AKUT HJÄLP!! sjuk råtta
Vi har två råttor, varav den ena flickan (Stjärna) (2,5 år) plötsligt blivit dålig, började med klåda för ca en månad sedan, och i måndags då kunde hon inte hålla i maten och äta själv längre, och kliar sig så hon ramlar baklänges, vi måste göra pytte pytte matbitar till henne, hon äter som en hund, och fastnar det i munnen får hon inte ut det själv, hon är väldigt trött och sover mycket, men när hon är vaken springer hon omkring i lägenheten, men klättrar inte, och ibland tror jag hon ser dåligt för hon kan hoppa från soffan till golvet utan att "kolla läget" först, hon dricker inte heller ordentligt, även fast man nästan tvingar in drickflaskan i munnen, blandar vatten med små majsbitar (typ knappnålshuvud storlek) så hon får i sig lite iaf, hon har tappat typ 1/3 av sin vikt på mindre än en vecka, och nyss hittade jag två knölar, en i varje "armhåla" en större och en mindre, och jag har känt igenom henne flera gånger utan att ha hittat något, senast säkert en vecka sedan, kan knölar bara dyka upp så? Storlek mindre vindruva, sitter löst under huden, vi hjälper henne att klia sig så gått det går, hon lider verkligen av klådan, när hon blir trött ser det ut som när barn har växtvärk, ligger still några sekunder och sen byter ställning osv osv, hon fick en droppe frontline i nacken i tisdags kväll, (den andra råttan (Måne) med) men kan inte säga att jag ser ngn skillnad, har pratat med en veterinär här i umeå, totalt inkompetent människa, fattar inte ens vad hon säger då hon bara pratar norska/danska (kan inte utskilja) och en annan veterinär vägrade svara på olika frågor jag hade via telefonen, hon sa bara att vi skulle komma in med råttan, jag sa att jag inte tänkte betala 800kr för att dom skulle röra på sina ögon i 30 sekunder, och sen blev jag bara avskräckt, vill inte ringa och fråga någon veterinär något alls, verkar inte finnas någon vettig sådan smådjurskunnig vereriär i umeå.. Jag vet inte vad jag skall göra, får ju inga svar på mina frågor, hon kan inte äta själv, kan inte greppa med framtassarna, är det bästa för henne att få somna in? Kan det vara något som kan botas? Är det en hjärnblödning? Tryck i huvudet? Cysta? Parasiter? Tycker inte hon direkt lider, hon äter ju (blir matad) och rör på sig, ser inte besvärad ut när hon går, men allmänt lite trött och ängslig, Måne (den andra råttan) är frisk, (hittade en pytte pytte knöl i ena armhålan på henne, plus lite klia klia men det är det enda). skall Stjärna (sjuka råttan) få somna in då vill vi att den andra (Måne) åxå ska göra det, för hon kommer bli jätte ledsen om hennes bästa vän/syster försvinner, räcker med att Stjärna (sjuka råttan) bestämmer sig för att vara borta på äventyr en hel natt, då sitter Måne som en staty i buren och glor tills Stjärna kommer tillbaka, tror inte ens hon blinkar ha ha : ) sitter exakt likadant på morgonen som hon gjorde på kvällen.. Kan någon hjälpa mig? Tips? Teorier? Idéer? Kontakter? mvh en ledsen mamma och dotter.. (Stjärna håller just på att somna på bilden, hon är rexad, så då ser hon lite extra skruttig ut :)
Har råttan förlorat en tredjedel av sin vikt på en vecka så kan jag mer eller mindre garantera att hon lider, hon får inte i sig det hon behöver. Vi säger att du väger 60 kg, hur tror du att du skulle må om du på en vecka gick ner till 40?
Enligt djurskyddslagen så ska djur ges vård, kan man inte själv ska denna vård utföras av någon med kompetens som en veterinär. Ni har alltså laglig skyldighet att betala de där 800 kronorna som det kostar om ni inte väljer att nödslakta själva. "9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077)."
Och ja, tumörer kan växa galet fort, de kan också dyka upp när ett djur går ner i vikt, de var så att säga dolda bakom fettet. Sitter tumörer i organ som levern osv, så kan kroppen bli förgiftad av sina egna slaggprodukter, då kan djuren helt plötsligt ändra sitt beteende.
Jag skulle nödslakta nu inatt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag hade gjort såhär, Försök hitta en vettig vetrinär (går det inte gå till den som du tycker är bäst, alternativt ring runt till vetrinärer även om hälften inte kommer veta någonting så är det värt) och sedan om du verkligen inte hittar någon som vet något eller säger att det finns något att göra så hittar du en bra vetrinär som kan bedöva och sedan avliva råttan med tanke på tillståndet. Jag skulle inte rekomendera att avliva hemma själv.
Hon är 2,5 år vilket är ganska gammalt för en råtta. Visst, ni hade kunnat få fler år ihop men hade jag varit du så hade jag avlivat henne.
I höstas fick min råtta på endast 1,5 år akut lunginflammation. Antibiotikan hjälpte inte och hon led något fruktansvärt. Ångrar att jag inte lät henne somna in tidigare men alla veterinärer vi ringde till sa bara åt oss att avvakta men hennes rossel gick aldrig över så vi åkte tillslut in.
Du har egentligen bara två val. Avliva eller ta henne till vet för att få vård omedelbums. Kram på er. Vet hur otroligt jobbigt det är att ha ett sjukt djur ❤️
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
Nödslakta. Fy *** vilket ordval, lyssna inte på VildaVittra. Skrivit mycket minst sagt suspekta grejer tidigare. Rabbla upp lagen dessutom. Som om inte råttanTaa redan vet det. Dessutom fullständigt meningslöst att kasta bort pengar en andra gång på en okunnig veterinär. Stressar bara upp råttan att behöva resa helt i onödan. TS frågar ju om råd efter blandannat en bättre veterinärer som kan sin sak.
#0 Bedrövligt när vet inte kan vara till hjälp! Med tanke på på Stjärnas ålder så är "risken" stor att hennes problem är ålderdomsrelaterade. 2,5 år är väldigt mycket.
Antagligen har hon haft små knölar en tid, som sen snott näring och börjat växa väldigt fort. Har själv sett detta, och elakartade kan växa otroligt snabbt. Att de är 2st och dessutom först dykt upp nu i denna ålder får mig att gissa på cancer och inte juvertumörer.
Att hon magrar så snabbt är ett väldigt dåligt tecken, och hon kan mycket väl ha fått en stroke eller hjärnblödning. Är ingen expert på detta dock.
Hade hon varit yngre så hade jag gett rådet att leta upp en annan veterinär utanför Umeå. Men jag tycker hennes besvär låter fullständigt åldersrelaterade, och hade låtit henne somna in snarast med värdigheten i behåll 😕
Jag bor inte i Umeå och vet inget om veterinärer däromkring, men kanske att någon annan vet och kan rekommendera en. Annars hade jag gjort som jag skrev ovan. Men som sagt … tycker tyvärr det låter väldigt åldersrelaterat.
Hur gammal är Måne?
Var i Umeå ringde du? Vad jag vet så ska dom på Björkstaden vara bra med smådjur, i alla fall bäst i stan. Har själv inte varit där ännu då jag inte haft någon sjuk hamster (jag håller på med hamsteruppfödning) men jag har flera vänner som varit dit och dom säger att Björkstaden absolut är bäst med smådjur.
Dom är dessutom väldigt duktiga vid avlivning, innan det är dags får man gå in i ett alldeles eget rum istället för att sitta ute i väntrummet. Där får man sitta ett tag innan det är dags, sen får man ytterligare en stund ensam efter det om man vill. Det tycker jag är väldigt fint!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#4 Du ska nog läsa TS. Råttan har inte varit hos någon veterinär alls eftersom TS tyckte det var för dyrt och svaren på alla dina frågor finns redan i texten, råttan är geriatrisk.
Sedan behöver du lära dig korrekt terminologi istället för att hoppa på mig som kan den och som upplyste TS om en annan lösning så råttan inte behöver självdö om pengar är ett bekymmer. Så vem ska man lyssna på? En som läste hela TS eller en som hoppade på en annan medlem?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vill börja med att säga tråkigt att Stjärna är sjuk.
Sen kan jag säga att #5 har helt rätt i att Björkstadens djurklinik i Umeå är bra! Vi har varit där med flera råttor (kastrering, skadat ben, ohyra och avlivning), de har varit toppenbra! Respektfulla, duktiga, trevliga och jättebra mot råttorna. Ring dit så får ni bra hjälp :)
Jag har bara behövt avlida min råtta och då besökte jag vettris på mariedal och tyckte dem var väldigt trevliga men ska nog inte yttra mig så mycket mer då jag inte vet hur de hanterar smådjur annars, men har också hört väldigt bra om Björkstaden.
Jag är nog ledsen att säga det men jag tror det är dags att somna in, de är ett svårt val men när de inte kan äta själv och har problem att dricka, ja då mår den inte bra och lider av klåda dessutom. 2,5 år är ganska bra tid som den fått leva, de brukar vara vid 2 års åldern många råttor får problem och behöver somna in. Om Måne också har en knöl så kommer de växa fort, som de låter så är de tumörer som går att operera bort men jag skulle inte göra det på en så gamla råttor.
Dock är det mot reglerna att diskutera ( och vad jag förstått ) föreslå att man tar bort djur själv, då om man inte klarar av att göra det korrekt så kan djuret få lida ännu mer.
Stjärna behöver absolut besöka en veterinär, med tanke på hennes ålder kan det dock mycket väl vara så att det humanaste är att låta henne somna in. Björkstaden, som många nämner i tråden, har även jag haft bra erfarenheter av även om det var många år sedan jag besökte dem senast.
hej alla, har varit borta ett tag härifrån, personen som gjorde första inlägget har jag inget att säga om, sådana känslokalla människor har jag inget till övers för, tycker bara synd om sådana.
Stjärna var 1,5 år inte 2,5 år, tänkte fel då jag skrev, hon var född 14/9 2013, och hon hade bara förlorat några gram i vikt då vi vägde henne igen, men hon såg ändå väldigt mager ut.. vi åkte till veterinären, forslunda, människan där hade ingen kunskap om råttor alls, efter att ha känt lite på Stjärna så blev det bekräftat att hon hade cystor som växte, "misstänkta" tumörer, och det var anledningen på pappret till avlivning, varför Stjärna inte använde tassarna för att äta längre kunde hon inte svara på, men min teori var cysta eller blödning i huvudet eller nacken, som tryckte på någon nerv eller så, sedan undrade hon över "blodet" på pälsen, och det fick jag förklara att det är råttans saliv som ändrar färg när det kommer i kontakt med luft, hade hon ingen aning om, iallafall, hon kunde inget om råttor, och jag är där med min 11åring som gråter floder (jag med), och då vill hon injektera en avlivningsvätska i buken, pang bom bara rakt på, Stjärna skriker och flyger rakt upp i luften, hon kom väl en milimeter in i hennes lilla kropp, och min dotter blev helt förstörd, jag sa att hon väl kunde ge Stjärna lugnande först, så hon somnar, svaret på det var "då tar det längre tid", jaha och?? Stjärna var helt totalt skräckslagen och ville bara krypa in under skinnet på min dotter, då kommer hon med en spruta med något som då Stjärna skall somna av, åter igen vill hon trycka in kanylen i magen, då säger jag att hon kan ta och ge henne det i nackskinnet, åter igen, "det kommer att ta längre tid" jaha och?? till slut då Stjärna somnat, efter ca 30 min, i min dotters famn, hon kämpade emot såååå länge, och jag kände mig så vedervärdig som låtit hennes sista timme i livet börja med att få en nål rakt in i magen, jag gråter varje dag över detta, att hon skulle få behöva bli plågad in i döden, hon måste ju fått ordentligt ont efter att fått en nål rakt in i lilla magen.. vi grät och grät och grät, och jag höll på att ångra mig flera gånger (i tankarna), jag hade bara velat åka hem med henne igen och börja om från början, för min dotters skull och för Stjärnas skull.. sedan fick Stjärna avlivningsvätskan injekterad i magen, då kände hon inget, sedan höll min dotter henne i famnen tills hon inte andades mera, vi kände båda på något konstigt sätt att Stjärna lämnat oss, för plötsligt slutade vi gråta, och började prata om hennes syster (Måne) och om att Stjärna har det bättre nu, så tror hennes lidande och smärta vi kände med henne försvann då hon lämnade sin kropp, och då försvann den från oss med, alla tårar efter det var bara saknaden, och är fortfarande idag, min dotter gråter när hon är med Måne, för att Måne är så ensam, och mina tårar när jag tänker på Stjärna är för att hon fick lida, vilket inte min dotter vet, för jag förskönade allt för att hon skulle lugna ned sig, det tog 30 minuter ca för stjärna att dö, det kändes som en oändlighet, och så i det mitt samvete, sitter och gråter nu medan jag skriver, har gråtit en hel flod sedan jag började skriva detta, vi är väldigt känsliga i våran familj, och döden är det värsta jag vet då jag förlorat min sambo hastigt, hatar döden.
nu har vi en ensam liten råtta kvar här hemma som verkligen saknar sin syster, hon är ensam i sin stora bur och har ingen att sova på, ingen att leka med eller samspela med, förutom oss då så klart, men vi kan aldrig ersätta hennes syster, vi kan aldrig ge henne vad en jämnlike till henne kan.. vi har lagt ut en annons på blocket om att vi söker en råttkompis, men svårt då det inte finns så många råttuppfödare här i krokarna, vi köpte en råtta för att ha som kompis till Måne, men det slutade med att vi åkte till distriktsveterinärerna i vännäs klockan tolv på natten med en halvt ihjälbiten råtta, den andra råttan attackerade Måne och bet stora hål i henne, det forsade blod överallt, dom var på sängen, och jag och min dotter bredvid, och från ingenstans blev Måne påhoppad, Måne skakade pälsen flera gånger efter attacken så det sprutade blod på väggen och i sängen, ljusa sängkläder, såg ut som att något blivit slaktat i sängen, det slutade inte blöda så vi åkte akut, tror ni det var en trevlig upplevelse för min dotter? först Stjärna sedan detta med Måne.. min dotter satt och tryckte på Månes hål hela vägen till vännäs (30 min bilkörning) så när vi kom fram och hon blev undersökt så hade blodet koagulerat runt hålen för att hon suttit och tryckt så blodet stoppades, de två största hålen var halvt öppna, och världens blodfyllningar innanför huden, stora som vindruvor, dom tvåstörre hålen tvättade vi några gånger sedan läkte dom sakta men säkert på två veckor, och inga inflammationer, vi höll ordentlig koll på Måne, råttan vi köpt lämnade vi så klart tillbaka, och innan vi lämnade tillbaka den fick den bo i en extrabur vi har, och direkt den såg Måne genom gallret vart den helt galen, Måne klättrade upp på buren en gång, hon är ju ändå nyfiken på sin nya "vän" då klättrade den andra råttan upp och bet tag å Månes ena baktass, och som Måne skrek/pep då hon blev biten, det var nästan värre än Stjärnas skrikpip, tur denna gång så var inte min dotter hemma. kände mig så otroligt dum som utsatt lilla Måne för detta, har så dåligt samvete, jag kunde ju inte veta detta innan, men jag har ändå dåligt samvete..
Måne behöver verkligen en råttkompis, läs min annons på blocket, kanske någon vet av någon eller har en själv? kommer även göra ett nytt inlägg om att jag söker en råttkompis!
annonsen: http://www.blocket.se/vasterbotten/Vi_soker_en_tillfallig_rattkompis_61063089.htm?ma=1
och jag vill inte ha några flera vidriga påhopp nu, man måste få skriva saker här utan att bli attackerad, hade tänkt att inte skriva något alls men känner att jag ville dela med mig om Stjärnas öde..
ps: Stjärnas kropp ligger i en fin kista i en frys, ombonad och väntar tills Måne åxå lämnar oss, då lägger vi hennes kropp bredvid Stjärnas och sedan kommer vi att begrava dem tillsammans, vi har ett helt magiskt ställe långt in i en skog vid en myr, där det växer sådana bomullstoppar, och kvällssol precis där vi skall gräva ned dem, vi kommer ha en kista som inget djur kan få upp, och vi kommer gräva en meter eller mer ned i marken, så dom ligger säkert!)