Svältande råttor
Hej, i en månad har jag varit borta på ett stort läger i Japan. Redo för att möta mina kära råttor möts av en dyster syn.
De är nästan helt avmagrade. De har tappat ungefär halva sin vikt och det visar sig att min pappa som skulle ta ansvar för dem har gett dem alldeles för lite mat. De är pigga och har glansig päls men är pinnsmala.
Imorgon ska jag ta dem till veterinären men tills dess undrar jag om någon vet hur jag ska få upp deras vikt igen utan att övermata dem?
Tack på förhand för all hjälp!
Energirik mat. Fett, protein. Med andra ord, öka energiinnehåll, inte mängd.
Jag har när jag haft råttor som varit sjuka fått rådet från veterinären att använda Reconvalecent Dog eller A/D, men de är rena raketbränslet, så jag skulle nog kört vanlig mat istället, men energirik.
Ja, men börja lugnt eller hur? Inte för fett för snabbt?
Antagligen.
Det är ingen panik att få upp dem i vikt fort. Får de bara den energi de behöver så kommer de inte att svälta, och du vill ha en kontrollerad viktuppgång, inte en berg-och-dalbana.
Så, ge dem vad som är normal portion, plus lite till. De ska öka stadigt i vikt, men inte en sumobrottardiet för maximalt snabb viktökning.
Ja ta det lugnt. Ge dom lagad mat några gånger om dagen som är nyttigt. Så ökar de upp rätt fort ändå. Barnmat, lättsmällt är lätt att äta och kan intas mycket mer av än hård mat som behöver tuggas lite.
Har de fått för lite mat kan de även va risk på näringsbrist. Så tänk gärna på att variera mycket. Blodpudding, blomkål, broccoli, lax, tonfisk, ägg även gärna mosa ner skalet eller ge med lite skal kvar då det är bra med kalket, sallad, gröt, keso, banan, kyckling, kött. Även lite bukfylla med pasta, potatis, ris. Fet vispgrädde eller laktosfritt kan man även ha liten del av i maten nån portion. Men inte för mycket. Ger mina groddolja/laxolja några gånger i månaden i maten. Det är också rätt nyttigt i liten mängd och lite fetare.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.