Kan råttor äta svamp?
var ute idag och plockade lite trattkantareller, och det vart inte tillräckligt myket för att steka på själv, så jag undrar om jag kan ge råa trattkantareller till mina tjejer? :)
det hoppas jag man kan. så länge vi människor kan äta svampen borde råttor med kunna det. men inte hundra.
vet att mina brukar stjäla svampsås, svamp soppa och stekt svamp när jag äter.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Okej då ska dom få svamp om en stund då, när buren är ren å å fin :D

Ja, det kan de äta. Men de flesta råttor verkar inte gilla svamp.

kan dom ätta champinjoner da?

#4 Självklart.
Behöver man inte förvälla svamp man plockat ute först?
#6 Det beror på vilken svamp du plockar. De vanliga goda matsvamparna som tex kantareller, trattkantareller, Carl-Johanssvamp, smörsopp, fårticka mm behöver inte förvällas utan kan ätas råa. De flesta människor föredrar dem smörstekta.
Jag brukar ge mina råttor råa champinjoner, dom brukar äta lite av det men det är inte nån favoritmat.
jag har en teori om varför. helt ovetenskaplig. mina äter dem inte heller om svampen inte har något annat gott på sig, har aldrig gjort, inte någon råtta. Min teori är att svampen faktiskt inte inehåller några näringsämnen, för det gör det inte om jag inte minns helt fel. att de helt enkelt kan lukta sig till att svamparna inte tillför dem något så därför äter de dem inte. vad tror ni?
Men godis och sånt innehåller väl inte heller näringsämnen? mina bli helt tokiga när jag börjar prassla med nån godis :D

#9 Svampar är ju inte helt "tomma" på näringsämnen. De innehåller en massa viktiga mineraler.