Nytt hem och rossel.
Jag vet att råttor har en tendens till att nysa en del då de kommer till ett nytt hem, hur det är med rossel vet jag inte.
Men jag har en ny liten kille, på tolv veckor ungefär, här hemma. Han har bott här i en vecka och två dagar. Varav han har åkt bil hem till mina föräldrar två gånger, så lite miljöombyte har skett.
Han har nyst och, vad jag iallafall tror är rossel, sedan han kom hit och gör det fortfarande. Hur många dagar bör man räkna att det kan ta för en råtta att vänja sig med den nya lukten, alltså innan bör börja oroa sig och ringa upp en vetrinär.
Om rosslet är allvarligt, vilken behandling är det som gäller?

Vissa säger att man endast ska behandla rossel om man märker att dte påverkar råttans allmäntillstånd. Tex om råttan rosslar och samtidigt verkar slö och sjuk, eller om den rosslar så mycket att den får svårt att andas.
Vissa råttor kan få utbrott av rossel när de är stressade. Det behöver inte vara varken farligt eller smittsamt. Mina två råttor började rossla ett tag efter att de kom hit. De fick medicin och rosslet försvann för tillfället, men jag märker fortfarande att de rosslar ibland när de tex blir stressade eller skrämda av något.
Han verkar definitivt inte slö, han är inte superstirrig när han är ute, utan mer mysig (ligger bakom min rygg och myser nu). Men tar man upp honom så vandrar han runt och upptäcker gärna saker i soffan. Så aktiviteten verkar det inte vara något fel på.
Andningssvårigheter har jag inte heller märkt av. Rosslets kommer mest då man plockar upp honom ur buren, eller när han ligger som skönast på stolen. Kanske för att han vet att han ska få springa lite grann. :)
Om det är som du säger så är det ju lugnande. Men man kan ju inte låta bli att oroa sig.
Jag återupplivar den här tråden lite med en liten fundering.
Jag har inte varit till vetrinären än, eftersom jag inte anser att hans rossel och nysningar hindrar han från att vara glad, springig och lite brottningssugen med burkompisen.
Men om man nu tar honom till en vetrinär och diagnosen skulle vara mycoplasma eller lunginflamation. Vad får man då för medicin ordinerat, och hur länge skall de gå på kuren? Samt, hur stor är chansen att de blir friska efter en kur, och inte bara blir tillfälligt "friska" för att sedan snabbt återgå till nysandet och rosslandet?

Man kan få olika sorters antibiotika, tex Baytril eller Vibramycin. Oftast är kuren på ca 10 dagar men ibland blir inte råttan frisk och då kan man behöva förlänga kuren.
Men om råttan har lunginflammation eller mycoplasma så blir den hängig och mår dåligt. Så om din råtta är pigg, glad och äter som den ska så är det nog inte någon fara.