Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 7352 ggr
Namida
0

Löss eller mjäll?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Såg nyss att två av mina pojkar har fått mjäll?
Men är så orolig om det är ohyra/löss…

Vad tycker ni att det ser ut som? 
Om det är löss, är det veterinär som gäller?
eller finns det nåt på apoteket som man kan köpa?

Namida
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte varför andra bilden blev halv där uppe.
Så testar igen!

R4ttus
4

Sitter det vita fast på pälsstråna? I så fall är det lusägg. Går att dra av äggen mellan naglarna, men ska inte gå att enkelt borsta bort/blåsa bort.

Pröva blöt pälsen på den lugnaste av dom och inspektera centimeter för centimeter i skarpt ljus, bak i nacken eller längre ner på ryggen brukar vara det lättaste ställena att se lössen, gärna under en lampa.

Att båda två har det gör att jag tyvärr tror att det är löss..=\ såvida du inte har satt in någon kartong eller liknande i buren som de gnager på som dammar mycket?

Är det ohyra så krävs veterinärbesök, och be att få Stronghold utskrivet. Det är det absolut bästa och säkraste medlet. Ofarligt att överdosera också, så man behöver inte vara nojjig om man råkar ge lite för mycket. En eller ett par droppar bak i nacken i 2 omgångar är allt som behövs. Då behöver du inte sanera inredning eller buren heller, utan råttorna blir immuna och alla löss som kan ha ramlat av kommer att dö om de biter råttorna. Och annars så hinner de svälta ihjäl.

För säkerhetsskull skulle jag frysa in deras Torrfoder ett par dagar också, vet inte om det är nödvändigt men gör det alltid när jag har köpt nytt för säkerhetsskull.

Namida
0

Det vita flyger bara av när man klappar honom! (den svarta)
Men ska testa blöta ner pälsen på dem i säkerhetsskull och inspektera dem.

R4ttus
0

Då låter det verkligen inte som löss 🙂 Vet inte om det är sant, men har läst att för mycket protein kan orsaka mjäll hos råttor. Men det kanske gäller om de äter för mycket/för lite av annat också.

Pröva köp ett mjällschampo för katter och hundar och tvätta dom med det och se om det hjälper. Men inte mer än 1 gång i veckan. (Under en begränsad tid)

Hjälper det inte så kanske du behöver lägga till/ta bort något från deras foder =)

lenafena87
2

Ser att din råtta som är mest vit har även mörkare prickar på sig lite gul aktiva ser de ut som, kan det stämma? De kan komma av att de ligger i sitt kiss eller att dom kissar på varandra och sen torkas de in i pälsen och lägger sig där i botten ( huden) så när de putsar varandra eller att man klappat och kliar dom kan de lossna och lägga sig i uppe på pälsen på dom.

Mezzzanina
0

Man kan ganska lätt se om det är löss om man kammar råttan över ett vitt papper. Man ser då tydligt om där finns  någon levande lus.Använd gärna förstoringsglas när du tittar.

Fluffinen
0

Svårt att säga egentligen, men den "vita" ser ut att ha liknande löss som min hane fick två gånger. Om du håller handen över ryggen i 10-20 sek kommer de upp något som ser ut som små djur? Då har du löss o de behöver behandlas.
Men han hade också liknande "damm" under vissa perioder som inte var mjäll o jag visste inte var det kom ifrån… prova med bad, de försvann för mig då men tror inte du behöver oroa dig.