Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 2238 ggr
NyanRat
2

Albino sötnosar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten och blind albino kille och undrade om det finns några fler albino sötnosar som min lilla Link, lägg gärna upp bilder på era vita bollar av kärlek!❤️

R4ttus
0

Linus

Linus är inte blind, men han ser rätt dåligt. Svajar ofta och ganska mycket på huvudet tyvärr. Men han är en pigg och busig liten krabat så in i norden!

Zakaraa
1

Här har du RiF's bildtråd för PEW :) (dvs Pink eyed white)
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d715296b9cb462244064769-pink-eyed-whitepew-fototrad

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fjordell
0

Båda råttorna i #0 och #1 ser ut att vara champagne, inte PEW. Eller är de bara väldigt gula av andra anledningar?🙂

NyanRat
0

Link är lite smutsig då han här en tendens att gosa med maten innan den äts, när han är ny badad så är han lite vitare

MissanTissan
0

Link ser ut som min grabb monster, och han är husky roan.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

NyanRat
0

#5 Hmm..Link har alltid skiftat i färg och med hans vita ögon antog jag att har var albino. Är dock väldigt dåligt på färger och nyanser. Du har nog helt rätt, ska kolla upp det lite mer. Blir kanske tvungen byta namn på mitt inlägg till något annat än albino sötnosar….

MissanTissan
0

Har du haft honom sen han var liten?

Melissa V
0

I första inlägget ser det ut som en champagne roan tycker jag :) . Albino är ju ite att de har röda ögon, det har väldigt många färgade också. De ska ha helt avsaknad av pigment sen födseln

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

NyanRat
0

#7 Nej, tror att de var runt 6 månader när jag fick dem #8 #5 Jag antar att det var ett nybörjarfel då jag inte haft dem i mer än 6 månader utan att läsa på om färger och olika teckningar. Links bror är en husky roan, så jag gissar att det är någon typ av roan.

MissanTissan
1

#9 Jag fick själv hjälp av Zakaraa med min grabbs täckning. Inte sådär jätte lätt med färger och täckningar. Anledningen jag undrar om du haft honom sen han var liten är just P.G.A teckningen, som du ser på bilden så är den ljusa ungen den som är på bilden ovan. Och om dom har färg som små är dom inte albinos :)

Zakaraa
1

Det är få Pew's som är äkta PEW  då de flesta är roans som misstagits för pew.
Äkta pew saknar pigment helt och därför är vit med röda/rosa ögon. Genetiskt sett kan vilken färg som helst gömma sig där under men i och med avsaknaden av pigment så blir det vitt.

Här ser ni exempelvis min 4 veckor gamla Champagne striped roan från 2009. (fullt laglig ålder, tyvärr) Uppfödd av syster till djuraffärsägare och sedan inlämnad dit. 

Samma donna strax över 1år, med lite små putsfläckar.

Det var Terato som till slut luskade ut att Seven var roan när hon lekte med en av mina bilder på Seven som bebis. Jag har tyvärr inte den bild kvar där Terato fått framteckningen väldigt väl men har lite snabbt ändrat lite inställningar på bilden för att framhäva färgen :P (la även till en kopia på hur teckningen går för det är inte alltid det syns, beroende på vilken typ av skärm man har.)

.

NyanRat
0

Jag måste verkligen läsa på mycket mer, det var svårare än jag trodde. Behöver nog lite hjälp med att fastställa Links färg/teckning. Försökte ta en bra bild av Link men han är oroligt sprallig, hoppas att den här funkar 😃

Zakaraa
1

#12 Det är svårt att försöka se färger när omgivningen bidrar till förändrat ljus. Bäst är att du fotar i dagsljus utan andra moment som kan förändra färgerna, lampor, väggar och annan inredning kan kasta färger som förändrar intrycket på råttan.

Bäst är med vit bakgrund eftersom det är det renaste man kan komma i färgväg :)

R4ttus
0

Blir nyfiken på det här, Linus ser helt vit ut under starkare lampor och så, men har varit svårt för mig att ta bra bilder eftersom mitt hem är rejält obalanserat när det gäller belysning… Har haft honom sedan han var 1 dag gammal (fosterhem åt en tjuvparningsskull), han är den enda vita som bor kvar här, men alla vita syskon såg exakt likadana ut i pälsen, kunde aldrig urskilja någon teckning på någon av dem.

En av min allra första råttor var champagne roan eller något. Hela huvudet var starkt beige/orange färgat som bebis, men han var helt kritvit när jag köpte honom. (Omplacering från blocket, men fick se en bebisbild)

Om en unge är roan, syns färgen definitivt som bebis/barn då, eller kan färgen komma senare i livet? Verkar orimligt menar jag, eftersom roan bleks. Har dock väldigt dålig koll på hur färg funkar =P

Linus som yngre - en hyfsat ljusneutral bild

Ännu yngre

NyanRat
0

Hoppas att den här blir lite bättre :)

NyanRat
0

😃

Fjordell
0

#14 Han är helt klart en väldigt ljus champagne :)

Miss mouse
0

Hej min råtta Bianka är en Pew tror jag (inte så bra på färger)! Har jag rätt? Hon är väldigt vit med rosa röda ögon…. Hon verkar dock se prima då hon aldrig har "skannat". Men på bilden ser hon ut att ha svarta(re) ögon.

HjärtaStort och smått bra kompott!Hjärta

Miss mouse
0

Bättre bild!

HjärtaStort och smått bra kompott!Hjärta

zickan
0

Trådskaparens råtta är antingen en amber husky roan som börjat blekas ner. eller en champange husky roan som inte hunnit börja blekas så mycket. 

Husky = Teckningen
Roan = blekgen som bleker ögon och pälsfärg lite till mycket. En del svarta kan t.ex va nästan helt vita som vuxna osv. Beroende på hur mycket de bleks. Därav känns det som det skulle kunna va en amber då råttan inte ser så ung ut men ännu väldigt mycket färg. 

Pew det som är mest vanligt med att kallas albino är en typ kritvit råtta med ljusrosa nästan genomskinliga ögon till rubinfärgade. Är egentligen en tecknad råtta men en gen gör att råttan blir övertecknad. dvs helt vit. därav kan ögonfärgen variera en hel del beroende på vilken färg råttan egentligen är under det vita täcket man ser utåt. Genkoden är svår att fastställa ordentligt om man inte vet vad som ligger bakom. 

En äkta albino är en helvit råtta med röda ögon på c lokus(cc). Extremt ovanlig att se. Är mer vanlig på labb. Jag har bara sett två någonsin i verkligheten. Både utplockade av personal från karolinska labbet för många år sedan. 

Sedan finns även svarta råttor med röda ögon och vita råttor med svarta ögon. Det som är roliga med råttor. Är så otroligt olika varandra :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.