla andra ska dra in taggarna lite och lugna sig. Det är som att läsa ett hett samtal mellan olika sorters stormar…

Storvreten
0

#31 Jag ska bara säga som Jossa redan sagt. Jag får inte ha två olika djur. Om man säger så. Det räcker med ett djur hemma. Jag bor hemma, sen när jag flyttar hemmifrån får jag ha så många djur jag vill, säger dem hemma. Och det där med att ta kull har jag redan sagt, så det tänker jag inte ens komentera.

#32 jag har LÅÅÅNGT(!!) ifrån tröttnat på mina sötnosar!!! Det är med sorg i hjärtat jag säljer dem.

#33 Tack Jossa :)

Lollo86
0

#34 varför kan du inte vänta tills råttorna gått bort då? jag är lite titt som tätt sugen på att skaffa iller men jag skulle aldrig ha mage att kunna säljage bort mina älskade tjejer för det.

så jobbigt är det väl inte att vänta?

Mischa
0

Mig veterligen är det ingen skillnad att ta råttor som att ta iller på promenad, illrar brukar vara ganska bestämnda vart dom själva vill gå, det är altså inget man tar på nån direkt promenad som en hund.

≧◔◡◔≦

wild_child__
0

Tycker att du skall vänta med iller tills dina råttor har gått bort istället, och att sedan gämföra en iller med råtta när de gäller att gå ut med dom så är de ingen skillnad, storleken är de enda, och att gämföra iller med hund går inte heller, illrarna väljer ofta själva vart dom vill gå, dom lyssnar inte lika bra till namn som en hund osv osv.

Jag tror inte att de behöver ha med att man har tröttnat på djuret för att man väljer att byta, men går man ut med den infon här att man säljer individer som man ändå valt att ta på sig ansvaret för under deras livstid så tycker jag att man lika bra kan vänta, och speciellt när argumenten för att man skall byta djur i detta fallet inte håller i längden, och går man ut med denna sårtens info och argument så får man räkna med motargument även om man inte behöver dra de värsta vilket många gjort, och då kan man som person i sig agera på ett bättre sätt och inte sätta taggarna ut tillbaka då de triggar upp inläggen mer för dom som de riktas mot.

Jag tycker att du skall ha kvar råttorna tills deras tid är inne att gå vidare, Illrarna kommer aldrig att försvinna och det kommer alltid finnas möjligheter att köpa en eller ta över en omplacering.

Men som sagt att gämföra iller med råtta och iller med hund går inte, jag vet för jag har både hundar, illrar och råttor mm…

Terato
0

Jag förstår verkligen ingenting nu. Haha

teratos.r8or.se

Storvreten
0

Får jag göra vad jag vill? Tack, för det vill jag också. Jag tänker inte ens svara på #35.
Men hallå där, om man ska ut och gå med en råtta, hur går det då? Antingen går dem åt andra hållet eller stannar. Men om dem följer efter som tar det jääääättelång tid.

Och om jag nu vill sluta med råttor och "gå vidare" (som ni utrycker det) till iller, så vad har ni att säga imot? Är det ni som äger råttorna eller illrarna jag har tittat på?!

Jag ska bara säga att ni gör det svårare för mig, är inte iFokus till för att hjälpa folk?

Daydreams
0

Nä snarare för att hjälpa råttorna. men jag tycker det är helt rätt att du inte behåller dina råttor då du uppenbarligen inte förstår vad det innebär i ansvar att skaffa sig ett djur.

Storvreten
0

Jag vet visst vad ansvar innebär! Hjälpa råttorna, från vad?
Om inte du har något vettigare att säga kan du ju lika gärna sluta skriva något.

Daydreams
0

"Jag ska bara säga att ni gör det svårare för mig, är inte iFokus till för att hjälpa folk?"

Svar:   Nä snarare för att hjälpa råttorna.

Storvreten
0

Okej, så har inte jag uppfattat iFokus som. Så ni håller på att chattar med råttor då då?

Allamej
0

Det är ju människorna som felas råttorna så vi diskuterar med problemen istället Skrattande

Storvreten
0

Jag trodde att det här var en rolig sida som man kan prata om allt möjligt, inte vara problem och att man "hjälper råttor"

Allamej
0

Du fick svar, det var inte svar du ville ha så diskutionen fortsatte. Nu är det du som inte släpper det hela, ingen bråkar med dig nu. Detta är ett bra ställe där man kan prata om råttor och allt som rör dessa underbara varelser.

Däremot så är vi alla rätt snabba när det kommer till att rätta till problem som finns, vi ger då råd till personen som gjort fel. Om personen vill sina råttors bästa så tar denne till sig rådet och sen blir allt lugnt, inge upprörda känslor eller liknande. Om personen INTE vill ta till sig det den samlade råttkunskapen på denna sida har så blir man upprörd.

wild_child__
0

Folk här inne tycker den är rolig, att sitta och diskutera ev problem som kanske dyker upp i ens vardag med sina råttor är ju intressant, dessutom är de intressant för dom flästa att följa upp ev problem och se hur det gick/slutade….

Men eftersom att dom flästa här iallafall håller med om att man sitter här för att diskutera råttor över lag, tips och råd och du tydligen inte vill fatta de utan trodde nått helt annat…..

En liten fråga? Hur länge har du tänkt på att skaffa iller?
Eftersom att jag antar att de är ett bra tag som du har tänkt på de så kan du ju ta samma tid och fundera lite till innan köp av iller, alltså ha råttorna kvar, men har du så brist på intresse för dina råttor så är de ju lika bra att dom kommer till någon där dom kan få bo resten av livet…

Dessutom frågar du om ifall du skall ta ut en råtta och så säger du att den står still eller bara går åt andra hållet!

Va tror du skillnaden med en iller är? Litar inte den på dig eller fattar tycke till dig så gör den inte heller som du vill! Lika så med en råtta, mina kan ja ta ut, dom springer efter mig, aldrig ifrån mig, illrarna bestämer själva vart dom vill gå, inte jag!
Och någon långtid tar de inte för råttorna att ta sig fram, de är snabba och effektiva djur

Vad folk har att säga emot att du så kallat skall "gå över" till iller har i nuläget nog inget med själva ämnet att göra, då man inte får en seriös bild av dig som djurägare i mina ögon. Därför säger man emot dig på andra punkter, ex din attetyd som ligger ganska långt över acceptabel ton… Jag kan låta hemsk när ja skriver med, men nu tycker inte jag att jag gör de utan säger bara va ja tycker och sanningen i sig…

wintermynta
0

För råttornas skull  hoppas jag att dom kommer till en ny ägare. För om man kan så lätt vindigt göra sig av med dom djur man älskar för ett nytt, så ska man inte ha djur alls.

Mischa
0

Tror anledningen till att dom flesta reagerade så starkt var att den 29 september var du envist villig att ta en kull på din råtta och sätta många nya råttliv till världen.

Redan 3 Oktober, altså bara 4 dagar efteråt får vi reda på att du skall göra dig av med alla råttor för att göra plats för nya djur.

Hade inte du reagerat på samma sätt? iaf funderat på vad den här personen håller på med? 

Det gör iaf folket på råttor i fokus, och det är jag glad över.

≧◔◡◔≦

Pandae
0

STorvreten.

Jag har 5 råttor och tre illrar, sålänge man håller råttornas bur på en så hög plats att illrarna inte kommer åt dem så funkar det finemang!. Mina råttor tom biter illrarna i nosen om de har närmat sig;)…dom e tuffa små saker.
Tycker inte, ifall du älskar dina råttor, att du ska göra dig av med dem för att du skaffar illrar, för att det funkar att ha både och samtidigt:D

Sen om det är att du tycker att du inte har tillräckligt med tid…då är det dåligt att skaffa illrarna nu för då borde du vänta tills du inte har råttor mer. När man skaffar sig djur så får man ju tänka på att dem är ett liv och att det är ditt ansvar….Så jag tycker verkligen att du ska tänka efter…så att du inte skaffar dig en hund sedan och gör dig av med illrarna pga det….(det var bara ett exempel)

Jag tycker ivf om man älskar det djuren man har men samtidigt vill ha fler så hittar man en lösning för att få det att funka. eller?

jag menar de inte som att vara taskig, inte alls. MEN jag tycker det är väldigt synd ifall du gör dig av med djur du har för att skaffa andra djur?
ja du förstår nog vad jag menar:)

Jag finns på iller i fokus mest eller maila mig om de är något. Finns många sätt att lösa så man kan ha både råttor och illrar samtidigt:D!!

Jossa
0

Nu vill jag bara svara på damen ovan att Storvreten inte fick ha BÅDE illrar och råttor, hon är tvungen att välja.

Hon har pratat om illrar längre än ni vet om, väldigt länge. Men sedan är det så att hon inte tänker göra sig av med råttorna om hon inte får tag på någon bra iller som skulle kunna passa henne.

Men jag förstår också eran undran varför det kommer så plötsligt, och det var dumt av henne att inte skriva att hon tänkt på det mycket längre än bara fyra dagar.

Sedan har jag inet mer att säga någon av er denna gång…
Men jagt cyker fortfarande att alla, speciellt Stovreten ska lugna sig lite. De vill bara råttorna väl Linnéa, och anklagar dig inte enligt min åsikt för att vara en dålig djurägare.

Men det wintermynta påpekar är inget hon vet så mycket om. Hon har inte sett hur mycket du håller på med dem egentligen, det är jag som känner dig på denna sajt bäst utom Freyja…

Storvreten
0

Jag slutar svara här nu. Det har blivit en sådan dålig stämning. Jag tycker att de antyder att jag är en väääldigt dålig ägare osv. Blir så jävla ledsen. Men jaja, det bryr väl inte ni er om. Ni bryr er bara om råttorna. Och jag lovar er, dem har det bra.

Pandea snällt av dig att försöka hjälpa mig :) Men tyvärr funkar inte det, som sagt så får jag inte ha båda iller och råtta. Annars om jag fick det skulle den saken vara ur världen :)

Ha det bra.

cosmonita
0

Du säger: "Blir så jävla ledsen. Men jaja, det bryr väl inte ni er om. Ni bryr er bara om råttorna. Och jag lovar er, dem har det bra."

Har de det lika bra när de blir omplacerade? Omplaceringsråttor har det bara bättre om de kommer till bättre hem än innan…

Att byta ur sina älsklingar ("med sooorg i hjärtat" som du uttrycker det, det måste, i min värld, visa att du verkligen gillar dem) mot ett annat intressant husdjur är helt förkastligt särskilt när det gäller råttor som lever så kort tid att det är lätt att vänta ut dem.

Antagligen är du så ung så att två år känns som en evighet, I så fall är det synd att du fått styra om din djurhållning utan föräldraansvar.

Jag vet att du inte vill diskutera detta längre, då du fattat ditt beslut redan, utan att lyssna.

Men du kanske lär dig något så småningom, att ta ansvar för det man åtagit sig, framför att byta ut ansvaret. Djur är inte utbytbara slit- och slängvaror.

Att ha djur är för det mesta en bra lärdom om ansvarstagande och konsekvenser. Önskar att alla ungar kunde lära sig det. Nyttigt inför hela livet.

Storvreten
0

"Antagligen är du så ung så att två år känns som en evighet, I så fall är det synd att du fått styra om din djurhållning utan föräldraansvar."

Jag får långt ifrån bestämma över min djurhållning! Kom hem till mig så får du se hur jag har det.

Och vaddå två år? Vet du hur länge jag har haft råtta!? Tack för att du frågar först innan du dömmer!

Jag vet hur man sköter djur, men ni patetiska människor som är övermodiga nu när ni sitter på andra sidan datan, har inte varit hemma hos mig och sett hur jag har det. Jag vet att djur inte är "slit och slängvaror" som du utrycker det.

Kunde inte låta bli att inte svara, ni dömmar som sagt liiiite för snabbt innan ni ens vet hur allt ligger till!

cosmonita
0

Tänk efter vad du säger "Jag får långt ifrån bestämma över min djurhållning" Dvs du har ingenting att säga till om din djurhållning?…men jag tror inte att du menade riktigt det, eller?

Nu menade jag inte alls hur dina djur har det gällande bur, mat osv utan jag menade själva ANSVARET över att ta hand om ett djur, en levande varelse.

Dina många år som råttägare har inget med kritiken att göra, du kan ha varit råttägare i ett decennium, men att du vill omplacera dina "älskade" råttor just nu när illersuget satt in betyder bara att dina "älskade" råttor inte är så mycket värda för dig ändå. Oavsett hur länge du haft råttor.

Det jag menade var att du borde kunna vänta de max 2 -2.5 år dina älskade råttor råttor lever innan du skaffar ditt nästa projekt, illrar.

Råttorna kanske inte motsvarade dina förväntningar men då bör du stå för det när du söker råd och bekräftelse på ett råttforum!

Att du omplacerar råttorna framför illrarna som just nu verkar mer intressanta säger en hel del om dig som djurägare.

Storvreten
0

Men om jag ska vänta tills de där får jag vänta länge som sagt. Men hur blir det när en blir själv? De är ju flockdjur. Det är en tjej som har tittat på råttorna och hon har flera andra råttor så då blir de inte själva när den andra dör.

Zandra---83
0

#56 Det är då det är bra att hå råttor i samma ålder!Då är risken att en bli själv väligt liten!

Storvreten
0

Det vet jag väl!! Men det är ju ni som påpekar att jag ska ha kvar dem innan jag ska skaffa iller! Dessutom kan man inte bestämma ålder om man köper två olika gånger! Och dessutom, de kanske inte lever lika länge fast de är syskon! Alla dör inte prick samma dag.

Ladyinred
0

Visst kan du bestämma ålder på råttan du vill ha oavsett när du köper den. Det tar antagligen bara lite längre tid att hitta "just den råttan" som du letar efter. Men som sagt så har du ju rätt i att råttorna antagligen inte kommer trilla av pinn samtidigt för det.

Zandra---83
0

Det går som #59 skriver visst att bestämma vilken ålder man vill ha fast det är olika tillfällen!Nej visst visst,men det är  ju mer troligt än att ha olika åldrar på dom!

Storvreten
0

Mina är runt 1 är båda två, men en är lite yngre. Om ni nu fick bestmma över mitt liv och mina råttor, hur skulle ni göra då? Om ni sedan inte vill ha råtta efter de här två.

Ladyinred
0

Ja har du tur så lever de kanske bara i ett år till! Och är du för otålig på att dina husdjur ska dö så får du väll placera ut dom till nån annan som inte kommer gå och räkna timmar!

Jag skiter i vad som e rätt o riktigt mot dej och mot råttorna. Men det är grymt elakt att ha de kvar o vänta på att ett djur ska dö. Har man tröttnat så har man. Varför fortsätter du ens den här diskutionen när du redan har bestämt dej?

För att göra det enkelt för dej så lägger du ut annons på råttorna här så att de hamnar i bra händer. Och sen letar du upp första bästa iller på blocket. För det här måste ju gå undan. Snabba ryck, hinner inte vänta i ett år på att råttskrällena dör! Och om du inte gillar det jag skriver så förstår du varför folk här blir upprörda. Du får det att låta såhär.

Och vadå "om vi får styra ditt liv"? Du har ju redan sagt att dina föräldrar gör det. Ställ den frågan till dem i så fall…

Zandra---83
0

Visst har du tröttnat så är det ju bättre att de får flytta,men det är ju just det man får tänka efter innan man skaffar ett djur!Så som det låter nu verkar det ju tvecksamt om du skulle skaffa nya djur alls!Man kan ju inte bara skaffa ett djur och sen ha det i något år och sen göra sej av med det!Har man skaffat ett så har man och får ta det ansvar med allt vad det innebär!Därför ska man tänka mer än bara en gång innan man skaffar ett djur!

Allamej
0

Det är så otroligt tragiskt att direkt du insåg att en kull på din ena råtta inte skulle vara en bra ide så blev dom tråkiga…

wintermynta
0

Håller med Allamej.
#51  Jo jag vet precis va jag talar om eftersom jag var ett privat djurhem i över 10 år. Har  stött på alla sorters människor med ursäkter, okunskap och förnekelser. Det var därför jag skrev som jag gjorde och menar. Visst sköter man sina djur i början, det gör ju alla men sen när man tröttnat det är då det börjar gå utför och djuren som blir lidande. Sen är det lättare att intala sig själv att man älskar dom så mycket att man ändå gör sig av med dom.

Jossa
0

#65 Ja, jag förstår att du har den kunskapen om olika ägare med mera. Men jag måste säga att det är ju inte bara råttor denna diskussion handlar om i längre grad, för det är samma sak med alla djur, oavsett häst till råtta. Det är så att man måste få byta om djuret kommer i bra händer. Vi säljer hästar här hemma då vi har ett stuteri.
Vi ser till att de verkar komma till vettiga personer, och gör dem inte det vet man inte vad man ska göra. Vi fick köpa tillbaka vårat ena treåriga sto för att hon asolut inte hamnade på ett bra ställe.
Men vem har sagt att Storvreten inte skulle se till att de hamnade bra? Varken jag eller någon annan.
Det kan ju finnas en massa andra olika situationer till att de måste göra sig av med sitt älskade djur, som sagt, vare sig det är en häst eller råtta mfl.
Ekonomi, plats, eller bristande intresse, och då säljer man ju för att den ska komma på bättre ställe. Det fick jag göra med en häst, jag ville rida, men det var inte min grej sedan, då var jag ju tvungen att sälja henne, även om jag abra haft henne i två år. Men vad skulle jag göra? Det var det bästa för henne.

Jag tycker att Storvreten måste få byta djur. Hur ska hon annars få reda på vad hon ska fortsätta med sedan? Alltså, hon har ju redan pratat med en tjej på våran skola som vill ha båda råttorna och hon är råttvan. Vad är det då för problem med det? Ska vi säga nej till er som kan råttor att ta emot råttor som vill ha ett bra hem för att ägaren har tappat intresset, borde ha kvar dem mot sin vilja. Det gör varken råttorna eller ägaren det rätta, det blir snarare ett måste när båda parter kan få det bättre…

Och det sista var inte bara till wintermynta, utan ALLA, Storvreten, Allamej mm…

Sedan vill jag också säga att jag är själv ingen råttmänniska och skulle aldrig skaffa någon. Däremot är jag häst, hund och kattmänniska.

Och jag hoppas att ni förstår det jag försökt förklara… :/

Mischa
0

Jossa, en häst kan leva i typ 30år och byter ofta ägare vartefter kraven hos ägaren ändras.

En tamråtta lever i genomsnitt ca 2år och används uteslutande  för…sällskap. 

Visst kan ett omplaceringsdjur få det bättre, men varför inte hamna rätt från första början då. 

Allt för många djur blir "vandringspokaler".

≧◔◡◔≦

Zandra---83
0

Men det är ju det som är ett problem!Folk skaffar djur och sen plötsligt byter ut dom.Det är inte att ta ansvar för ett djur!Tar man ansvar tänker man efter innan om det verkligen är rätt djur för än eller inte!Att skaffa som nu råttor för att sen plötsligt byta ut till illrar är inte rätt!Vad händer med de stackars illrarna om hon inser att de också är fel för henne?En iller är inte alltid det lättaste djuret att ha,jag vet jag har haft en,så vad händer med den stackaren om några åt?Ska den också plötsligt bytas ut mot något annat när nästa djur hägrar?Nä innan man skaffar ett djur ska man tänka ut hur länge ett djur lever och fråga sej själv är jag villig att ha det ansvaret under hela dess livstid,om inte ska man ej skaffa djur alls!

MentalDistress
0

Köper man sig ett djur så har man ansvar för det. Jag hatar folk som omplacerar djur till höger och vänster bara för att när h*n köpte djuret så var ju allt så kul men när h*n sedan inser att de kräver tid och arbete att ha dem så omplacerar de dem bara! ursäkta mig men fy f*n för sånt folk…

Zandra---83
0

#69 Kan inget annat än att hålla med dej!

KickanW
0

Låt henne omplacera dem. Det är nog bäst för råttorna.

Sen hoppas jag bara att hon inte skaffar iller… Om hon "tröttnar" på råttorna efter ett år… Vad händer med en iller som lever i ca 7 år? :/

Stephanie
0

#69 Jag håller med dig, men ibland är det också ett bra val att omplacera. När jag var yngre skaffade jag en landsköldpadda, skötte honom efter konstens (djuraffärens) alla regler men - han vart sjuk… En mycket dyr spruta senare - ingen förbättring. Det var då jag lärde mig att den rätta infon finns på internet. Insåg att det var alldeles för mycket jobb för mig och ingenting jag räknat med från början. Han fick senare flytta till en uppfödare och bo med två honor. Glad I det här fallet med TS är det ju skillnad förstås… Här byter hon bara ut djuren utan egentlig anledning…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Storvreten
0

Vem det nu än var som sa att jag bara har haft råttor i ett år kan gå direkt härifrån! Ni vet ju inte ens hur länge jag har haft dem!!! Kan ni typ fråga först innan ni börjar hålla på med dittat och dattat och skälla på mig!

Zandra---83
0

#73  Men du har ju bara haft de du har nu i ett år!Varför skaffade du dessa över huvud taget om du ej vill ha dom hela livet?Du kan ha haft råttor i hundra år om du vill men att skaffa de du gjorde för ett år sen var ju mindre smart när du ej verkar vilja ha dom hela deras livet!Det är något som är extremt oansvarigt!

Storvreten
0

Det är för att först skaffade jag råtta 1 och 2. Sedan dog 1 och jag skaffade råtta 3. Sedan dog råtta 2 och jag skaffade råtta 4. Sen dog 3 och då tänkte jag att 4 kunde då, nu låter jag hemsk, men det är typ så du menar ju!
Jag väntade på hennes sista dag, men den kom aldrig. Hon är den råtta som har levt längst för mig. Men då för att inte låta henne var själv, de är ju flockdjur, så skaffade jag 5 och 6. Och sen skaffade mamma 7 åt mig :) Det ångrar jag inte, hon är världens sötaste råtta som annars skulle ha dött som orm mat. Och sen 4 och snart avlivas 5. Så då har ag 6 och 7 kvar. Fattar du? Hoppas det…

Zandra---83
0

#75 Visst jag förstår,men det är då bättre att ha typ samma ålder på dom,visst jag vet som jag skrivit tidigare att de troligen ej försvinner samma dag,men det är då bättre att ha typ samma ålder på dom och inte ett år om man säger så.

Storvreten
0

Men nu är det som är gjort gjort. Kan jag ändra på det? Nix, och jag kunde inte det då heller. För råttor är min såkallade "hobby". Och tro inte då att det är som att t ex åka skidor, att man köper ett par när man är intresserad och kastar det sen. Nej, i mitt fall är hobby att jag inte tävlar, osv eller har stamtavla på mina råttor. De är mina "hobby"-råttor.

Allamej
0

Och ändå ville du ta kull på en "Hobby råtta"…

Storvreten
0

Såklart :) Vi har ett sto hemma som "hobby" häst, som sagt "hobby" är inte det där med skidorna jag skrev. Men vi vill ta föl på henne :) Likadant tycker jag det är med råttor, eller ja, alla djur.

Zandra---83
0

Nu börjar det låta som att djur är slit och släng vara,vilket är helt fel.Det är levande varelse vi talar om och köper man en levande varelse har man ansvar för det till den dag det dör!Det är något man borde tänka på innan man köper ett djur!Men verkar tydligt som att vissa inte tänker på det innan!Utan mer skaffar ett djur för skaffandet skull och för att det är kul i början,men sen när det ej är kul längre ska det tydligen till någon annan!Vilket är helt fel!

wild_child__
0

Det låter väldigt fel allt som du skrev nu det sista…

Så om du skall skaffa en iller så skall du alltså köpa en hona och ta en kull på henne då för "hobbyns" skull? De låter precis så, dessutom lever en iller ganska bra mycket längre än en råtta, så va skall du göra om du plötsligt vaknar en dag och inte vill ha kvar den för att du har hittat en annat djur som du intresserar dig av istället? Skicka vidare den också då?

Jag hoppas för råttan/ornas skull att du ger dom ett nytt hem, någonstans där de kan leva livet ut, och sedan hoppas jag verkligen inte ( inte för att vara elak) men jag hoppas verkligen inte att du går och skaffar dig en iller, det gör jag inte…

Storvreten
0

Men jag skrev ju att "hobby" var inte som skidor, man köper, använder, släger. Utan hobby för mig, med djur, är att man köper och tävlar inte, har ingen stamtavla osv. LÄS ALLT INNAN DU KLAGAR!

Zandra---83
0

Ja men det är ju så du gör!Köper, har det ett tag och sen ska det bort!Det kan inte bli på något annat sätt en samma sak som med ex skidor!

Storvreten
0

Har du verkligen läst allt jag har skrivit!!? Det verkar absolut inte som det för du säger saker som jag redan har typ svarat på. Men eftersom du inte är intresserad av att läsa det jag säger så svarar jag inte på dig. Om du vill skälla för allt och minsta lilla och så, ja gör det då, men gärna inte på mig.

Zandra---83
0

Visst läser jag,men jag kan ej få ut annat än det utav det du skiver!Du skiver ju att du inte gör som med ett par skidor,men vad gör du annars då när du köper har det ett tag och sen när annat djur hägerar så ska de du har bort?Lite svårt att få det till nägot annat än att det är just som med ett par skidor du gör!Detta låter bara som en riktigt dålig bort frklaring för att du inte vill erkänna hur det igentligen ligger till för din del när det gäller djur!

Men en ska kan jag bara se och en som du inte borde ha djur när du ej vill ta ansvaret fullt ut tills de dör!

Storvreten
0

Du har ju inte läst alls det! Vet du hur länge jag har haft råtta!? Nej precis! LÄS ALLT INNAN DU BÖRJAR KLAGA! Tack :D

Zandra---83
0

Rentav hur kan du veta att jag ej läser allt?Jag har förljt den här tråden sen start!Så jag läst vart ända inlägg som skrivit här,vissa fall tom flera gånger om!Så jag har minnsan läst vad du än vill tro så har jag gjort det!Men hur du nu än försöker hitta på bort förklaringar för ditt beteende så kan du inte komma och saga att folk inte läser när du inte har några som helst bevis för det!

Storvreten
0

Men eftersom du bortförklarar dig så tar jag det där med skidorna igen *säkert lika arg som er*. Jag tar att "Hobby" är inte det som ni tror är hobby. Man går i affärer och oj! Nu vill jag börja åka skidor och man köper sig ett par. Man har dem ett år och sedan nej, nu vart det inge kul och man säljer dem. Så är inte hobby för mig. Jag har sagt det en gång och säger det en gång till. Hobby för mig, djur då då, är att man köper ett djur som man inte tävlar med. Alltså ingen stamtavla eller något. Ett "hobby"-djur. Man tävlar inte och så. Förstår du nu då?!

Zandra---83
0

Visst jag fattar!Men det förklara ändå inte ditt beteende med att bara ha ett djur i ett år och plötsligt fråga om man kan avla och sen när du fått svaret att du ej kan det för det är för gammalt för det så ska du skaffa iller.Man ska ta vara på ett djur tills det dör om man skaffar ett!Om man inte räknar med att göra det skman ej skaffa djur alls!Om man plötsligt ska göra sej av med ett djur så låter det inte som man är särskillt seriös djurägare!

Skaffar men ett djur ger man det allt det behöver,mat vård m.m. och att man har det tills det måste gå vidare till andra sidan!Det är att vara seriös ägare och inte bara skaffa och sen efter ett år eller så ska det flytta för man vill skaffa ett nytt djur!

KickanW
0

Jag förstår faktiskt inte vad det har med saken att göra? Så eftersom det är en hobby kan du byta djur hur som helst eller vad?

wild_child__
0

i mitt fall är hobby att jag inte tävlar, osv eller har stamtavla på mina råttor. De är mina "hobby"-råttor.

Alltså är råttorna i sig din "hobby" eftersom att du inte har ett intresse för att ställa ut eller liknande. Och det har jag redan fattat, men du skriver på ett sånt fel sätt så att du framstår själv dåligt! 

Vi har ett sto hemma som "hobby" häst, som sagt "hobby" är inte det där med skidorna jag skrev. Men vi vill ta föl på henne :) Likadant tycker jag det är med råttor, eller ja, alla djur.

Vad är de du tycker lika om alla djur? Du skriver att du vill ta ett föl på stot och sedan nämer du skiten ang skidor som du tjatar om hela tiden. Och så säger du att du tycker likadant om alla djur? vadå¨? att du skall ta ungar på alla dina djur eller för att de är en Hobby för dig?

Om du vill att folk skall börja ta dig på allvar så skippa din ton du använder och starta med att förklara saker och ting på ett begripligt sätt utan kaxig och spydig ton…

Och jag säger som många andra, gör dig av med råttorna för deras egna skull! och som ja sa innan, skaffa inte iller, för dens skull ( Inget illa menat ) Men av den bilden man fått så är läget så som jag tycker…

Storvreten
0

#89 Okej okej, det var klumpigt av mig att inte skriva att jag har tänkt på att skaffa iller längre än vad det verkar. Men om du läser noga så kan du läsa på vad Jossa har sagt någonstans i denna tråd att jag har tänkt längre på att skaffa iller, inte bara för att jag inte "fick" ta ungar.

#90 Du har inte läst tillräckligt noga för att få ett vettigt svar från mig.

#91 Ja jag tycker det är en hobby, och om du läser noga så ser du varför. Och det där med ton, tonen har du i ditt huvud, vad jag vet kan man inte skrva i tonlägen. Säg mig när det går :)

_Och jag säger som många andra, gör dig av med råttorna för deras egna skull! och som ja sa innan, skaffa inte iller, för dens skull ( Inget illa menat ) Men av den bilden man fått så är läget så som jag tycker…
_Inte illa menat, va fan menar du då då? Du påstår att jag är en dålig ägare! Tack så mycket! Peronligt påhopp! Det var väldans bussigt av dig…

Zandra---83
0

Men har du tänkt på iller länge borde du planerat bättre när du skaffade de sista råttorna du har nu!Men verkar ej som du tänkt alls i det läger!

Vet du om att svordomar är förbjudna och kan leda till att du bli av med skriv rättigheterna!Vill bara på minna dej det!

Storvreten
0

Du kan bli anmäld för personligt påhopp. Så det är bäst att vi båda låter bli tycker jag.

Zandra---83
0

Vad då personligt påhopp?För att jag tycker du skulle ha tänkt efter innan du skaffade de råttor du nu har?Skärp dej lite nu va!Direkt någon säger sanningen så har du en ny ursäkt för att göra dej av med råttorna,konstigt om vi undrar,inte!

Daydreams
0

härligt med en lång sansad diskussion med en ansvarsfull 15åring.

Storvreten
0

#95 En ny ursäkt? Säg en ursäkt tack.

#96 Visst är det :) Alla är såå glada här inne på iFokus. Förstår inte vart all lycka kommer ifrån. Tack för att du kallar mig ansvarsfull också :) Det värmde.

Zandra---83
0

#97 Det finns ju hur mycket som helst att ta undre den här diskutionen!Men ex att ena gången ska du avla,andra skaffa iller tredje så jämför du dina råttor med en hobby som om det skulle vara en ursäkt att få göra sej av med råttorna!Som sagt så finns det x antal saker att säga!

Jag skulle aldrig i mitt liv kalla dej ansvarsfull i alla fall!För skulle du vara det så skulle du tänkt efter före och inte efter som du gör nu!

Storvreten
0

#98 Haha, har du läst ditt inlägg ordentligt? Du sa att jag hittade ursäkter för allt, och då sa jag "Säg en ursäkt tack". Förstår du?
Och det där med ansvarsfull har inte du med att göra, fu frågade inte ens det.

Mischa
0

Åter igen denna jämförelse med hästar, ett dräktigt sto ger oftast bara EN avkomma som man själv behåller,

råttor och andra djur får kullar som man sen skall hitta bra hem till alla och där betydligt fler individer som kan bli drabbade av ev. uruselt avelsarbete.

≧◔◡◔≦

wild_child__
0

Kalla de påhopp eftersom att du tyckte att det var de ja gjorde, men jag tolkar de inte som de, och jag har läst allt noga och tycker de är tråkigt att läsa alla bortförklaringar och alla ändringar och nya ideér till att dina meningar skall låta bättre när du försvarar dig, har läst precis allt och va alla andra skrivit, även folk som försvarar dig.. så jag vet vad som skrivs…

Jag påstår inte att du är en dålig ägare, däremot så menar jag att du inte är redo av egen syn att ta hand om en iller om du måste göra dig av med ett djur för att få de..

Men det spelar ingen roll va jag eller någon annan säger.
Denna diskutionen kan man lika bra avsluta helt för ingen kan stopa dig och alla har sagt sina åsikter och när jag skriver detta ÅTER igen så talar jag nog för många av oss på råttor.ifokus.

Gör dig av med råttorna, se till att dom hamnar i ett bra och livslångt hem!

Eftersom att det verkar redan vara så de kommer bli så se till att göra det. så kan man skita i denna diskutionen så kan alla som har andra åsikter och förmodligen tänker som jag ha de i huvudet och inte diskutera de mer, för denna diskution kommer ingen stan…

Och när du ändå nämnde de med dålig ton. Jag hör inte din röst, men jag ser hur du skriver, och att svära, eller använda sig av extremt många utroppstecken mm. Är ett tecken inom data att folk är uppkäftiga och liknande, så man behöver inte höra någons röst utan bara se på stilen och ordvalen man väljer att använda när man skriver!

Zandra---83
0

#99 Snacka om att vara otrevlig,men det är något jag verkligen känner igen när man trampar på öma tår,om man säger så.Så av det inlägget kn jag bara se att jag har träffat rätt när det gäller oansvarigt som bara ens kan tänka tanken att sälja djur som du haft längre än vad illern du ens köpt!Det verkar ju verkligen som att du inte har någr känslor alls för råttorna du har.

Men jag hoppas verkligen de kommer till ett hem där de får stanna livet ut och du är då inte redo för något nytt djur när du plötligt kan göra dej av med de djur du haft längst bara för att en nytt hägrar!

Storvreten
0

Jag skiter i det här, det går ju inte att få er att förså min situation. Det är meningslöst att försöka prata med er. Ni hittar ju alltid på något att tjaffsa på.

Och det är bussigt att ni önskar råttorna iväg från mig. DET tolkar jag som att ni tycker jag är en dålig ägare. Tack så hemskt mycket!

Daydreams
0

Du har nog lyckats göra klart för majoriteten härinne att du är en dålig (och extremt oansvarig) ägare så du tolkar alldeles rätt.

wild_child__
0

#103 Varsegod

Storvreten
0

Men det var ju superbussigt. Då kallar jag också er dåliga ägare då. Ni vet ju inte ens hur jag har det! Kom hem till mig nästa helg (går i skolan i veckan som normala folk) så får ni se. Kom hit.

wild_child__
0

Hur blev ex jag dålig ägare till mina djur?

Jag går i skola som så kallat vanligt folk gör, jag jobbar också som även de som inte går i skolan längre gör, dessutom är jag egentligen sjukskriven 25% som det finns många vanliga människor i nuläget som också är. Så vi här inne är nog normalt folk, och majoriteten med betydligt fler djur än dig, men vi gnäller inte.

Om du vill att vi ska sätta oss in i din vardag, så är de nog dags för dig att tänka på va du säger, för på dig låter de som om du har ett hårt liv, de kan jag lova dig att du inte har, jag har sett betydligt mycket värre. Hade du inte bott så långt ifrån hade ja tackat ja till din inbjudan ;)

Dock bor ja för långt ifrån så jag kan ju inte skicka samma inbjudan till dig heller.

Dock ser ja mig som en bra djurägare, för ja tar hand om mina djur tills dom inte finns hos mig längre, och de vaknar ja till varje dag och gör med ett rent nöje! Och jag har även djur här som sånna som du har tröttnat på! Har tillochmed flera djur här som kommer från samma ägare som köpt nya djur och efter ett tag tröttnat på dom med!

Storvreten
0

Just det, jag har ett hårt liv. Och jag ser mig också som en bra ägare. Du vet ju inte hur jag har det här hemma :P

wild_child__
0

Nej de vet jag inte, men jag vet att andra har det värre, de är grejen, jag vet att de inte alltid är lätt när de kommer till föräldrar och djur, mitt stora djurintresse hindrade mig som liten pga allergi, jag hade turen och växte ifrån den men päronen va ju glada över att slippa djur, när man väl skulle skaffa så började ju allt gnäll från dom, asså jag vet detta. så de med att du kanske inte får ha mer djur än ett alltså att du måste välja mellan iller eller råttor de tror jag dig när du säger de! De är i strösta sanolikhet troligt för tyvärr så säger föräldrarna så till många!

Men vad jag och alla andra vill att du skall tänka på innan du gör nått, är att du skall tänka på dina råttor du har nu, ge dom en chans att vara med sin favorit ägare istället =) Den dom känner bäst och har levt med.

Storvreten
0

Ja, men jag vet inte. Jag vill nästan medje att jag ska ha kvar dem, men jag säger inget mer.

wild_child__
0

Jag kan säga så här, om du väljer att ha kvar dom och inte väljer att skaffa iller utan du väntar tills råttorna har levt sitt liv klart, då har du gjort nått som inte många människor kan, jag har sett alldeles för mycket människor som väljer bort ett djur och köper ett annat, så om du gör helt tvärt om och har kvar dom och väntar med iller, du har du förstat nått som många andra människor inte kan =) Vilket är en bra egenskap.

Storvreten
0

Men då blir ju en själv :( De är några månader olika i ålder. Och jag tycker det är värst att ta bort ett djur som kan leva. Jag kan ju inte ta bort den andra om den ena dör liksom.

wild_child__
0

Nej det förstår jag! Men är det bara några månaders skillnad? Inte år alltså?

Det kommer gå bra de kan jag lova! 

Skulle de bli så att någon av dom dör först, så leta efter en råtta som är i samma åldersgrupp som den som blir kvar, på de sättet så sitter du ju inte heller i denna onda veva sedan som aldrig tar slut när man köper råtta efter råtta efter råtta för att den ena skall ha sällskap.

sedan märker man ganska klart på många råttor som dör av ålder att de snart är dags för dom, har sätt klara tecken på många av mina som inte finns idag, så då kan man ju avgöra de lättare med i de flästa fallen.

Men som sagt, tänk på det =)

Ladyinred
0

Men vänta tills en av råttorna gått bort och ta in en omplaseringsråtta så länge. För den har du ju bara till låns tills den får en egen ägare. Då gör du ju din gamla råtta en tjänst genom att ge den en vän sista tiden och så gör du den oönskade råttan en tjänst genom att ge den ett tillfälligt hem..

wild_child__
0

#112 Där kom #114 faktiskt med ett riktigt bra förslag =)

Storvreten
0

Ja, men jag vet inte som "lånar" ut sina råttor. Dessutom blir jag ju kallad dålig ägare… *vill inte dra igång något stort nu när vi har lugnat oss* Men det var en bra idé ;)

Ladyinred
0

Men råtthjälpen lär ju ha råttor som väntar på att få komma till jourhem hela tiden. Det e ju bara att höra av dig till dom när det börjar närma sig. Och även om den tilltänkta råttan finns långt bort så går transporter alltid att fixa. Jag har både stockholmare och skåningar hemma hos mig:)

Storvreten
0

Okej ^^

Muszimba
0

Jag har läst alla inläggen här i denna "fejd" och vill bara säga att jag hade min äldsta mus i detta liv i 2 år och 3 månader. Det pga hon var 6 månader när hon och hennes syster kom till mig som omplaceringsmöss. Systern blev hos mig endast i 1 år pga sjukdom, lilla-tanten blev 2 år och 9 månader gammal. Till allt på råga hade hon Kronisk Mycoplasma från det att hon kom hem till mig. Gick till veterinären titt som tätt och jag fick beröm från alla om hur fin hon såg ut i både päls och hull trots sin sjukdom. Kan ju säga att jag har haft djur i HELA 35 ÅR även om det har varit lite olika som hund, häst och katt samtidigt då jag har bott på gård, nu sedan 4 år är det möss som gäller, men har funderat på råtter oxå.

Jag vill inte klaga på dig Storvreten, men om du omplacerar dina råttor så kan du kanske vänta ett tag med att skaffa en iller. Det för att se om det verkligen är det som du vill ha. Jag vill bara vara en vänlig själ precis som de andra velat vara från början i denna tråd som blivit så infekterad.

Men man måste ha lite insikt hur allt ska vara.

Storvreten
0

Jag vet inte vad jag ska skriva nu. Orkar inte tänka XD Skriver mer nästa gång…

Zandra---83
0

Det som både Wild_child__ och Ladyinred skriver är bra och jag hoppas det blir bra för både dej och dina råttor och det tror jag det gör bara du sitter och tänker igenom allt som blivit skrivet nu de senaste inläggen.Det är skönt att det lugnat ner sej på denna tråden tycker jag,var extremt jobbigt förut!

Kan bara säga Lycka till!

Storvreten
0

Ja, det är skönt att det har lugnat ner sig XD Alla var så hetsiga, jag med, kanske mest jag ^^
Tack, lycka till du med, med vad du nu håller på med :)

Story
0

Storvreten

Är medveten på att jag nu drar igång diskussionen på nytt, men jag skulle vilja att du bara får mig att fatta lite bättre, om det är okej?

#1 Hur gamla är dina (två?) råttor? Hur länge har du haft dem? Har du pratat med uppfödaren om din situation?

#2 Din ålder spelar absolut ingen som helst roll, men däremot är det sant att ålder medför erfarenhet. Eftersom ingen känner dig kan ingen angripa dig som person, utan enbart utgå från det du skriver. Du vet ju hur internetspråk fungerar - bara en massa misstolkningar.

#3 Om du inte får ha både råttor och illrar, varför kände du dig lite frestad att ta en råttkull samtidigt som du planerar (?) att skaffa iller? Hade du tänkt ge bort mamman och ungarna tillsammans?

#4 Givetvis måste man känna sig fram när det gäller djur, man kan inte veta i förväg vilken djurart som passar en bäst. Men det är inte som gratisprover på grönsaksdeicka från Konsum, du har SKYLDIGHETER mot dina djur. Dessa påverkas inte ett dugg av din hemsituation. Har du inte möjlighet att erbjuda dina djur ett bra hem ska du inte försöka. Du nämnde hästar, har ni mycket djur hemma?

#5 Om råttor är din hobby är det råttor som du vill hålla på med. Vad, förutom promenader och att visa upp utomhus (?), tycker du att illrar har att erbjuda dig som du har så bråttom att få? Jag försöker inte tvinga dig att behålla, förändra eller göra något annorlunda. Men jag tvivlar på att jag är den enda som vill förstå lite bättre.

#6 Hur har det gått? Du hade en sådan söt råtta på bilden (:

Du måste givetvis inte svara. Det är synd att du har fått en så tråkig uppfattning om iFokus, då det här för det mesta är ett riktigt trevligt ställe ;D 

Den gemensamma nämnaren på råttor.ifokus är ju råttorna så man får räkna med att alla bara värnar (entusiastiskt) om djurens bästa. Personligen har jag tagit åt mig och tänkt över de kommentarer jag har fått här, även om alla inte kan förväntas ha tagigt pedagogik-kurser.

Hoppas att det går bra för dina råttor.

Zandra---83
0

Det var inte bara du,jag vill inte anklaga någon nu,men jag tror att alla var det en del till mans om man säger så.Ja jag erkänner jag var det också!Men jag har lärt mej en del av det också så jag hoppas det ej upprepas för min del(ven om jag ej kan lova något)!

Storvreten
0

#123 Jag ska försöka svara så gott jag kan utan att starta upp en hestig diskusion igen :P

1. Mina råttor jag har nu är ett år och ett år och två månader (på ett ungefär) En har jag haft sen hon var påväg att bli orm mat (ungefär 4 veckor? XD) Och nej, jag har inte pratat med uppfödaren för de kommer från djuraffärer, iallafall en. En annan kommer från privat uppfödare, och om jag får säga det själv tycker jag att hon inte tog hant om henne bra alls. Hon var superskygga och hon var 4 månader när hon kom hem till mig. Är fortfarande lite skygg, men hon har bättrat sig jääättemycket :)

2. Ja,d et är nästan bara misstolkningar, det är det som är så jobbigt att förklara saker på internet :)

3. Nej alltså jag hade redan tittat efter iller innan jag frågade om kullen. Det var klantigt at mig att inte skriva det. Och det var så att jag hade redan köpare åt råttungarna om de kom till världen. Så ungarna hade inte blivit lidande av att inte ha matte/husse.

4. Ja, vi har många djur hemma, många ;) Höns, ankor, katt, hund, råtta, orm, grisar, får, getter, hästar, kossor, kanin, glömt någon? XD

5. Jag vet inte riktigt. Jag känner att jag liksom har tröttat på något med råttorna. Liksom mist glansen. Jag vet inte om det är efter allt snack här efter, tror det. Ni här på ratta.ifokus har liksom fått det att missta glansen med råtta. Jag känner mig tvingad att ha dem kvar på nogt mysko sett. Men jag äslar djuren jag har, det är mina små älsklings pälsklingar <3

6. Jag vet inte hur det har gått :P Har inte pratat med någon som har iller eller hon som ville köpa råttan. Tack, det är min söta Flingan som visar upp sig på bilden :D

Hoppas det klarade upp vissa saker, jag är som sagt dålig på att förklara ;)

Ladyinred
0

Men ta det lite lungt och låt det här smälta lite. Du ska ju inte göra dig av med /behålla råttorna på grund av nån annan. Låt det bero ett tag och se hur du känner då. För det vore ju för trist om det visade sig att du i slutändan sålde råttorna på grund av oss på iFokus

Grodan
0

Jag tycker ni alla mognar lite i den här tråden. Härligt att se! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Storvreten
0

#126 Ja, men det är nästan så.

#127 Det är härligt att se ja ;)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.