Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 444 ggr
Rumblebee
0

Osocial och aktiv råtta

Har ju två honor på cirka 4 månader, Lilo är hur mysig som helst men Zelda.. När hon är utanför buren så är det bara till att utforska. Eller gräva i växterna. Värst är det när hon löper, som igår. Då var hon under skåpet där vi har handdukar och ville inte komma ut. Hon stack fram huvudet ibland men mer än så var det inte. Där under var hon från cirka 19:45 till strax efter tio på kvällen. Hade hon inte klättrat upp på en hyllplan så vete tusan hur länge hon hade stannat där. Det irriterande är att hon knappt lyssnar. Fastän jag sedan början belönat med något gott när jag sagt deras namn och alla gånger de kommer fram till en när man lockar. Men nej, Zelda verkar slå dövörat till. Kommer hon väl fram när man lockar och blir belönad med något gott så tar hon det och sticker iväg för att äta det under en möbel. Vet inte hur jag ska bete mig med henne. Är hon utanför buren så är det verkligen bara utforskning som gäller, högt som lågt och det stt man mäste följa efter henne i varje rum.. Hon är verkligen osocial och aktiv. Kanske skulle hon tycka det vore kul att få komma utomhus men då behöver hon ha sele på sig vilket jag försökt trä på henne men hon sitter inte still för fem öre. Är som att försöka hålla en sprattlande fisk med oljiga händer.

Karmatarerskanise
0

Jag hade inte låtit henne springa fritt på ställen där hon kan gömma sig.

Rumblebee
0

Nej det vill inte jag heller egentligen men vet inte var annars jag ksn låta henne vara. Hon stannar liksom inte kvar på sängen om man sitter där med henne. Tyvärr har vi inget vi kan lägga i vägen heller så att hon inte kan krypa under möbler, ja vi har ju lakan och sådant, men det drar hon bara undan. Där det finns en vilja finns det en väg, och Zelda har väldigt mycket vilja.

Karmatarerskanise
0

Då hade jag byggt en inhägnad av tex plywood. Stor nog så att du också får plats. 

Mina råttor har jag alltid lärt att de ska stanna i säng och soffa.

Rumblebee
0

Okej. Ska se om jag kan hitta bra skivor/brädor. Måste göra det tillräckligt högt med, hon är en rackare till att kunna hoppa 😱

Karmatarerskanise
0

Inte lätt när man har rymmer :)