Liten råttunge
Hej, jag köpte en fem veckors råttunge i förrgår, jag har två underbara tjejer på tolv veckor hemma sen tidigare. Själva grejen är att råttungen vägde 17gram när hen kom till mig. Den är mindre än en vanlig tumme. Jag är inte ens säker på om det är en hona. Vad kan jag göra? Just nu sitter jag och matar denna unge med välling.
Den väger nu 25gram. Kommer den vara frisk? Kan den ens vara fem veckor?
Mina ungar har alltid vägt minst 100gram vid fem veckor.
Jag vill mest ha tips på hur jag får den att gå upp i vikt och växa.
Om den vägde 17 är det verkligen något fel. Ta kontakt med uppfödare@
Jag skulle tro att ungen ar mycket yngre an 5 veckor.
Kan du ta bild?
En nyfödd väger runt 5g, så 17g är extremt lite … Var köpte du ungen? Låter inte klokt av den ansvarige att sälja iväg en så liten.
Låter som sagt som om ungen är alldeles för liten för att få lämna mamman, så jag skulle ge den modersmjölkersättning + bebismat på burk för att få upp vikten 🙂
Jag vet att den är otroligt liten men jag hade inte hjärta att lämna den ensam där och bli såld till någon som aldrig haft en råtta och bara tycker att den är liten och söt.
Jag har köpt modersmjölksersättning men hen äter hellre havrefras än äter den, men nattvälling gillar den skarpt. Hen är väldigt aktiv beter sig som en tre-fyra veckors unge men är väldigt liten. Har aldrig tidigare haft en så liten unge och jag har tidigare avlat råttor.
Jag vill helst inte hänga ut säljaren såhär i ett forum så vill man ha info vart den kommer ifrån får man mejla mig. Det kan verka konstigt men jag är sån.
Jag ska gå hem till en kompis och hämta köksvågen och hålla koll på vikten noga men är det något mer jag kan göra?
(den är inte hårlös på fläckar det ser bara ut så på fotot) i bakgrunden är min ena 12-13veckors hona
Han är verkligen inte 5 veckor gammal, tycker du ska kontakt "uppfödaren" och ifråga sätta detta.
Ser ut som en kille. Jag hade inte vågat lämna tillbaka honom till någon som säljer en 17grams bebis … Dessutom av "fel" kön. (Kanske) Fy så tråkigt och sorgligt.
Kanske finns någon annan som kan ta emot honom om det nu är en pojke? :( Om du inte har hanar också förstås.
Det värsta är att uppfödaren ska ta en till kull nu när ungarna är utflugna. Jag kommer kontakta hen om råttan är en hane för jag har bara honor. Ungen har ett jättetrevligt temperament hittills, jag handmatar den med en spruta varannan timme och den protesterar aldrig. Jag har troligtvis ett hem till den om det blir en hanne men vill inte lämna tillbaka den, vill att den hamnar hos någon jag litar på.
Skulle du kunna skicka namnet på uppfödaren i ett PM till mig? :)
Den här personen bör anmälas.
jag hade fått tag på en liten råtta en gång från en djuraffär och den här killen är till och med ännu mindre än honom!
Om det visar sig vara en hane hur länge till vågar jag ha den med mina honor? (har bara honor)
dom ska bli könsmogna vecka 5 om jag minns rätt, så det kan vara svårt att veta om du inte har hans ålder rätt
Du kommer bli tvungen att separera på dom ganska snart tyvärr :/
Vill du hitta ett nytt hem åt honom?
I så fall så kan du ju göra en ny tråd :)
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d714bfab9cb46223305f7a4-annonsregler?stickies-1
Kan idag meddela att ungen väger idag över 30gram(dubblat sin vikt på fem dagar) och är en pojke. Han heter nu Yngve :) Han kommer flytta nästa vecka till en tjej med två hannar och forsättas matas med modersmjölksersättning/välling tills han ser ut att inte behöva det. Mvh A
Va roligt att höra, bra jobbat! :)
Lite uppdatering hannen har flyttat för ca tre veckor sedan då vägde han 50gram. Idag väger han ca 120gram! Jag tog emot en ny råtta från den som sålde råttungen till mig. När jag fick henne så vägde hon 35gram och var från samma kull som den tidigare ungen. Hon var full i löss när jag fick henne så jag åkte hem och kollade de andra så de inte hade fått av hannen.(han hade inga löss när han kom till mig verkade det som.) Mina hade de inte men för säkerhets skull så behandlade jag dem alla. På tre veckor har hon ökat i vikt väldigt fort. Från 35gram till över 100gram. Hon kommer på inkallning och är mysig så men vill helst inte umgås med andra råttor.
#18 Du bör verkligen anmäla säljaren. Det här är inte okej..
Om du inte vågar göra det offentligt kan du anmäla anonymt men en anmälan måste ske. Det är illa nog redan, man vill inte ens tänka hur det kommer se ut för framtida bebisar.
Vi kan inte anmäla hur mycket vi än vill då vi endast då anmäler genom hörsägen utan du som upplevt det, Två gånger från denna person, sitter på den information som behövs.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning