Lägg isåfall till exempel en borrismatta eller fleecefilt över plastbottnen, annars bli det väldigt hårt för tassarna och risk för klumpfot.
Sen ska man enligt lag ha ett passande underlag i buren, hur det ska tolkas vet jag inte. Vissa har blivit varnade av länsstyrelsen om de bara har borrismatta och andra människor har länsstyrelsen inte sagt något alls åt om det.
Råttor, råttor och lite mer råttor!
har dom någon annan tillgång till att sprätta runt i? annars tycker jag nog det borde fixas så dom får utlopp för sina naturliga behov. :)
En annan grej är också att ha ren plast som botten är bara äckligt för råttorna då många råttor kissar lite varstans och det blir riktigt äckligt om man inte torkar upp det direkt och de går omkring i det och smetar ut på botten och galler.
Om du nu inte vill ha spån så finns det andra alternativ så som tyger. Att det blir hårt för tassarna är aldrig bra därför är inte jag förtjust i enbart mattor heller, tycker det blir på tok för hårt att ständigt gå på.
Av vilken anledning undrar du det? (eller kanske 'bättre' fråga, varför inte spån?)
(Vet att många tror att Spån betyder kutterspån så vill förtydliga att det är alla typer av Spån och inte kutterspån jag syftar på.)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tack för snabba svar!
Får väl fortsätta som jag har det, tyger har jag kört med och även borrismatta men de kryper bara under (finns ingenstans att fästa tyget) och jag har inget tungt på bottnen och då gör det ingen nytta att ha det.
#3 Tänke att det är lättare med daglig rengöring men som ni säger tänkte jag kanske inte steget vidare ;) Som tidigare nämnt luktar dessa mycket och får klagomål och nu får de inte ens åka med till sommarstället, vilket gör det krångligt nu i sommar.
Jag kan inte ha så mycket i buren då kanten är så låg, har gett upp lite efter att ha testat en hel del så nu går de på jord (ekologisk, låtit värmas ordentligt i ugn) Känner skillnad första tiden vilket är bättre än med annat jag testat och det luktar så gott men de är endast rumsrena med nr 2 på låda, nr 1 gör de i jorden och det gör att lukten snabbt återkommer.
Var mer av en fundering, men får försöka hitta något bra alternativ och om inte fortsätta med jorden. Dom tycker trots allt det är kul att slänga ut den och böka runt🙂
kollade lite och läste på jordbruksverket.
Kraven på inredningen beror på vilken art av gnagare som ska hållas i buren. Det här gäller:
- Alla gnagararter ska ha burar där botten är täckt med strömedel.
#4 Kan nästan lova att det kommer bli jobbigare att hålla rent eftersom du måste vara där hela tiden och torka kiss och risken för att det kommer bli mer lukt är stor i och med att om urin fastnar på råttan som sedan klättrar på gallret och kletar av sig. Så då blir både buren och råttorna äckliga, hehe.
Tror jag svarat i någon tråd som du (?) haft om luktproblem. Vilka underlag var det du hade provat? (gallret hade du koll på va? mitt minne.. haha)
#6 Jo, haha. Sniffar på gallret med så ofta jag känner lukt😉 Ska skrubba det idag eller imorgon tror jag och storstäda samtidigt.
Jag har testat fleece, borrismatta, tidningspapper, sand, toalätt, jord, papperstussar som ska hålla lukt borta.
Jag förstår att det inte låter mycket men det mesta med lite undantag för jord, har slutat likadant och jag vet inte om så många andra alternativ jag lätt kan få tag på. Funderar på att testa kutterspån men tvivlar.
man ska inte ha kutterspån till råttor enligt jordbruksverket, var nyss på sidan XD suck får leta upp det igen så jag är 100
11 §
Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och bomaterial om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial och bomaterial ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig mängd och vara av god kvalitet samt i övrigt beskaffat så att djuren inte kan skadas av gifter, mögel eller damm.
hittade vad du kan testa annars:
texten nedan är från en annan tråd så ej mina egna ord!
Spånet är bara cancerframkallande om det innehåller barrträd och det finns spån som bara innehåller träslag som smådjur tål.
Dock är ett väldigt billigt alternativ, spån av hampa. Finns bl.a på Granngården. Här har dem en säck på 10 kg för typ 40 kr.
http://hampaprodukter.se/ wp/ ?page_id=33
"Hampaströ är ett för Sverige nytt smådjursströ. Det tillverkas av skävorne (vedämne) som separeras fram med en av oss utvecklad metod.
En liter Hampaströ har ca dubbla sugförmågan jämfört med kutterspån. Hampaströ dammar inte och har en frisk lukt som t.ex. marsvin och kaniner trivs alldeles utmärkt med.
http://rattor.ifokus.se/articles/4f2aa97988f4725925005efc-hur-anmaler-jag-dalig-djurhallning
här kan du läsa om kutter spånet också ^^ samt annat bra att veta :)
Okie :)
Alspån i sig luktar väldigt fräscht och gott men den saknar uppsugningsförmåga så det är väl ungefär 50/50 i chans hur det kommer fungera för dig. Värt att prova i alla fall.
Annars har du ju Hampa som jag funnit bäst både för lukt, konsistens och allergivänligt (för mig).
#14 Jag köper mitt från Granngården, de heter Lättströ (av Hampa) hos dem.
Tror det är 20kg för 149kr. Dock har tydligen andra personer haft lite problem med kvalitén på det ströt men jag har aldrig haft några problem alls, är inne på bal 8, 9 eller 10 skulle jag tro (inte helt säker när jag bytte till hampa) och har aldrig haft dålig kvalité.