Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1121 ggr
Skrapered
1

Nybörjare med råttor

Dottern har precis varit iväg och beställt 2 råttor. Och jag har ingen aning om vad vi gett oss in på.Mitt största orosmoment just nu är eg kosten. Har ni lust att hjälpa till och berätta vad dom bör äta och inte äta. Om man kan göra maten själv.Ex baka kex - godis osv.

Många kramar Skrapered

tötenöten
4

Till att börja med så hoppas jag att ni inte beställt ifrån djuraffär! Dessa råttor är ofta hemska i temperamentet, bits, sjuka och mycket annat hemskt. Se istället till att köpa från en seriös uppfödare om ni vill ha råttor!

Nu till maten, om du söker på "Så matar Terato" här på sidan så kommer ett jättebra recept fram! :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Zolah
2

Jag har en länk just under mitt inlägg för att snabbt hitta information :)

och ang djur från djuraffär, dom kan visst vara gosiga men dom är svårare oftast att få tama. Angående hälsan är det lite rysk roulette

Valkyrija
1

Det är viktigt att läsa på  innan man skaffar några råttor. Det finns många vanliga fel folk gör så som använder sågspån i botten, har en alldeles för liten bur etc etc. Tänk också på att råttor lever i i 2,5 år(och längre om ni har tur).
Som #1 säger så är det heller inge bra att köpa från djuraffär då de ofta är väldigt… Ja… Udda. Inte alltid men ofta. 
Köp råttor från en uppfödare som avlar på friska råttor med bra psyke. 

Jag ger mina ett basfoder som består av Axa grynblandning(20kr i vilken mataffär som helst typ), Selective, Vilmie, Rat Nature och ett råttfoder som finns på Ica. Byter ut det lite titt som tätt så använder inte alla samtidigt :)
Det finns trådar här på RiF där det står vad råttor inte bör äta :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

tötenöten
0

#2 Jag skrev ofta, inte alltid 😉

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[KEEL]
3

Det finns mycket att hitta här på sajten angående mat:

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med

http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato

Sedan är det viktigt att du har en godkänd bur, då är det jättebra att använda sig av burräknaren för råttor som du hittar här : http://gerodean.se/burraknare2/

Sedan så bör man veta att råttor inte ska ha spån eller sand som dammar eller som är gjort av barrträd.

Skrapered
0

Tack så jätte mycket för all hjälp och råd :-)

Många kramar Skrapered

marathos
1

Jag har haft flera omplaceringsråttor som kommit från djuraffär, det har varit jättetrevliga råttisar. Bli inte avskräckta ifall det är djuraffärsråttor.  Fortsättningsvis är det bättre att köpa från uppfödare, för att inte stödja avlandet av råttor till djuraffär, de kommer ofta från dåliga förhållanden.

Nu vet jag ju inte varifrån råttisarna kommer och jag hoppas att det blir jättebra varifrån de än kommer.

R4ttus
1

#7 Håller med! Majoriteten av mina råttor jag har/har haft har också djuraffärsbakgrund, främst pga att jag skaffat omplaceringsråttor med den bakgrunden, men även för att jag själv köpt några från djuraffär.

Att de är från djuraffär betyder absolut inte att de behöver vara konstiga eller sjuka, men däremot ökar risken och troligtvis statistiskt sett så är risken större att de är konstiga och har lättare för att bli sjuka om de har den bakgrunden, då man inte vet varifrån de kommer och hur noggranna de som avlat har varit. Om de aldrig blivit hanterade innan kan de vara väldigt otama också, och kanske aldrig bli så tama och hantervänliga som de som vant sig sedan de föddes från en uppfödare. Men först och främst sitter det där i personligheten, en del av mina var skitskraja och otama, men blev hur underbara och keliga som helst med tiden när de väl vant sig vid sitt nya liv utanför djuraffären.

Tycker inte om när djuraffärsråttor svartmålas (pekar inte på någon här, utan rent allmänt), utan det är själva avelsförhållanden hos en del som ska svartmålas, och att inte stödja aveln så att den förhoppningsvis går i konkurs en dag. Har som sagt själv köpt från djuraffär för att jag inte kunnat låta bli, och ångrar det absolut inte med tanke på själva råttorna. Men vill inte stödja aveln, så går inte in i djuraffärer längre…

Samtidigt är det såklart jättebra för de råttor som redan fötts att de får ett bra hem, en ärlig chans, och ett bra liv!

[Mathildaqdt]
1

Jag har 3 grabbar, 2 från djuraffär och en som är unge från djuraffärs råttor. Dom är alla härliga i temperament så bli inte avskräckt. Dom är allihopa väldigt keliga och skulle aldrig göra något dumt :) ♡

Zak
0

Grattis till ett mycket bra val av husdjur! Mitt råttintresse började med just att min dotter köpte 2 st. från en djuraffär. Det var 2 st. jättegosiga tama råttpojkar. Nu är det jag som har råttor 6 st. fina flickor!  Så kan det alltså gå 😃 Mina flickor kommer från 4 olika uppfödare alla lika fina! Jag brukar ge färska grönsaker och lite annat som de gillar morgon och kväll och sedan har de nötter och frön och lite säd att tillgå. Så mycket ekologiskt som möjligt eftersom de är små och jag vill hålla dem så friska som är möjligt. De lever ju tyvärr inte så länge, de är största "felet" med just råttor att de har så korta liv. Lycka till med era och jag hoppas du också fastnar för dem lika mycket som jag gjorde ❤️

Zak
0

Såg att inlägget var ett tag sedan. Hur går det med era små?