Finns det möjlighet?
Hej! Jag undrar om det finns chans att ha en råtta ensam om man ger mycket kärlek. Jag ska få en råtta från min granne som alltid haft 1 råtta, dom säger att det går bra! Finns det möjlighet att ha en råtta?
Om jag inte missförstått den information jag läst måste man enligt lag ha minst två råttor då de ska leva i flock och inte ensamma. Hur mycket kärlek man än tänker sig att man kan ge råttan så åker man bort, pluggar, jobbar, sover, osv. som gör att den blir ensam för mycket.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Okej men den råttan går inte ihop med andra råttor så den kan bara vara själv och den trivs väldigt bra!
Hej!
Det korta svaret: NEJ!!!
Det lite längre svaret: Råttor är flockdjur och mår dåligt av att vara ensamma, så nej det går inte bra att ha en ensam råtta. Du som människa kan aldrig ens komma i närheten av att ersätta en artfrände. Råttor (och andra flockdjur) behöver få prata sitt språk och umgås med andra av sin art för att må bra.
Se L80, Jordbruksverket (föreskrifter angående hållande av olika djur): "1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp."
Mvh/Chinesecrestedlover
Tack så jätte mycket men de går tyvärr inte! För att hon går inte ihop med nån råtta och det går bra endå jag vet inte vad jag ska göra. Men tack för svaren!
Fast hur vet du det? Har det gjorts ordentliga försök att se om hon kommer överens med en annan råtta?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Ja ägarna har sagt att dom har testat!
Det kan ju vara så att hon inte fungerade med just den/de individen/erna. Hade tidigare (massa år sedan) två kaninhonor som gick utmärkt ihop med varandra och ville introducera en kaninunge till den gruppen. Det gick inte alls, men de kunde bo med varandra som sagt och ungen fick sedan bo med fyra andra honor och då gick det bra. Individuella skillnader helt enkelt i hur de fungerade ihop, det var inte att kaninerna inte fungerade ihop med andra kaniner, bara inte med varandra.
Dessutom måste man ju med alla djur man sätter ihop ha tålamod och låta det ta lite tid (eller mycket tid som i min hunds fall när han skulle vänja sig vid min andra hund; det tog fler månader innan han inte var rädd för valpen/tyckte hon var "äcklig", hon vägde ett kilo… han ca 5-6 kg 😃nu sover de ihop m.m.).
Man måste göra på rätt sätt (neutral plats) och låta det ta tid, lite gruff kanske till en början… men jag skulle inte ge upp helt om att denna råtta skulle kunna få ett liv med en artfrände bara för att det inte fungerat innan.
Mvh/Chinesecrestedlover
Hon bråkade med råttorna och dom har även testat med andra råttor och det har inte funkat, sedan har dom testat ich ha 2 råttor ett tag men hon accepterade inte andra råttor. Vad för jag om det inte går alls?
Om det absolut inte går, så bryter det inte mot lagen att ha ett flockdjur ensamt. Fungerar råttan bra med människor? Social, glad, bits inte eller visar tecken på deppression? Man hinner inte göra hur många försök som helst under en råttas liv, och är den farlig mot andra råttor så ska man inte fortsätta försöka heller. Som att tvinga fram en olycka om råttan är uppenbart art-aggressiv. Hanar kan man testa kastrering, honor blir det betydligt svårare. Lycka till! :) Hoppas det går att lösa med en kompis, om inte så kan ensamråttor som tycker mycket om människor få ett super liv för det!
#3 Hoppa inte över fortsättningen på den paragrafen: "Detta gäller inte i särskilda fall."
TS, du får ha råttan ensam om du har intyg på det från en veterinär.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tycker du borde kolla upp detta, säger som #10 veterinärintyg. :-) Hur gammal är råttan?
Ska prata med ägarna imorgon om det är okej! Återkommer med svar! Tack så jätte mycket för hjälpen!
Exakt hur ska man kunna få ett veterinärsintyg på att råttan inte kan leva med andra råttor?
Såvida veterinären faktiskt ser råttan i sin naturliga miljö i hemmet tillsammans med de andra råttorna så kan hen ju omöjligen veta och skriva intyg på det.
Tydligen hade förra ägaren veterinärintyg !
Har du själv sett intyget?
Nepp men min granne ljuger inte!
Skulle jag köpt en råtta ensam, så skulle jag vilja se veterinärintygen.
Hur vet du det? Som sagt så kan inte en veterinär ge ett sånt intyg.
Du vet inte hur det verkligen ligger till förrän du själv har testat.
Om du skaffar en väldigt ung hona och introducerar i rätt takt så kommer det fungera men du verkar vara fast inställd på att hon ska få leva en ensamt liv utan artfränder trots att det är olagligt.
Kanske vore bättre om du lät henne hamna hos någon som faktiskt är villig att ge henne det hon behöver.
#18 Men va? Jag vet flera som fått sådana intyg AV veterinärer. Diskussioner är inte vidare givande om en debattör hittar på saker som denne inte vet något om.
Hur kommer det sig att du tycker det är okej att riskera andra råttor hälsa och liv? Hur många av dessa ska offras enligt dig?
Och nej, det är inte olagligt, OM särskilda skäl föreligger. Läs gärna L80 innan du hänvisar till den.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Men förklara då hur veterinären gick till väga för att ge dig de intygen.
Vart har jag påstått att det ska offras liv? Nu får du ta och ge dig.
Har hon själv inte testat så kan hon omöjligen veta om det går eller ej.
Sen så har hon heller inte sett detta intyget som påstås finnas.
Såvida hon själv har testat så tycker inte jag det finns grund till att hålla denna råttan ensam.
När det kommer till råttor krävs inget intyg. Man ska bara ha otroligt bra argument på varför man håller en råtta ensam. Väldigt svårt att få intyg på att råttan inte fungerar med andra råttor. Vem skulle riskera att köra intro hos veterinären och vem skulle kunna hosta upp olika råttor att testa hos veterinären. Och vilket intro skulle fungera med en gång utan timmars med introduktion i lugn stress fri miljö. Skulle i slutändan kanske behöva nån veckas intro som det normalt kan ta innan man kan säga om råttorna funkar eller inte. Vem skulle ha råd att sitta hos veterinären under tiden introduktionen och bevis på att det inte funkar sker.
Två som fungerar hos läns.
* Vi har under lång tid försökt introducera våran råtta med en av samma kön eller kastrerad. Men tyvärr är det bara massa bråk, våran råtta jagar den/de andra vi testat med och blivit väldigt uppretad, dragit tussar och bitit hål. Vi skulle kunna försöka med kastrering, men veterinären och kunniga är osäkra om det skulle fungera.
* Vi hade två råttor men burkompisen avled nyss och den sista är gammal, lär inte va kvar så länge. Och vi önskar inte fortsätta med råttor.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Och bara för att råttan inte fungerade i intro med en råtta, kan nästa råtta fungera toppen. Alla mina råttor här hemma fungerar inte bra tillsammans.
Det som ofta brukar fungera är en yngre innan tonåren. Men fungerar inte det är det värt att testa en äldre otroligt stabil och mjuk.
Sedan fungerar det ofta inte att bara sätta ihop djur utan problem. Många råttor kräver ett par dagars intro. En del kräver nån vecka. Längsta var nån månad. Men de tog det långsamt och till slut var det inga problem alls.
Däremot finns det genetisk defekt där råttor nedärvt stora hornomstörningar/rubbningar och dessa kan ofta hjälpas med en kastrering. Visst kan det kallat dominans även komma från andra saker som osäkerhet, dåligt flockspråk, tidigare händelser som skett ideras liv de mins med svåra intron osv. Då brukar inte kastrering va lika hjälpsamt.
Många fall kan hjälpas en del kan det inte.
men min fråga är om det finns möjlighet att ens ha en ensam råtta går det inte så vet jag det.
Om du har testat själv och det verkligen inte funkar, ja.
Att kastrera honor är inget jag tror veterinärer i Sverige är så kunniga på än.
Tycker du ska skaffa en eller två unga råttor. Råttor vill ha sällskap. Visar det sig sedan att det inte går har du gjort ditt bästa.
Tack så jätte mycket för alla svaren! Jag sk fundera lite på att skaffa henne just nu!
Och skaffar du från en serils uppfödare kan du fråga om du kan få hjälp med intro. Eventuellt lämna tillbaka råttan till uppfödaren om det visar sig inte fungera alls om du inte vill behålla och ha den med kompis i annan bur.