Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2777 ggr
[rebeckaerejser]
0

cancer ????????????

Behöver hjälp min råtta på 8 månader har en knöl på ryggen,

Någon som vet vad detta kan vara han hade den för 3 veckor sedan med kollade på gamla bilder. Upptäckte det i föregår. HJÄLP

[rebeckaerejser]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

:( ?

Whippet
0

Ring veterinär så fort som möjligt kan vara en tumör i värsta fall.. 😕

I'm out Vilar huvudet i handen

Hoseok
0

Ser ut som en likadan knöl min hona fick, och det var cancer.. 
Inte så insatt i råttors andra sjukdomar och tillstånd, så någon mer kunnig kanske ser att det är något annat.

[rebeckaerejser]
0

men nej :( inte min fina kille !uchh vill inte :'(

[rebeckaerejser]
0

ska man åka in akut ???

[rebeckaerejser]
0

kan någon skicka medelande till mig ? vill prata mer jätte rädd!

tötenöten
0

Du hade ju redan varit inne på med honom på Blå Stjärnan ju. Ring dit igen?

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Hoseok
0

Du behöver inte åka in akut. Säger som #7, Ring blå stjärnan.

[rebeckaerejser]
0

jo jag vet, men labbet va inte öppet så du skulle jag betala 1500kr för en undersökning och dom endå inte kunde säga vad det är :(

Hoseok
2

Tyvärr så är det dyra kostnader med djur..
Du har inte så många andra alternativ.

redsteinedrose
3

lugn :) gosa lite med den och lugna dig :) jag vet att det är jobbigt men tyvärr får råttor lätt cancer :/ det kommer inte bli bättre för att du är upp jagad och ledsen. gör istället roliga saker med honom, kela, ge godis och gör honom lycklig :)

han känner nog av om du är stressad och upprörd så lugna dig för hans skull :)

[rebeckaerejser]
0

men jag menade att jag skulle betala 1500kr utan att få ett svar för labbet va stängt. och de måste ha labbet för att ta prover :/
pengarna bryr jag mig inte om vill bara att han ska bli bra.

[rebeckaerejser]
0

tuvär så lider jag av panikångest så kan omöjligt vara lugn :/ han panik 2 dagar irad nu så orolig.

Hoseok
0

#13 Har du någon att prata med om det? Du behöver inte vara orolig. Det kommer lösa sig. Jag har förstått det som att det tar ganska lång tid innan en tumör blir livshotande, i alla fall när den sitter på det stället du visar (Någon mer kunnig kan gärna rätta mig om detta!). Han kommer inte dö dom närmaste veckorna, men det är klart att du ska söka upp hjälp så fort du kan. 

Finns det andra veterinärer i närheten som kan hjälpa dig? Och förstår inte riktigt vad du menar med att labbet var stängt.. Dom öppnar väl någon gång?

redsteinedrose
1

vilket samman träffande ^^ jag lider av döds/panik ångest samt depression sedan 6 års ålder (18) nu :) tar du atarax? eller annat lugnande? skulle föreslå att du sätter på en varm kopp te med kamomill eller något gott. det är lugnande och känns som en varm kram från insidan ^^ förstår att du har panik över din älskling, är det cancer tror jag tyvärr inte att det går att lösa (men jag kan ha fel) är det inte det så går det nog till 99% chans att fixa :) han kommer inte dö bara sådär av cancer så du kan lugna dig med det. att vänta tills imorgon gör ytterst lite skillnad förutom att du nog kommer vara mera utvilad och förståndig ( i bland när man har panik gör man massa konstiga saker och har svårt att tänka klart ;) )

Kram~~

[rebeckaerejser]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det kan inte vara en varböld eller något då :/ här 'r en bild för 2veckor seddan som jag hittade, knölen är under skuldebladet

Zakaraa
1

Kan mycket väl vara en fettknöl  också. Inte ovanligt att hitta knölar och veck på nakendjur eftersom det lättare syns på dem.

Är knölen hårt, mjuk? Sitter den fast eller är den "lös" med huden?
Har den ändrat färg någonting?

Behöver inte vara cancer utan helt enkelt någon typ av tumör och tumörer går allt som oftast att operera bort, och placeringen som knölen på din råtta har bör det inte vara särskilt svårt att ta bort.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[rebeckaerejser]
0

den går inte att flytta på. den är både hård och mjuk :/

Zakaraa
1

Då är det troligtvis att vävnaden sitter fast i ben och därför inte går att flytta. Kan tyvärr inte ge så mycket hjälp ang konsistensen.

Det du kan göra är att boka tid för rådgivning inför eventuell operation och se om knölen går att ta bort. Det kan som sagt vara så enkelt som en fettknöl eller tumör och det brukar gå att fixa.

Har jag fattat rätt att knölen inte vuxit något/väldigt lite sedan du upptäckte den?

[rebeckaerejser]
0

upptäckte den när den va stor alltså. såg en bild som va tagen för 2 veckor sedan och zommade såg den i förregår :/

Zakaraa
0

#20 Jag kan inte se någon större skillnad av storleken på bilderna därför jag frågade, bilder kan ju ljuga en del :)

[rebeckaerejser]
0

men det du ser är skulderbladet jag menar under den på bilden jag skickade i kommentaren. de är stor skillnad

lenafena87
2

Fast det kan vara svårt att se på en bild oxå om du inte tänkt på de tidigare. Tanken på bilderna du visar så står din råttis i olika ställningar och på den första bilden och huden mer utslätad mot på den andra bilden då har står och lutar sig över en skål och huden är lite skrynklig. Jag tycker inte att du skall vara så orolig än, Så länge han mår bra i övrigt och gör det han brukar och äter och dricker vatten. Så ta det lungt och njut av honom! vet att det är svårt. Ring veterinären boka en tid, och se vad dom säger. Ingen idé att hetsa upp sig än, ni mår bara mer dåligt då. Jag hoppas att det går bra för er, Håller tummarna.

Tjibi
1

Det jag skulle kunna tänka mig är att det kan vara en tumör men eftersom den kommit relativt snabbt så kanske den är godartad ELLER bara gjort av vätska. Om du är föraktad så rekommenderar jag att gå till en veterinär och få henne rönkad så att dom ser vad den är gjord av - är du inte försäkrad kan de bli väldigt dyrt

Tjibi
0

Förlåt mig, försäkrad*

redsteinedrose
0

tyvärr så är det inte ett bra tecken då tumören är hård och sitter fast, elakartade har ju ingen hänsyn till annan vävnad och därför tenderar de att sitta fast.  läs på här :)

http://rattor.ifokus.se/articles/4fdf39b2d4ebea0ce0009cfb-vsht-cancer-och-tumorer