Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 834 ggr
Troberg
3

Strut som funkar på råttor

Jag postade om det här långt ned i en gammal tråd, där få hittar det. Därför har jag fått en förfrågan om att lägga det lite mer synligt. Så, here goes:

Det finns, mig veterligt, ingen fungerande strut för råttor på marknaden, och eftersom de är otroligt påhittiga när det gäller att plocka stygn så behövs det en.

Jag uppfann en efter att Tuss, för fjärde gången (på två operationer), plockat stygnen. När jag väntade på att hämta henne så satte jag mig ner med hennes kompis Mahogni som aningen ofrivillig testpilot, en mjukdjursråtta, silvertejp, plast, fallskärmslina, verktygslåda och lite annat plock och pysslade tills jag hade en fungerande prototyp, beslutsam om att inte ge upp förrän jag hade löst problemet.

Efter att jag gjort några stycken på frihand, så tröttnade jag (man fick göra om lite för ofta för att det blev snett och fel…), och gjorde ett program som genererade mallen.

Mallen finns här (länken kan ibland tillfälligt vara nere, försök då om någon timme): http://troberg.synology.me/share/tuss-strut.pdf

Beskrivningen kan verka krånglig när man läser den, men läs medan du gör struten och ta ett steg åt gången så är det glasklart. Se också till att den sitter som den ska, jag har hört att folk satt den upp och ned och busiga råttor trasslat in sig och behövt hjälp för att ta sig loss om man gör så. Följ instruktionerna och titta på bilderna så funkar den.

Sprid gärna den så mycket ni kan. Jag har haft alldeles för mycket problem med råttor som plockar stygn, och kan jag bidra till att andra råttor/råttägare slipper problem så är jag glad. Lämna gärna filen eller en utskriven version till veterinären när ni är där också, för jag vet att de jättegärna vill ha en fungerande strut för råttor (och andra smådjur). Det är också helt OK om ni vill lägga upp den på andra siter. Slit den med hälsan (eller, kanske, med tanke på vad det är, med ohälsan).