Råtta låtar som kaffebryggare
Hej! När min råtta, Pim, är glad eller när man gosar/busar med henne så låter hon ibland lite som en kaffebryggare. Det är liksom som ett kuttrande ljud som bara håller på i ett litet tag. När hon t.ex. sitter stilla, sover eller bara är i buren så hörs inte ljudet. När jag lyssnar på hennes lungor så hör jag inget konstigt heller. Vet någon vad ljudet beror på? Är det farligt? Tack på förhand(:
Många gånger när råttor myser eller är lyckliga så ploppar de. Det låter lite som att de tuggar knäckebröd. Det är inget farligt utan det visar att de njuter av situationen ☺
#1 Alltså det är inte ljudet som låter som att hon knaprar på något jag menar! Det gör hon iofs också, ibland samtidigt som det andra ljudet. Ljudet jag menar låter mer som att det bubblar i henne, haha. Men det kanske beror på samma sak..? c:
#2 Jag tror det beror på samma sak om hon nu bara gör detta ljud när hon myser och är nöjd 😀
Ljud som låter som en kaffekokare tyder på sjukdom. Råttor som rosslar låter som kaffekokare bland annat. En tripp till veterinären skulle jag råda dig till.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Här finns en del filmer med exempel på hur rossel kan låta:
http://www.joinrats.com/RatHealth/SOUNDS/HealthyOrSickSqueaks/i-CMFDc8V
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Låter hon bara när hon aktiveras eller liknande kan det va tecken på trång i nosen/lungorna. Får anstränga sig att andas och därav låter mer. Kan va medfött eller uppkommit efter ärrbildning osv.
Varit en del hjärtfel sista tiden. Så det är också nått som kanske kan va anledningen. Att det är nån syrebrist pga hjärtat inte arbetar som det ska, övervikt osv. Kan va ute och cykla. Men bra att spåna på fler saker än en.
Men ofta är det ett påbörjade tecken på förkylning. Bara hålla koll så det inte uppkommer oftare, mer på heltid. Då bör du va beredd att söka vård/medicinering.
Råttor kan åka på en rad olika saker som ger rossel/nysning/tung andning. Ofta är det bakterier som går att medicinera.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack så mycket för alla svar hörrni! #6 Ahh, det med trånghet/hjärtfel låter rätt vettigt faktiskt. Hon har alltid varit ganska så lugn av sig och verkar inte gilla att anstränga sig, iaf om man jämför med hennes syster som springer race runt i mitt rum hela dagarna haha. Det kanske beror på det alltså.. Jag kommer absolut hålla koll på henne och uppsöka vård om det verkar besvära henne/ uppkommer oftare. Håller alltid lite extra koll på henne då hon hade lite problem när hon var liten + har en okänd bakgrund/: Tack för ditt svar!