Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 881 ggr
linislusen
0

vad kostade det för er?

Hej Jag är en elva årig tjej som undrar vad det kostade för er när ni skaffade era tamråttor. Tacksam för svar

Whippet
0

Bara buren kostar väl runt 1500-2000? Ingen aning men sett vissa som gör det.. har inte råttor själv men har hamster det kostade iaf runt en 1000 lapp för allt. men råttor är mycket dyrare..

I'm out Vilar huvudet i handen

axa
2

Själva inköpspriset för hela 'starten' inkl råttor kostade mig 4000-4500kr.

De är inte billiga på så vis, som många säger. Sedan kommer råttor kosta mycket mer efter inköpet. Mina tjejer har bl.a förstört tre lampor, handdukar, filtar, sladdar mm (allt är kul och gott att smaka på när matte inte kollar).  Och foder kan också bli dyrt.

panini
1

2000-3000 kostade det för mig :)

VampireGirlElvira
1

För mig så kostade Furet Tower buren och tillhörande inredning till mina råttor ca. 2.500 kr, plus mat och mer inredning till buren ca. 1.000 kr där.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

komigentamlina
1

Jag köpte begagnad bur för 500kr & gjorde mesta inredningen själv så det var inte jättemycket pengar på inredning men foder i form av Torrfoder & färskfoder blir en hel del pengar ändå. Speciellt ju äldre dom blir! Sen har jag köpt större & större burar… men alltid begagnade.

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

samme_guitar
1

För mig kostade det 260:- för två råttor. Sen byggmaterial för ca 500:- . Sen byggde jag buren själv. :-) Om din pappa är händig kanske kan han säkert hjälpa till. Maten är det minsta problemet. Råttor kostar inget mer än kärlek, tålamod & tid. :-)

Karmatarerskanise
3

Köp råttor från uppfödare. 

Jag betalde nog 3-4000 sammanlagt för allt.

silverclaws
1

Vanliga buren: 995
Barnburarna: 599kr/st
Råttor: 150kr/st 
Mat: 1kg - 50kr/Påse (plus vanliga maten de äter kött, fisk, grönsaker etc.)
Strö: 60L - ca 70kr

ev. leksaker, rör, hus etc kan du göra själv annars går de på några 100-lappar

------------------------------------------------------------------------------------------

zickan
3

djuren och burarna jag har i dag är ju sånt man samlat på sig under längre tid. 
Idag använder jag burar köpt för runt 10 000
Inredning kanske 1-2000 allt som allt av det jag använder. Kör mycket på fleace hängmattor jag syr själv. Och efter man köpt upp en viss inredning så behöver man inte köpa nytt innan nått är trasigt. Och man samlar oftast när tiden går.
Är uppfödare så flera råttor är födda här. Och det har ju kostat mat/tid. Vet inte hur mycket dock. 
Djuren jag köpt från andra uppfödare jag har nu ligger på ca 2500:-

Men börja om från början hade det nog hamnat på 2-3 råttor ca 6-900:-
Begagnad bur och billig inredning man gör själv/ikea osv kanske 5-1000:-
Foder/strö för 1 månad på 2-3 max 500:-

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

linislusen
0

Ok. Min pappas kompis är händig:)

marathos
2

Tänk på att det kan bli dyrt framöver också med veterinärkostnader. Det går att försäkra råttor, hos Agria kostade det 44 kr/råtta.  Man bör ha en buffert för oväntade utgifter t ex veterinär. Det verkar vara alltför många som glömmer bort den kostnaden, vilket ibland drabbar råttisarna. 

Det går att spara en del pengar på att köpa begagnat, både bur o tillbehör. Billigare också att köpa saker som inte är avsedda som tillbehör. Det finns en massa spännande saker som går att inreda buren med, bl a från Ikea. Ni har säkert en del hemma också.

R4ttus
2

#11 Glad att du tog upp det!

#0 Eftersom du inte är myndig behöver du försäkra dig om att dina föräldrar är beredda på  att i värsta fall lägga ut flera tusen kronor i veterinärkostnader om något händer, såvida du inte har de pengarna undansparade själv förstås :)

* Om råttan blir sjuk och kräver en undersökning, kan själva undersökningen gå på 300-600 (väldigt varierande hos olika veterinärer dock) Sen om medicin skrivs ut ett par hundralappar till.

* Får råttorna ohyra (lätt hänt, och drabbar de flesta råttägare) så är det också dyrt, då Stronghold behöver skrivas ut av en veterinär, och kräver en undersökning först.

* Skulle en råtta drabbas av något allvarligare, t.ex. tumörer som inte är åldersrelaterade och rekommenderas att operera bort, så kan en sån operation kosta väldigt mycket … Hört allt mellan 2000-5000kr.

Råttor är inte billiga husdjur, som många tyvärr felaktigt tror. Skulle du köpa dina första råttor från en uppfödare som har ett hälsosamt släktled bakom sig i aveln, så minimeras däremot riskerna för en massa sjuk-utgifter, men sjukdom och ohyra kan drabba alla råttor.

[Mathildaqdt]
0

Jag tror mitt kostade ungefär 3000 ^^

linislusen
0

Ok:)