Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 6259 ggr
Annisen
0

Råttor luktar inte = myt!

Alltså jag blir snart toookig! Jag förstår verkligen inte hur nån kan tycka att råttor inte luktar?! Det STINKER i hela rummet och ibland ut i övriga rum i närheten! Spelar ingen roll om jag rengör varannan, var tredje eller var 6:e dag, det luktar lika illa i alla fall. Jag torkar alla ytor som går (hyllplan, korgar osv) varje dag och byter tyger varje dag, men likf**bannat luktar det skunk! Jag rengör deras svansar och då och då får de sig ett rejält bad, men inget hjälper.

Med alla råttor jag haft har det varit samma sak, varesig det varit honor eller hanar. Har jag alldeles för känslig näsa eller vad är det frågan om? Det är ju rent pinsamt när folk kommer hit och det stinker och ibland tar det nästan emot att gå in till dem när det luktar så illa! Hemlis

Absinthe
0

Du låter precis som min mamma.. *ler* Tror ni kan ha väldigt känslig näsa.. =) Visst luktar det ibland, det är då jag byter inredning rengör inredningen grundligt och så. Gallret kan ju också lukta man får i så fall vara noga att rengöra det också.. =) Jag tänker inte på doften nåt avsevärt, jag byter till mina varannan dag och storskrubbning en gång i veckan. Skulle det gå en dag längre emellan så kan jag märka doften.

Annisen
0

Jag tar lös all inredning och rengör det ordentligt vid varje städning samt torkar av varenda gallerpinne.

Hela min familj har kommenterat hur illa det luktar också, det är ju pinsamt ju Fundersam

Absinthe
0

Du kanske rengör för ofta? "Matte det här luktar för gott, vi måste göra nåt åt det så det luktar som det ska"

Skämt o sido så tror jag nog att vissa råttor kan lukta mer än andra. Hade en stinkpelle själv för några år sedan, kvittade vad man gjorde så luktade det väldigt illa om honom i sig, även fast han var nybadad. =)

wild_child__
0

Vad är det för bottenmaterial du har då? Funderat på att byta kanske?  =) Jag fick göra de, och då slutade de lukta av mina pojkar speciellt, sedan att jag behöll lite av de "frächa" underlaget i buren och blandade de med det nya rena då dom inte märker lika mkt då =) Men det kanske inte funkar på alla heller.. =)

izze
0

hehe, #4 menar du att man inte byter bottenmaterial ofta ? om man byter mindre än en gång i veckan lär d ju lukta satan

wild_child__
0

öhm, nopp, de va inget av det jag antyde heller… Skrev jag något ens om hur ofta man skall byta? jag gör de 1 gång i veckan och de räker gott och väl för att hålla lukt borta….

va ja menade med att byta om de var det du tolkade som att man inte skall byta ofta så menade jag att om man har ex spån så kanske man skall byta till ex Toa-lätt som ett exempel…

cher_
0

Mina råttor har aldrig luktat,jag har ju bara haft honor men dom luktar så gott sså,:)

wild_child__
0

Jag har både och, och känner ingen som hälst skillnad på dom.. Men som vissa säger, kanske luktar andra mer… Fast då får väl vi som har turen att dom inte luktar vara nöjda och glada antar jag :P

Tendertova
0

Det är klart råttor luktar. Tycker doften påminner lite om häst när man sticker ner näsan i pälsen på dem. Men alla djur har ju en doft, mer eller mindre, människor också. Det är bara det att vi oftast döljer den med parfymer eller deodoranter. Men att det skulle stinka kan jag inte hålla med om. En svag doft av råtta helt enkelt när man kommer in i rummet. Vi använder Toa-lätt och det verkar fungera bra mot kiss-stank. Sen beror det ju på vad man har för botten i buren. Har man omålat trä i botten kan det ju suga upp kiss, och sen är det omöjligt att få bort lukten, om man inte skaffar ny bur. Men sen är det säkert som många andra säger här, olika från råtta till råtta. :)

Annisen
1

Vi använder för tillfället spån (ej kutterspån utan ett naturligt ej cancerframkallade dammfritt spån) men har testat även toa-lätt och tidningspapper. Tycker det funkar bäst med spånet.

Rengör för ofta, nej, jag har provat att rengöra varannan eller var tredje dag och jag har provat att rengöra en gång/vecka. Ingen skillnad…

Vi har en gallerbur med plastbotten. Trä finns inte ens i buren eftersom det börjar lukta DIREKT!!

Jag tycker väldigt mycket om mina råttor men det är jättejobbigt när det luktar så illa, för det gör verkligen det Fundersam

Ladyinred
0

Om kutterspån e så farligt, hur kommer det sig att SRS rekomenderar det på sin sida?

Daydreams
1

#11 Det kanske du skulle maila dom om och fråga?

Kutterspån dammar och är cancerframkallande då det finns terpentinrester i det.

Ladyinred
0

Jag har mailat om det nu. De där om att det e canserframkallande. Finns det nåt bevis för det? För överallt hör man det, men aldrig någon som haft fakta att backa upp det med. För jag vill ha ytterligare bevis än ett påstående för att ta till mig det som fakta.

izze
0

Det mesta är cancer framkallande idag dock oftast "minimalt".

Ladyinred
0

Ringde till vetten nyss o frågade. Det är inte terpentin i kutterspån som man köper i djuraffärer. Men köper man från sågverk eller dyligt så är det de…

Nilam
0

Råttor luktar… råttor! Men inte f*n är det värre än kanin, marsvin, hamster osv! Jag har haft både kanin och marsvin och måste säga att jag trivs mycket bättre med råttlukten.
Höet och spånet man har till kaniner och marsvin dammar och luktar någe hemsk när det kommer i kontakt med urin. Råttor ska inte ha varken spån(aspflis går bra) eller hö, så där slipper man dammet och den hemska lukten.

Råttor luktar inte värre än andra djur, speciellt inte INNEKATTER som går på låda! Men ingen klagar på dem, eller hur?

Nilam
0

#15 Jag är rätt säker på att kutterspånet man köper i djuraffärerna är från barrträd, därav finns det terpentin i.. Vart tror du spånet kommer ifrån från början? Jo, sågverk….

Ladyinred
0

men det är flyktigt. Det stannar inte särskilt länge i det när de e i småbitar. På sågverket e de nysågat och har inte hunnit försvinna än.

izze
0

Om dom inte luktar värre än hamstar och marsvin luktar dom ju knappt något alls!, våra hamstrar har stora burar så dom byts varannan vecka och då luktar det fortfarande ingenting enligt mig! dock luktar marsvinen efter ett tag så dom byter man ju 1-2 gånger i veckan.

och kutterspån är väl det vanliga man har till marsvin och hamstrar ?

Annisen
0

Vi har även en kanin och en innekatt. INgen av dom luktar. Hos kaninen börjar det lukta om man inte rengör efter 1 vecka ungefär… men det kommer aldrig ens i närheten av vad råttorna luktar på en gång. Vår katt luktar INGENTING och i hennes låda har vi en kattsand som neutraliserar lukt (inte för att det behövs på grund av lukt utanför att det är den sand hon accepterar) och det luktar ingenting där heller. Har ju just varit där och bajsat så kan det lukta i 1 minut efteråt men inte mer. Vi har även haft andra djur såsom marsvin och gerbiler. "Ingen" lukt. Hos gerbilerna som hade en ganska stor bur rengjorde vi varannan vecka för att det kändes som att man inte kunde vänta längre, men inte ens då luktade det något. Marsvinen bytte vi hos desto oftare, men inte för att det luktade utan för att det fort såg grisigt ut.

Det låter nästan som att du blir arg för att jag säger att råttor luktar?! Förvånad Jag önskar att de inte gjorde det för det här är verkligen ett problem och jag vill inte ha det så här, jag tycker det är äckligt Fundersam Att ingen klagar på andra djur kan inte jag göra något åt (och jag tycker som sagt inte att de luktar ens i närheten av så illa som råttor), och om än någon gjorde det så skulle det inte hjälpa mig med råttlukt-problemet…

Ladyinred
0

Jag har en kompis som har "samma näsa" som du. Hon tycker alltid att det luktar illa, endå kan jag ha decinficerat buren och inredningen och badat alla råttorna i gnagar shampoo precis innan hon kommer o hälsar på.

Endel e väl helt enkelt väldigt känsliga mot lukten :/

izze
0

Jag vande mig rätt fort iaf :), Det luktar ju inte direkt äckligt iaf inte dina ladyinred, Men det är en doft över dom råtta luktar ju råtta men det behöver ju inte nödvändigtvis vara äckligt :)

ratmamman
0

Känner igen detta lite…Byter jag bara bottenmaterialet så luktar det ändå. Ska det inte lukta måste jag rengöra hängmattor, hus, avsatser och galler. Och det orkar jag inte mer än en gång i veckan. Alltså luktar det lite nästan alltid. Har precis skaffat katt också och där springer jag o byter i lådan nästan så fort hon har gjort nåt!! Fundersam Hade marsvin för länge sen och det luktade sju resor värre på en vecka än med råttorna!! Uurk. Liiite känslig näsa, ja….men det är värt besväret för det är så gott med djur!Glad

Ladyinred
2

Ja visst luktar det lite om dom. Det kommer man aldrig ifrån.. Men inte så att det blir jobbigt. Tycker nog endå att det inte finns nåt som luktar så illa som mushane. Det slår allt med hästlängder!!!

izze
0

Har inte luktat så mycke på möss :P, men jag vet att marsvin kan lukta äckligt om man inte rengör buren ofta! 2 gånger i veckan är nog bäst! iaf vi som har 2 :/ finns ju dom som har massor då blir det lite jobb om man säger så :P.

Ladyinred
0

Ja jag vet folk på zoonen som har massor med marsvin. Undrar hur de fixar det? De kanske inte e så känsliga mot den lukten :/

Taci
0

Min gamla vanliga fågelbur luktade verkligen apa, luktade i hela lägenheten. Nu har jag ett hemmabygge i trä, vilket inte luktar Nånting alls.. konstigt.. men jag tror det var gallret som luktade på den gamla, det gick liksom aldrig att skrubba rent.

Annisen
0

En del av lukten sitter säkert i gallret kan jag tänka mig, vi torkar pinne för pinne men det sitter kanske ändå kvar en del efteråt… Fundersam

CamillaS
0

för mig så luktar dom precis innan städning men då vet man att då e det dags att städa även fast jag gör det 1-2 gånger i veckan. har 4 hanar, efter städningen så luktar dom fortfarande men absolut inte lika mycket dom luktar råtta helt enkelt övriga familje medlemmar (som inte bor här) men kommer och häslar på brukar tycka att det luktar också, men dom e ju inte vana vid "rått lukt" heller, så det har nog lite att göra med vanan också. och så har jag en kompis som inte gillar råttor och hon klagar såklart på att dom luktar… men men så e det djur luktar djur alltså råtta luktar råtta :)

camilla85
0

Jag tycker inte att det luktar nå mycket fram mina tjejers bur. Och känner man att det luktar nå så vet man att det är dax att städa. Jag torkar hyllplan och städar toalådor varje dag och byter hängmattor och grejer de släpat till sovstället några gånger i veckan. Själva buren städar jag kanske varannan eller var tredje vecka och då är det storstädning, toalådorna byts oftare. Det är ju kisset som luktar och de är duktiga på att använda lådorna (eller sovplatsen) så det behövs inte städas oftare.

Alla djur luktar ju mer eller mindre och vissa lukter tål man och andra inte. Sen låter det som att dina luktar extremt mycket och det skulle jag tycka var jätte jobbigt. Du kan väl prova aspflis och sånna saker, har inte provat själv men det luktar ju lite skog av det (har jag hört). Så då kanske det blir lite bättre.

Nilam
1

#20 Ja, jag blev lite arg, för folk klagar hela tiden och jag är så j*vla trött på det. De luktar, thats it! Men alla djur luktar på ett eller annat sätt. Att klaga gör ingenting bättre. Råttorna kan inte hjälpa lukten, de måste få göra sina behov. Och ja, tyvärr får de kiss i pälsen väldigt ofta, men de tvättar sig desto oftare. 

Sluta klaga på djuren, de kanske inte tycker ni luktar så gott heller…

Daydreams
1

lol Nilam, tyckte det var svinbra svar, och gulligt! Tycker en full buss med människor luktar betydligt värre än en råttbur.Cool

Titanic
0

HAr inte ens hört det ryktet.

Savannah
0

Annizen, jag vet ju att du har din stora råttbur i vardagsrummet, precis bredvid soffan.. Du kanske ska ta och testa att byta plats på buren…? Då kanske du inte blir lika "störd" av lukten..?

Lycka till!!Glad

Annisen
0

Nej, det är länge sen buren stod där :)

Saved_By_Jesus
0

Jag tror det luktar mer om man hela tiden "böter upp" gallret med vatten. När jag har torkat av alla saker luktar det "äggvita" lång väg. numera skurar jag knappt alls gallret eller bottnen, och nu luktar det mest om jag har väntat lite för länge med att byta, eller glömt att tömma toalådan.

Nilam
2

Daydreams - Gulligt vet jag inte om det var :P Är bara rak på sak.

Mina råttor luktar, men jag älskar dem ändå. Min hund lägger äggmökar, men hon är fortfarande min bästa vän. Flört

Anubis
0

Jag har alltid tyckt att mina hanar har luktat mer än mina honor, fast folk säger att dem ska vara lika "luktfria", men nej som sagt att dem inte luktar är en myt, fast och andra sidan hinner det aldrig bli en markant lukt från mina damer.

Allamej
0

Jag tycker inte att det är råttorna som luktar… ok att det luktar från deras älskade piss/sovställen men men.. Det som är värst är ju all mat som dom gömmer undan… hela tiden är det något som blivit undangömt och gudarna vet om man hittar allt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Daydreams
1

#39 Men man MÅSTE ju gömma mat. Tänk om man inte får ngn mat imorgon. Då har man ju mat sparat som man kan smaska på. Och särskilt om man bara inte orkar äta upp allt som är gott.

Även äcklig mat ska sparas för som sagt sen kanske det kommer en dag när du glömmer bort att mata dom en vecka eller så.

Personligen brukar jag ta allt som min matte bjuder på, som igår när vi fick pannkakor, alla dom andra hönsen sitter och mumsar på sina. Men man får ju va smart! Jag tar en bit går och lägger den i ett hörn sen springer jag och hämtar mer. Och först när jag är SÄKER på att matte inte ger mig mer. Då går jag runt och gömmer lite här och lite där. Bästa är att gömma utanför buren för där städar inte matte lika ofta som inne i buren. SEN äter jag det jag orkar.

Hoppas du nu inser varför mat MÅSTE gömmas.

MVH Beata

Allamej
1

*ASG*

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Heavenly
0

Håller med om att det mest är maten som luktar, fast jag hade nästan glömt bort det! I början när jag hade råttor, då i en mycket mindre och mer svårstädad bur, höll jag på att bli tokig just för allt matgömmande och den stank det spred. Löste det genom att bara servera finfördelad mat, som blir alldeles för jobbigt och bökigt för dem att gömma. Nu gömmer de bara torrmat - och det luktar ju inte lika mycket :)

Annisen - du kanske har en för liten bur också, en som inte har kapacitet för det antal råttor du har? Jag städar en gång i veckan hos mina råttor, däremellan torkar jag av mathyllan varje gång jag plockar ut skålarna för diskning och påfyllning. Jag kan lätt dra på städningen en hel vecka utan att det blir nån farlig lukt - ändå har jag ett väldigt väl utvecklat luktsinne! Skrattande

Musse07
0

Även om de bajsar sönder hela buren så stinker dom inte!! däremot möss stinker jävligt mkt spec deras piss

nangiljala
0

Som gammal mus fantast måste jag protesteramot detta illa sinna de rykte! Möss luktar gott :P Och råttor oxo, för den delen. Själv luktar jag skunk (åtminstonde just nu, SÅ J-LA VARMT IDAG!!!)

zimzon
0

Jag tycker inte att mina råttor luktar om jag håller rent ordentligt. På sommaren får man ju städa oftare, men det är ändå inte så jobbigt att hålla lukten borta tycker jag.

Musse07
0

Jag tycker möss luktar skit, min bror köpte möss och på en dag luktade hel HUSET PISS FRÅN BUREN -_-

Terato
0

Hahha, jag var hemma hos en gammal råttherre nu idag och ägaren hade inte städat på 3 veckor. Det luktade INGENTING! Jag stack ner näsan i buren men kände absolut ingenting. Hon tyckte det luktade illa dock. Hmm.. Jag verkar ha fel på luktsinnet ibland verkar det som.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Musse07
0

Men råttor lukta fräscht :P haha

Musse07
0

Men råttor lukta fräscht :P haha

Ninja
0

Råttor luktar, så är det bara. Men det ska ju inte lukta illa (även om vissa tycker att själva råttlukten är äcklig, då menar jag inte urin eller avföring utan deras egen doft)

Dålig lukt orsakas ofta av bakterier. Med all urin, avföring, gammal mat som hamnar lite överallt så är det inte så konstigt om vanliga rengöringsmedel inte hjälper alla gånger. Testa att desinfektera buren med jämna mellanrum, ca 1 gång i månaden eller kanske t o m varannan vecka.
Så gör jag själv, och jag störs inte av någon lukt. Jag använder Virkon S som jag köpt i tablettform på ÖoB, men det finns även att köpa i pulverform på apoteket. Se till att läsa instruktionerna noga.

Nilam
0

#44 - Usch jo möss luktar, eller ja, kisset luktar! Vi har möss på skolan (naturbruksgymnasium) och när man tar upp dem så kissar
de jämt på en och det är den värsta lukt jag upplevt när det gäller djur. Men söta är de ändå ;)

Terato
0

men gud, alla möss är ju olika.

nervösa möss kissar och bajsar en del i handen medan lugna kan låta bli det helt eller bara skvätta lite ibland. dessutom gäller det ju att lägga tillbaka dem efter en kort stund så de får bajsa och kissa. klart de små magarna kommer igång när de får röra på sig! :)

Det är precis samma sak när det gäller lukt. Har en hane som luktar knappt nånting, en hona som luktar mycket, en hona luktar noll hon med och några grabbar som luktar "lagom". Det är samma sak med kissandet och bajsandet, är det inte så med råttor? att de är olika i lukt, kissande och bajsande?

teratos.r8or.se

Story
0

Alla råttor luktar ju lite olika (tycker jag), du kanske helt enkelt har fått ett par råttor med väldigt karaktäristisk lukt? (:

Annisen
0

Nej, att buren skulle vara för liten är det inte. Faktum är att den rymmer några råttor till Flört

Annisen
0

Tack för tipset! Ska testa det! :)

Incognita
0

Jag har läst om allas bottenströval och känner mig lite annorlunda eftersom jag har valt tyg.
Jag använder gamla handdukar och sönderklippt flecefilt som jag byter ut minst två ggr/vecka. Har tre grabbar som nästan helt har accepterat kattoa och en gb-glassburk (med Toa-lätt) som bajsarställe. Desinficerar 1 gång i veckan och ser till att jag har god ventilation. Råtta luktar alltid råtta (honor på sina sätt och hanar på sina sätt). Och jag har aldrig varit med om att en råtta är fullständigt doftfri.

Kan tänka att man kanske också förknippar t ex spånlukt (vad man nu använder) till just råttlukt ibland? Vet en sjuk incident på ett tåg där jag blev trackasserad för att det luktade "skit" av två marsvin som satt i fullständigt nyrengjorda transporter. Jag tror hon förknippade det med hödoften.

Jag har fyra marsvin i rummet också. Gissa om marsvinen luktar värre? Flört

Terato
0

#56 Det låter jättemysigt med tyg!

Ja, jag känner igen det där med spånlukt. Min pojkvän klagar ibland på att mössen stinker när jag nyss bytt i burarna och jag känner ingenting. Bara lukten av aspspån. Amaira på mus.ifokus berättade att en vän till henne misstagit lukten av jasminris för muslukt. Det är märkligt hur man letar efter "illaluktande dofter" när man vet att det finns "illaluktande djur" i närheten.

Sen är vi människor så där lite fåniga och har lärt oss att visa saker luktar äckligt. Vi förknippar vissa lukter med smuts. Vi tycker att människosvett är skitäckligt men den doften är ju egentligen till för att locka till oss varann! Jag tycker min pojkvän luktar dundergott efter en lång svettig dag! :P

Man kanske bara måste acceptera lukten. Det är otroligt psykiskt. Min mus Svea luktar mycket men jag vet att hon inte är skitigare för det! Hon SKA lukta och det är just därför alla hanar gillar henne! :)

teratos.r8or.se

nangiljala
0

Hur avföring och Urin ser ut och luktar är juh dessutom mycket beroende på kosten.

Luktar det väldigt mycket kan man kolla på vad de ätit och se om det finns någon förklaring där.

Saved_By_Jesus
0

Faktum är att näsan fungerar så att dofter den utsätts för hela tiden "sorteras bort". Särskilt om man sover i samma rum. Detta innebär tyvärr att man kan vara omedveten om en lukt i hemmet som alla andra känner (pinsamt). Detta är även en mycket vanlig och allvarlig orsak till varför de flesta upptäcker alltför sent att de har mögel i huset. Ingen av deras vänner vågar säga att det luktar.

Jag kämpar verkligen för att hålla lukten nere. Jag tror inte att den som har bajs i hela sin råttbor ändå har en bur som inte luktar. Du är bara van. Råttbajs är råttbajs. Alla råttor luktar likadant.

För mig betyder det mycket att människor inte lider av lukten i mitt hem. Då vill de ju inte komma hem till mig. Och säg inte att de minsann måste tycka om råttbajslukt, annars är de inga riktiga vänner. Kom igen! Ingen vill tex äta i ett rum som de tycker stinker. Inte ni heller. Testa själva nån gång när ni gjort en riktig omgång på toan. Fixa lite käk och gå in och sätt er… Bon Appetit!

gogogo
0

alltså om du tycker att dom luktar så förbannat illa så kan du väl kanske fundera på att göra dig av med dom?

låter elakt vet men vaf'n gillar man råttor så mycket så skiter man i att dom luktar illa…

:)

Chippers
0

#26 ?

Jag har marsvin, hamster och möss på mitt rum. Det luktar ingenting! Jag har kutterspån. Hade bara marsvin länge förut, luktade verkligen inget, och jag byter ca 2 ggr per vecka åt dom. Luktar väl spån bara, och hö, men det luktar gott tycker jag. Har haft säkert mer än 40 marsvin genom åren, och varken jag eller andra känner inget. Bara man håller rent så. Möss kan lukta lite mer, men jag förstår inte hur man kan tycka att marsvin luktar?!

Hade kanin inne förut, då kände jag lite kisslukt. Men har du även kännt äcklig lukt med bara marsvin i ett rum? Konstigt isf! För som sagt, varken jag eller andra som jag känner/främlingar som varit här har ej kännt ngt. :-) Och jag har ca 13 marsvin på mitt rum, samt andra djur. Har haft som max 24 marsvin samtidigt på mitt rum, fortfarande har jag ej kännt ngn lukt. Men men!

Kan även påpeka att min mamma är känslig för kisslukt osv, och hon har inte sagt ngt. Bara ibörjan när mössen kom, då luktade det aniiingen, men nu är hon van. Annars luktar inte marsvinen, hamstern något.

Om råttor luktar vet jag dock inte, aldrig haft råttor. Och stinker råttor så blir det inte något råttköp för mig medans jag bor hemma i varje fall.