Vad gör hon!?(film)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har två råttflickor som är ett halvår gamla.. Daisy är väldigt lugn och kryper gärna in i tröjor och myser.. Lucy är tvärtom! Alltid på språng! Men kan nån berätta vad det är Lucy säger? Vad menar hon med det här ljudet?
Förlåt det är Daisy som "pratar" på filmen, alltså den lugna råttan 😂
Hon tycker livet är underbart och njuter för fullt! 😃
Det kan låta lite olika från råttor till råttor, en del har ett tydligt knaster när de är glada, andra ett klick-knaster-ljud, och en del smaskar mer med tungan än de knastrar.
Åh vad härligt att höra! 😍 de har bara bott hos oss i två veckor ungefär. jag är ny på det här med råttor, min sån tjatade om råttor i över ett år, jag hittade en annons på blocket på de här tjejerna och det var på vinst och förlust vi köpte dom.. De var handtama och mysiga redan när vi tittade på dom men jag tror att det är vanliga råttor från zoo-affär.. Jag är iallafall helt förtjust i dessa råttor nu 😂 vilket jag aldrig trodde skulle ske. Var väldigt skeptisk! 😊 Jag har upptäckt att Daisy ha en del kala fläckar uppe vid halsen men ser ingen ohyra eller eller sår på huden.. Lucy har också en liten kal fläck men inte alls nåt man tänker på.. Vad kan detta bero på? Har hört att de kan barbera varandra?
Så söt! Och så lik min råtta Albert :)
Jätteroligt att ni tog er an ett par i stort behov av nytt hem! 🙂
Låter som barbering. Är det ohyra så dyker det upp sår förr eller senare eftersom det kliar så mycket. Är det barbering så kan det vara ett beteende de vande sig vid i förra hemmet pga t.ex. understimulans. (Men behöver inte vara så) En del slutar upp med det, men en del barberar utan någon "vettig" orsak och kanske aldrig slutar.
Men låter märkligt att båda två har en kal fläck uppe vid halsen? Kan du ta ett kort på det?
Det kallas kanske nacke och inte hals 😂
Ser definitivt ut som barbering. På ställen de omöjligt kan nå själva också, så båda två är barberare. Barberar de sig själva så är det vanligtvis längs benen, runt tassarna och bakpå ryggen.
Är ju inte på något vis farligt i alla fall, bara så onödigt.
Hoppas det går över nu när de hamnat i en ny miljö och fått annat att tänka på. Det man kan pröva för att avbryta den dåliga vanan är att ge dom extra mycket stimulans, och kanske något spännande av trä att gnaga på i buren. Ett trähus med barken kvar på är oftast väldigt populärt, även för de som inte gillar att gnaga. Skala av barken tycker de allra flesta är en rolig sysselsättning :)
De här korktunnlarna http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/tunnlar_grottor/279220 är extremt populära hos alla mina råttor, även de lata. De gnager av lager, ändrar öppningarna, gnager bort hela bottnen så att det mer blir ett hus istället för ett rör osv.
Åh skönt att höra att du tror på barbering! Har letat som en tok efter ohyra och sår.. Men hittar ingenting! Ska absolut köp en sådan tunnel! Vi försöker aktivera dem och ha dem ute så mycket vi kan! Ska försöka få dom att tänka på annat i buren också för det måste vara när de är själva som de håller på med det för jag har aldrig sett det! Tusen tack för svar! 😊
Justja, glömde säga att den större storleken av korkrören rekommenderas till råttor ^^
Ah perfekt! 👍 tack 😊
Åh, just ja, vad jag kan minnas så hade de inga kala fläckar när vi hämtade hem dom.. Däremot hade dom ett hjul att springa i som vi tog bort direkt när vi kom hem då jag läst att det inte är bra för råttor.. Har försökt inreda buren med lite annat kul istället men det är kanske hjulet de saknar? Ikväll har jag hängt upp godsaker i taket och gjort "toarullspaket" med gott i så jag hoppas att de kanske har annat att tänka på.. Annars har vi kanske två nakenråttor här snart 😂