albino råtta - beteende
Hej! nu är det så att jag har googlat med misslyckat resultat.
Det jag undrar är om ALBINO råttan har lätt att bli blind/döv osv.?
Är det någon skillnad på en "vanlig" och "albino" råtta utan utseendet?
Tacksam för svar
/// Malin
Har personligen aldrig hört att dom skulle bli döva?
Däremot så har råttor med röda ögon nedsatt syn. Men att dom löper risk för att bli blinda är inte heller något jag hört förut. Som sagt så har dom många ggr lite sämre syn. Ibland kan man se dom sitta och vagga fram och tillbaka med huvudet och det kallas för scanna. Och det är för att just synen är lite nedsatt. Men synen är inte råttans viktigaste sinne så dom kompenserar rätt bra :)
Och med en albinoråttta gissar jag att du menar en vit råtta med röda ögon. Kallas ofta för PEW (Pink Eyed White) istället för albino. Är ingen direkt skillnad utan jag skulle vilja påstå att din albino är en "vanlig" råtta :)
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
okej tack! har ingen albino men funderar på att skaffa en…
Att tillägga så är rödögda råttor även känsligare för ljus, så det får man ta i beaktning när man skaffar en.
Pink eyed white är en av mina favoriter här i rått världen. Mina har hitills varit sunda och långlivade. Håller på o bygger upp en linje
#4 är det sant? :o mina drömmar börjar besannas haha :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#5# jo det är 100% santB-)
#6 vad glad jag blir! jag älskar pew! små snöbollar :D
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Om jag reg nytt uppf namn så ska jag ha pew med på inrikning.
Finns två modeller. Pew, pink eyed white som är det vanligast. Finns även nått som går under albino, dock mer ovanligt och jag har inte sett nån på evigheter.
Två olika gener. Albino är en vit med röda ögon. En pew är en vit med rosa-röda ögon. Och egentligen en övertecknad råtta som kan ha någon annan färg under teckningen.
Råttor överlag har en dålig syn. Men ju ljusare ögon de har ju mindre syn verkar de få. Dock något jag tror man kan avla på om man tänker lite på att inte använda de som ser värst eller inte alls.
Dock tror jag inte att dövhet hänger ihop med råttans vithet som det gör på många andra djur. Har inte märkt någon dövhet på nån råtta jag ägt vad jag kan komma på.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
En sak jag har märkt med alla de albinoråttor jag har/ har haft är att deras synförmåga är väldigt individuell. Sämre syn - ja. Och så, såklart, har de olika råttorna haft olika grad på synfelet. Min albinoråtta Alessandra som jag har nu ser nog knappt ingenting, om ens något. Men social och bra hörsel är hon minsann! Hon är en av mina mest "pratvänliga" råttor som lyssnar på minsta lilla så fort jag säger hennes namn. Så min poäng är att jag upplevt är att albinoråttor oftast är bättre på att lära sig sitt namn och bruka tycka det är kul att man pratar mycket med dem. Dessutom är de väldigt finurliga med att använda morrhåren som "blindkäpp" så att de inte krockar in i nån vägg eller liknande. 🙂
Och eftersom de inte ser så bra så undviker jag att bara peta på dom utan att de är beredda. De är ju som att gå fram till en blindman och knuffa till honom, klart han blir rädd! Så säg gärna deras namn innan så att de förstår att du är där.😊
Stort och smått bra kompott!