Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1226 ggr
Zekrish
0

Utegångsförbud för råtta?

Jag blev för 1 månad sen stolt ägare till tre glada råtthanar och har därmed råttsäkrat min lägenhet så att de små liven kan ränna fritt när jag är hemma. Oftast funkar detta jättebra (förutom nån vält kruka och lita provsmakade möbler) men den minste av killarna är en VÄLDIG problemkälla. Det började med att han tog sig in under sängen (förbi nätet som sats in för att hindra detta) och vägrade komma ut. Efter detta bytte jag till att ha plexiglas under (vilket inte hjälpte) och sedan till travar med böcker (som även de misslyckades att hålla honom ute.) Förutom att jag inte vill ha honom under sängen utgör det även en fara för honom då där finns sladdar och annat han inte bör tugga på, han blir dessutom otroligt stressad när jag måste fånga in honom genom att flytta sängen och skrikandes bära honom till buren (där han inte har nått emot att bli klappad och upplockad.)

Min fråga till er mer erfarna ägare är hur ni tycker jag skall gå tillväga för att kunna stimulera honom utan att släppa ut honom i rummet. Tror ni det räcker att han får springa av sig i badrummet (med lite extra lådor insatta) tills han blivit stor nog att inte leka ninja hela dagarna (tänkte att man då kunde ge honom lite extra krubb också.)

EDIT: En annan ide jag hade är att man kanske skulle kunna placera en human råttfälla (sådan med vippbräda) under sängen med lite godbitar i. Tror det hade varit skönare för oss båda om jag bara kunde lyfta ut honom så.

Tackar för alla tips!

Troberg
0

Rasta honom på ett bord, utan möjlighet att klättra ned på golvet. Jag har alltid haft möblerat så att råttburen stått på ett bord, med ett lekbord med skojiga saker bredvid på ena sidan, och mitt datorbord (dock råttsäkrat alla sladdar) på andra sidan. På så sätt kan  råttorna leka och busa av sig, och umgås med mig, när jag sitter vid datorn, men de kan inte komma ner på golvet.

Jag rekommenderar inte burfällor, då de har vassa trådändar och sånt som kan rispa honom. Dessutom misstänker jag att den bara skulle fungera en gång, sedan har ha listat ut den.

Karmatarerskanise
0

Jag hade också haft på bord eller i sängen. Mina råttor har aldrig fått springa på golv.

Troberg
0

Börjar man med bord från början så går det utmärkt att lura i råttorna att "golvet finns inte". Det är helt enkelt inte intressant för dem då.