Råttor vs. Gerbiler
Hejsan!
Jag hoppas att jag i framtiden kan skaffa råttor då jag på senaste tiden blivit så himla förtjust i dem! Jag har just nu 3 gerbiler och undrar därför om det är någon här som har råttor och även har eller har haft gerbiler och i så fall; vilket av djuren ni föredrar och varför?
Sen har jag några frågor som jag hittills inte hittat så bra svar på.
1. Även om en råtta är 100% rumsren markerar de sitt revir här och var, bara några luktfria droppar vad jag läst. Men blir det inte ofräscht och jobbigt att de går och markerar?
2. Har även hört att råttor luktar en del, inte själva råttan då utan att buren/inredningen snabbt börjar lukta. Är det en väldigt stark, äcklig lukt? Hur ofta måste man städa för att slippa lukt?
3. Vad fick er att välja just råttor som husdjur?
1. Hur mycket de markerar varierar från individ till individ. Det varierar även hur mycket det luktar. Jag har både haft hyfsat "luktfria" och riktiga stinkpellar.
En del lämnar verkligen spår efter sig nästan öööverrallt. Mina råttor tycker om att hänga i min bokhylla t.ex., och jag torkar av de ytorna varje vecka. Det syns tydliga intorkade pölar/spår av revirskiss på tv möblerna. Men även snigelspår på golv osv. (Har dock 9 råttor, så det är många som rör sig på samma utrymmen)
Det är vanligt att de markerar på saker som "sticker upp", dvs din hand om du håller den bredvid råttan, tv-kontrollen, mobiltelefonen osv.
Honor markerar också, men det är större chans att de markerar mindre än hanarna.
2. Samma sak här, en del råttor luktar väldigt mycket i pälsen (och man ska för den sakens skull absolut inte tvätta dom för ofta, det gör att de hamnar i obalans och kommer lukta ännu mer).
Men det är framförallt buren och inredningen som luktar. Men även efter ett ordentligt städ kommer lukten alltid finnas kvar så länge du har råttor. En del är känsliga och tycker det luktar massor, och andra immuna (som jag själv som är van) men däremot tycker en del besökare hemma hos mig att det stinker råtta. Och då städar jag ändå väldigt ofta och torkar av ytor med trasa och rengöringsmedel med jämna mellanrum. Men självklart minimerar det lukten att hålla efter buren noggrant, och inte låta "gömda kissfällor" sitta kvar. T.ex. gallret, eller andra svåråtkomliga ställen som man kanske inte tänker på. Ett ordentligt storstäd med jämna mellanrum tar bort den risken ^^
3. Hade haft taggmöss och kanin innan, och blev väldigt nyfiken på råttor då de är så smarta =)
Hur mycket de tuggar är nog också ganska olika. Det är nog lika bra att räkna med att de kan tugga. Själv har jag sån tur att dem tuggar nästan på ingenting, varken i buren eller ute. Det är dock viktigt att de får saker att tugga på, grenar, hela nötter mm.
Tänkte på en sak som också kan lukta. Eftersom råttisarna här är ganska runda står deras mat på golvet en bit utanför buren. Ibland lägger de upp matlager på de allra mest konstiga ställen. Det kan verkligen lukta, ifall man inte hittar det i tid.
Har haft gerbiler och vill inte jämföra dem med råttor :) Gerbilerna var söta och visst gick de att plocka upp, kom fram för godis osv.. men råttorna tänker mer som människor, eller hur man ska säga. Inte så att de spelar TV-spel eller löser korsord, men de är mer lika oss och vår typ av intelligens. (Nu har man ju även kommit fram till, via tester, att de känner empati i flera led, och föredrar att hjälpa en okänd råtta än att få godis)
Mina tuggar inte så mycket, de har vegetabilisa tuggben i buren (de gillar tydligen inte de med köttsmak).
De luktar väldigt olika också.. skaffade en ny liten tös och hon stinker verkligen! Brukar kunna lämna buren med minimal städning i en vecka, men efter ett dygn så luktar det av henne. Hon luktar helt annorlunda än de andra också… Men jag tror att det är fodret.. det har lagt sig lite nu och börjat lukta mer som de andra damerna :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Är man vad vid underhållningen som är när man äger gerbiler och den minimala eller ja obefintliga doft som gerbiler ger så kommer man bli galen när man skaffar råttor.
Det är råttors stora minus, att det krävs att man städar hela tiden.. Och råttbajs och råttkiss luktar INTE gott. Det är något som jag personligen kan bli galen på. När man går in i rummet och det luktar piss. :P
Det är det man får ha i beräkningen. Vill man ha trevliga sociala djur som inte luktar så mycket men som är lite större än gerbiler så rekommenderar jag degusar.
Degusar kan bli otroligt sociala och trevliga!
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#5 Att städa en eller två gånger i veckan är inget problem även om jag är van vid att ha det lite bekvämt och bara städa en gång i månaden till gerbilerna! ;) Ska kanske även tillägga att jag har häst, de luktar ju också en del, så hur mycket värre är råttorna? Blir det bättre om man har bottenströ som carefresh och aspspån, alltså att det suger åt sig bra? :)
Bäst är ju att gå hem till någon med råttor och lukta lite. Skillnaden mot till exempel häst är att man har råttorna inomhus, och lukten sprider sig snabbt i lägenheten/huset. Jag älskar råttor, men ja - de luktar mycket mer än man tror. Städar man två ggr i veckan håller man lukten nere, men min flock i alla fall luktar alltid. Det går inte att få bort lukten helt. Så man får vara beredd på att om man har känsliga vänner så kanske de inte vill komma över. Jag har dock inte det problemet, även om lukten gör att det blir knepigt att få rått vakt av folk som inte har egna råttor. Nu skrev jag mer än jag tänkte om detta men just lukten är det enda negativa jag ser med djuren, och det enda jag inte var riktigt riktigt beredd på när jag skaffade dom, men råttor är verkligen underbara. :)
/Surpan
#7 Känner tyvärr ingen med råttor.. Men kanske räcker det att man går till någon djuraffär som säljer råttor och sniffar lite?
Att de aldrig kan bli helt luktfria förstår jag, alla djur luktar ju lite! Är mest bara rädd för att kompisar kanske inte kommer vilja hälsa på p.g.a lukten eller att någon familjemedlem inte klarar av det (har en bror som är rätt känslig för dofter).. :/
Jag har både och, och måste säga att jag föredrar råttor, men det beror ju lite på vad för typ av husdjur man vill ha. Jag tycker att råttor fungerar som människor på många sätt och är lite mer avancerade och krävande än gerbiler, vilket jag tycker är kul. En kompis till mig som tog hand om alla djuren en vecka när jag var på semester föredrog gerbilerna däremot, eftersom hon kände att råttorna gav henne dåligt samvete när hon inte hade tid att släppa ut dem, medan gerbilerna var nöjda i sin bur när hon inte hade tid för dem.
1. Jag har inga problem med att de markerar. Det brukar bara vara att torka bort de små droppspåren som kan bli av mina.
2. Det som luktar mest är kisset och bajset. Bajset är lätt att bli av med, det är bara att tömma toalådan :) Kisset kan bli lite mer inbitet i inredningen och jag tycker att det är svårt att få bort all lukt. Men hos mig är det rätt effektivt att städa ställena de brukar kissa ofta. Mina kissar oftast i boet där de sover och där byter jag trasorna och toapappret de bäddar med varje dag. Sen har jag lite dåligt luktsinne, vilket är en fördel hehe, och har vant mig såpass vid lukten att jag har börjat tycka råttkiss luktar mysigt :D Även om jag inte är så bekant med hästar skulle jag vilja påstå att de luktar betydligt mer än råttor :)
3. Råttor passar mig för att jag vill ha djur som sällskap mer än bara underhållning (tycker gerbilerna är supercharmiga men inte så sällskapliga), men kan inte ha hund, katt eller liknande pga arbetstider och allergi.
4. Råttorna tuggar inte alls på samma sätt som gerbilerna. Visst blir allt möjligt naggat i kanten när råttorna varit framme, men mina gerbiler tuggar mycket mer systematiskt för att flisa sönder sin omgivning helt än vad råttorna gör :)
#9 Jag vill ha ett djur som man kan gosa med men som man samtidigt kan aktivera och leka runt med - och öva in tricks såklart! Vilket enligt mig låter som en rätt bra beskrivning på råttor, om man inte vill gå snäppet upp till hund. ;) Det var lite det med lukten jag tänkte, att de som säger att råttor näst intill stinker kanske inte varit i ett stall, men om de hade varit det så hade de kanske tyckt att hästarna var mycket värre.. Eller så är det inte alls så, haha! Får nog gå till något ställe och bedöma själv hur pass illa lukten är. :) Ja gerbiler tuggar ju på ALLT!! Min lilla flock har nyligen tuggat sönder 2 vattenflaskor.. Så om jag i framtiden skaffar råttor behöver jag inte undvika något material med risk för att de får något dåligt i sig?