HJÄLP! Råtthus
Hej! Jag hade tänkt att bygga egna råtthus av vedträ. Men jag undrar, hus ska jag sätta ihop det?? Har googlat lite men hittar inte svaret, även tittar på olika råtthus men där står det inte eller syns.. Kan man spika ihop det? Tänker att de kanske gnager på det osv.. Trälim är väl giftigt så det vill jag inte använda.. Behöver svar ganska fort, tack på förhand!
Fråga i affärerna vad som är giftigt eller inte, det är ju ett sätt
vet att dom hus jag har köpt varit ihoplimmade med något eller häftade ihop.
Så länge det inte är en spik som sticker ut så tror jag det är lugnt, men allra bästa för säkerhetens skulle är nog att strunta i det helt och inte använda trä produkter då dom suger åt sig kiss och luktar mycket
#1 tack för svar, men jag vill gärna ha trä iochmed att det är naturligt och de kan gnaga på det, kommer ju byta ut husen när de blir dåliga därför jag vill bygga eget :)
Jag har skrivit hur man kan rengöra träsaker i artiklarna, så du kan kika där. :)
det borde ju finnas nåt lim man kan använda, jag tror vanligt trälim är OK jag menar folk gör ju träsaker som är delade som används till mat osv
jag har slängt bort att som heter trä och plast och använder flingkartonger istället, lättare att hålla rent och uppskattas av råttorna ^^
Detta är inte vad du frågade om men ja… :) Trä börjar lätt lukta tyvärr då det suger upp. Men om du oljar in träet med paraffinolja (som man har på träredskap i köket, smörknivar etc) så tål den fukt bättre.
Ett relativt enkelt sätt att foga samman trä utan att använda spik, skruv eller lim är att använda träplugg. Kräver i stort sett bara träplugg, borr, hammare och att mäta noga. Den påfrestning råttor kommer utsätta huset för är inga problem alls för en fog med träplugg.
Hyffsat beskrivning, bara skippa limmet - http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5145
#4 och #5
Tack för tipsen! Blev att jag beställde sånadär plasthus som man kan hänga upp, men ska att veta om jag ska göra hus i framtiden! :D
Spika eller skruva, finns ingen anledning att krångla till det, råttorna bryr sig inte om "möbelfinish".
Jag brukade ge mina en pappkartong, gärna med en tuss tidningspapper eller hushållspapper i. Det är party i en vecka när de gnager upp hål och boar och donar, sedan är den totalförstörd och då slänger man den och ger dem en ny.
Jag har spikat, skruvat och häftat ihop saker till buren. Bara man håller koll så de inte tuggar fram nån vass ände de kan skada sig på.
Som folk skriver, trä luktar lätt och inte så lätt att hålla rent. Men det är snyggt och bra för råttorna att tugga på om de vill stimulera sig lite med det. Och gör man själv brukar det inte kosta lika mycket som att köpa färdiga trähus. Kan man byta oftare istället om de blir tuggade/luktar illa. En sak jag rekommenderar att tänka på är valet av träslag. Vissa träslag är inte bra för råttor, t.ex gjort på barrträ. Och undvika impregnerat/målat.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.