Han nyser och visslar
Han nyser och visslar, men veterrinären ahlberg anser att han är frisk nog att inte behandlas. Han har snart visslat i en månad, kanske lite längre då jag var sjuk innan det (jag är försiktig när jag är sjuk då det inte var förskylning, utan något okänt, så jag kunde inte lyssna då)
Man hör det centimeter ifrån, värkar vara mest när man håller i honom, men också om han nosar ut genom galler.
Fönstret har varit öppet, men han har visslat innan det, och inget drag kunde nå råttorna då dom har filt över sidan som är närmast fönstret, är det drag så är det precis vid fönstret när det är öppet, men dom är 2 meter ifrån också.
Han var så här innan fönstret var öppet.
Det var öppet för att det är 30 grader enligt termometern.
Enligt ett ljus som var här inne innan dom kom in hit (buren var inte ens här då ennu) så är det inget drag. Gardinerna viftar lite även om det är stängt, men jag har isolerat så bra det går både vid fönstret och hos råttorna.
Tycker att han har varit nysig länge, om inte under hela sitt liv.
Är det bara nysningar och andra milda saker som visseljud så är det ingen fara, vissa förkylningssymptom kan även bli permanenta efter att de blivit sjuka första gången. Lite tårvätska, nysningar, snor m.m. Immunförsvaret lyckas inte mota bort det, men hindrar det från att bli värre.
Detsamma gäller t.ex. mycoplasma. Även efter en behandling kanske rossel kvarstår resten av livet, men inte så mycket att råttan plågas eller får försämrat liv. Vanligast så rosslar råttan bara ibland efter något sådant, i vissa sovställningar, vid extra ansträngning m.m.
För småsjukdomar som förkylningar ska man absolut inte ge antibiotika heller, då det bara ska ges vid allvarliga sjukdomar. Först när (om) det börjar låta från lungorna krävs en ordentlig medicinkur.
Jag har haft 3 råttor som nös varje dag under större delen av sina liv efter att de åkte på en förkylningen. Snorade lite extra vissa dagar, men var annars lika pigga, friska och levde tills de blev gamla utan att insjukna igen.
Jag fick någon slags medicin till 2 av dem, då de hade börjat låta från lungorna när de först blev sjuka. Det ljudet försvann efter medicinen, men nysningarna försvann aldrig.