Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1205 ggr
Gambino19
0

Orange i pälsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten fråga. Som ni då säkert ser på bilden har min råtta blivit orange?guld färgad vid svansen och överallt mest små fläckar, han har varit brun och vit förut. Blir det såhär på sommaren?

molam
0

Jag har ingen råtta ännu, men jag har andra djur och de flesta djur kan ändra färg när de blir äldre, hur gammal är råttan?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Gambino19
0

9-10 månader tror jag

molam
0

Ah då är det nog inte det, men då kanske pälsbyte? har som sagt inga råttor xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Zakaraa
0

Rost! ^^
Din råtta "rostar" som man kallar det.
Dvs. den är en "dålig" variant av sin färg, ses väldigt ofta hos svarta råttor tyvärr (finns väldigt få Bra svarta råttor i Sv). Många av dessa "dåliga" brukar börja rosta när de blir lite äldre men är fullt vanligt även i yngre ålder. Det kallas rost just pga färgen som kommer fram, den roströda färgen.
Rost är inte önskvärt men helt ofarligt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

Hört en sak om rostning som jag inte vet är sant eller ej. Att vissa som rostar har järnbrist. Nu finns det många orsaker på varför råttor rostar och som zakaraa säger så är det otroligt vanligt. Men ett tips är att kolla så råttan får i sig en dos järn i maten. Annars kan du testa öka upp med nått järnrikt, se om det är orsaken.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
0

#5 Intressant!
Kan inte minnas mig läst om samband mellan järnbrist och rost innan!

zickan
0

Mins jag inte fel kan det finnas en gammal diskussion här inne under tiden nicciz/granahtens var närvarande. Typ 08-09?
Mins jag inte helt avigt var det terato som drog upp nått om det för inte så länge sedan om kalk och järnbrist i fodret. Och vi prata nått om även rost där. 

Inget som varit uppe så mycket och inget jag har underlag för. Bara nått jag tycker mig mins ha pratat lite lätt om med jämna mellanrum

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

NyanRat
0

Min kille är vit men jag har på senare tid upptäkt rost på honom. Vad kan jag ge honom som innehåller mer järn? (Har prövat med skruvar men det värkar inte som att det går hem XD)

Zakaraa
0

#8 Tvivlar på att det är rost det handlar om för dig. Sitter färgen främst runt nacke? (sidor på kroppen är också vanligt)

NyanRat
0

Har lite på sidorna av kroppen, dock så är det mest centrerat runt nacken precis som du säger. Har du någon idée av vad det kan vara? 🙂

Zakaraa
2

#10 Har absolut idéer ^^
Det är råttans sekret (saliv från när den tvättar sig). Det är väldigt synligtå just ljusa råttor eftersom den röda färgen lyser så starkt mot den ljusa bakgrunden.
Det är samma sak som porfyrinet som kan finnas runt nos och ögon helt enkelt :)

Kan vara att din råtta är dålig på att tvätta sig själv och därför slarvar så det blir sekret kvar i pälsen som då blir rött i kontakt med luften. Har han porfyrin runt ögon och nos eller är det bara i pälsen resterna finns kvar?

Gambino19
0

Tack för alla tips osv,kan man köpa typ vitaminer till råttor?

Zakaraa
3

#12 Bättre att ge vitaminrik mat! :)
Att köpa vitaminer som exempelvis de dropparna man har i vattenflaskan (som alla djuraffärer i stort sett säljer) är bortkastade pengar eftersom de få vitaminer som är där förstörs i kontakt med dagsljus.

Så du vinner på att ge kost som är vitaminrik istället för koncentrat och liknande som inte gör någon skillnad.

pellepojken
0

Självklart så ska råttisarna få sin näring via en fullgod föda. Men jag tror likväl att ett litet tillskott av ett vitaminpreparat särskilt vintertid kan vara bra för dom.

Jag har kört med en pasta (Calo-Pet) som dom slickar i sig. Dom älskar smaken. Den innehåller även Omega-fettsyror. Finns hos dom flesta veterinärer att köpa.  Ska ges mycket sparsamt då det är koncentrerat. Kan nog hjälpa immunförsvaret hos våra råttisar inbillar jag mig.