Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 765 ggr
Kimsey
0

Avla på hane

En liten fråga: Jag planerar att hålla på med avel i framtiden och jag har en helt underbar hane som jag funderar lite smått på att para. Han är helt frisk och har aldrig varit sjuk, han är en riktig soffpotatis och han har ett underbart temperament. Är det ok att para en bra hona från uppfödare med en fullt frisk hane från en djuraffär? Tacksam för alla svar jag kan få ☺

axa
0

Kom att tänka på denna tråd när jag läste ditt inlägg. Läs igenom den så får du tankar och svar.

http://rattor.ifokus.se/discussions/5579f5e3ce12c41a7a000880-avla-pa-ratta-med-okand-bakgrund

Kimsey
0

Tack. Har redan läst det inlägget redan ☺ Men sen tänker jag så också att de som började med avel måste ju ha börjat med råttor med okänd bakgrund. Om jag går vidare med detta så kommer ungarna ha delvis okänd bakgrund. Kan det vara så fel att vilja bevara ett bra temperament och avla fram underbara råttor?

R4ttus
1

Det blir en enorm chansning, då din hane kanske är ett undantag från en stam där de flesta varit "hemska" eller sjukliga av sig … Det vet man ju inte. Så kör du på det och bara är väldigt noggrann med vart ungarna hamnar och att alla som köper en unge är helt införstådda med att rapportera alla eventuella saker av intresse under hela råttans livslängd, så kan du ju skapa ett släktträd och se om de lämpar sig för vidare avel eller inte i den generationen.

Men ingen stam är ju helt felfri. Men dyker det upp allvarliga problem såsom dåligt immunförsvar, juvertumörer, aggressivitet osv  hos ungarna så är det bättre att helt lägga locket på än att försöka arbeta bort dom generation för generation. Mindre problem är svårt att helt få bort, men med en mycket noggrann matchning kan det ju gå att sålla bort de mindre problemen över tid 🙂

Hade jag befunnit mig i den situationen hade jag varit extremt noggrann med vilka som får köpa, så inga tvivel finns att den personen kanske tröttnar på råttorna och lägger ut dom på blocket en dag utan att informera dig.

Kimsey
2

#3 Ja, nogrann kommer jag att vara med allt. Sedan jag skaffade mina råttor så har jag dokumenterat allt hos dem, både bra och dåliga sakersaker och vikt (väger alla råttorna minst 2 gånger varje månad). Denna råttan jag funderar att avla på har det inte dykt upp några negativa saker alls. Innan jag skaffade råttor började jag studera allt jag kunde hitta både på svenska och engelska om genitik, avel och sjukdomar. Det är därför jag vill para honom med en hona från en uppfödare. För att kunna få ut det bästa möjliga av båda. Min hanne är inte året ännu, men jag måste börja planera saker ett bra tag innan jag utför det. Det gäller allt, inte bara råttor 😀