Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 473 ggr
[Fusion200]
0

Stress-myco?

En gång så tog vi hem en vuxen hane, några månader från 1 års ålder ungefär, han klickande (ploppade) med andningen och pep i nos, men nära uppfödaren tittade på honom så slutade han enligt henne. Är detta stress-myco? Jag har inte kvar honom då han visade sig vara agressiv, hon fick tillbaka honom på grund av agression, han backade och bet, hon omplacerade honom till en annan, som han också bet, nu är han förmodligen avlivad enligt uppfödaren.

Hans bros bet uppfödaren, så det var en del agressioner i familjen, och inte bara nån stress grej (dessutom så var dom två hur tama som helst). Det fanns 4 agressiva råttor i familjen.

Så frågan är, hade han stress-myco när han visslande/pep i nosen och ploppade i nos när han kom till mig? Annars var han frisk.

Zolah
0

det är svårt att svara på om det är myco eller ej ( det måste du testa hos vet )

det kan vara så att han är små förkyld eller har ärrbildning sedan tidigare i lungorna ( också något du måste kika hos vet )

[Fusion200]
0

Har som sagt inte kvar honom och han är förmodligen avlivad med sin bror på grund av agressionen, så det enda jag vet är att hon aldrig haft någon särskilt allvarlig sjukdom, bara förskylningar från vad hon sa i telefon en gång.