Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 947 ggr
Jenaj
0

Sally har blivit ensam

Min Sally har blivit ensam idag och jag vill gärna hitta en vän till henne snabbt.

Hon är 6 månader gammal och jag skulle behöva lite råd och tips angående hur jag ska gå tillväga med ihopsättning osv

Spelar det någon roll hur gammal den nya honan är? är det lättare om det är en bebis?
Jag antar att jag måste ha dem i två burar i början, hur lång tid brukar det ta för dem att gå ihop? Jag förstår att det är individuellt men skulle gärna höra lite hur det gått för andra i samma sits.

Tack!

Zak
1

Det kan vara väldigt olika hur det går att sätta ihop dem. Att ha 2 burar är bra ifall det tar lite tid. Jag har inte jättestor erfarenhet, men kan dela med mig av den jag har. En bebis gick det helt perfekt med, kunde släppa in henne till de andra i princip efter hon träffat de andra. En annan tog det väldigt lång tid för, men det gick till slut. Jag tror en bebis är lättast att sätta ihop med din, hon är ju ganska ung din råtta. Börja med att låta dem träffas på neutral plats och kolla hur de beter sig då och utgå från det. Det finns en väldigt bra artikel om ihopsättningar här på forumet.. Lycka till 😍

R4ttus
0

Bebisar brukar vara de lättaste att introducera till en lite äldre råtta. Men en del gillar verkligen inte bebisar, och kanske först accepterar dom när de vuxit ifrån "blöjbarnsåldern" (Har varit med om detta 2ggr)

En gång sparkade en hona undan de två nya bebisvännerna hon fått så fort de kom nära henne. Hon sparkade bort dom med bakfötterna, men ungarna tog ingen skada. De följde efter henne ungefär som om de trodde att hon var deras mamma, och det uppskattades inte av den äldre honan. Så fort de slutade med sitt bebisbeteende tog hon sig dock an dom >_>

Andra exemplet var när 2 bebishanar introducerades till 3 vuxna hanar. De vuxna frös ute bebisarna tills dom blivit lite äldre. Gjorde inte illa dom, men tillät absolut inte att bebisarna fick vara med dom. De fick t.ex. inte sova nära de vuxna, utan blev bortputtade eller bortskrämda. Slutade med att de kunde bo i samma bur allihop då ingen av de äldre gjorde illa småttingarna, men bebisarna höll sig på nedrevåningen och de vuxna på övervåningen.

Men så snart bebisarna var lite äldre så blev de genast båda två med i gänget. Stackars bebisar, hård uppfostran det där …

Men det avgörande är helt enkelt hur din hona är 🙂 En del accepterar ju både bebisar och äldre utan problem. Men om hon inte har varit med om introduceringar tidigare, så tror jag absolut att en yngre hona är det säkraste kortet. Då hotas inte henne egen rang, och hon får lättare att acceptera nykomlingen.

Skulle hon visa sig vara "mammig" av sig så finns också chansen att hon blir jätteglad att få pyssla om en småtting.

En av mina första råttor blev överlycklig när han fick en bebiskompis. Tvättade, tvättade och riktigt skämde bort sin nya ögonsten efter att ha varit ensamråtta ett tag. Den hanen hade dock inga som helst problem att även acceptera fullvuxna hanar till flocken, men bebisen var den första.

Jenaj
2

Tack så mycket för era svar!

Jag hämtade två honor förra veckan, de är från samma uppfödare som Sally men de är inte släkt, en hona på 5 veckor och en på 7 veckor.
Började introduktionen i fredags och det har inte varit några problem, de har nu flyttat in i samma bur sen några timmar tillbaka.

De nya honorna är väldigt nyfikna och springer efter Sally vilket hon verkar tycka är rätt jobbigt så hon har flyttat på sig när de kommer till henne, de har nästan jagat henne genom buren och hon säger knappt till, hon har sagt till en gång kanske och då blev det lite pip. Hon har även sparkat lite mot den yngsta när hon varit för mycket.. Nu ligger iaf Sally och 7 veckors uppe i en hängmatta och myser så det känns ju bra:)
Hoppas att det kommer bli bra, just nu känns det som att Sally mest tycker att de är jobbiga, men kanske är pga att de är bebisar.

De nya små honorna är iaf superlyckliga nu när de fått flytta in i stora buren och springer omkring och hoppar som galningar och ska undersöka allt:))

KräftKalasMedR8
0

Vilken uppfödare om man får fråga?