Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 654 ggr
PetQueen
0

Sätta ihop gamla ovänner..

Hej!

Jag har hanråttor som bor i en RSD, dock är den avdelad så två bor därnere och två däruppe. De äldre bor däruppe (2 och 1 1/2 år) och därnere bor två killar som ska fylla ett år om ungefär en månad.  Det är såhär att en av de yngre råttorna har bott med de äldre för ca 9 månader sen(Då var den yngsta 3 månader och de äldre runt ett år). 

Jag vet att det inte är särskilt bra att jag presenterade de vid tonårsåldern, men det blev akut då lillen skulle bli avlivad och bodde i en liten kartong med hö.

Hursomhelst slutade det med att en av de äldre attackerade den yngre efter två hela dygn, och inte bara lite utan rätt så våldsamt, inga skador skedde utom ett litet rivsår vid sidan och något på sitt underliv men jag har ingen aning om det var den äldre råttan som orsakat det eller om det hänt innan. Tyckte det såg otäckt ut när han skrek och så.. Han är också otroligt liten om man jämför med de andra. Jag var tvungen att separera på de och köpte sedan en kompis till lillen.

Frågan är om nu nio månader senare, att jag skulle kunna sätta ihop de igen? Jag har haft alla fyra tillsammans ute och då är det absolut inga problem, fast den lilla killen är fortfarande liiite skeptisk. Jag tänkte att eftersom de är så gamla borde de väl kanske inte vara lika intresserade i rangordningen som de var förrut? Jag tänkte rengöra hela buren och ha de ihop en stund för att se hur det går. Är det en bra idé? 

Tack för att ni har läst det här långa inlägget haha :)

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

PetQueen
0

Jag provade idag. Gjorde en ordentlig introduktion och har skrubbat buren så noga jag kunnat. Gick bra under introduktionen men när de kom in i buren varade det bara 10 minuter innan samma råtta attackerade lillen igen :( De kommer nog aldrig att kunna bo tillsammans tyvärr…

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱