Frågor angående beteenden
Har haft mina töser i en vecka nu och de är 10 veckor gamla och kommer från en djuraffär. De är väldigt snälla och har aldrig bitits eller visat tecken på att vilja bitas. Visserligen är de inte handtama än. De kan ta mat och godsaker från handen men än så länge vill/törs de inte kliva helt upp i handen, det gör de bara om de måste för att ta sig någonstans. Lilo är väldigt osäker av sig när de får komma ut, helst vill hon gårna gömma sig någonstans och kika innan hon vågar utforska lite, medans det är full fart på Zelda, hela tiden. Och än så länge visar de inga intressen för något annat än att utforska när de kommer ut. När Zelda är ute, oavsett om det är på golvet, i sängen eller på mig så springer hon hela tiden runt och sitter i princip aldrig stilla. För att inte nämna när hon är i buren.. Då klättrar hon omkring och gräver och sprätter aspflis utanför buren. Jag börjar undra om hon är uttråkad eller bara väldigt aktiv? De har ett ordentligt lager aspflis så de kan ju gräva, men det kanske inte är så roligt material att gräva i? De har vattenflaska och en matskål, toalett med papperspellets. Ett hyllplan där de har en träbit där de kan gömma sig, en boll i naturmaterial att gnaga på och ett rep. De ha även en mössa de kan gömma sig i och ett par strumpor som ligger på hyllplanen. Jag skulle inte ha så mycket emot att de levde rövare om de gjorde det på dagen men både Zelda och Lilo sover för det mesta under dagen och vaknar inte till förrens vid 20:00. Och det är det att Zelda sprätter ut en massa utanför buren som är mest störande. Håller på och försöker få de att bli mer och mer aktiva på dagen men det går väl lite sisådär… Jag tycker ju personligen att de inte verkar ha så mycket att göra i buren men tycker även att buren i sig är lite väl liten, skulle absolut inte ha något emot något högre, den jag har nu är bara runt 67cm hög och 80cm lång, men en högre bur mäste tyvärr vänta.
Det var synd att du köpte från djuraffär. Dels för att det bidrar till att de fortsätter sälja råttor uran sjukdomshistoria samt att de inte är hantera. Och ja, du har ingen koll på eventuella mentala problem.
Vad har du i buren? Vad ger du för mat? Vad får de göra utanför buren? Hur ofta och hur länge får de vara utanför?
Att din hona springer omkring hela tiden och praktiskt taget aldrig är stilla låter inte som något konstigt i mina öron, särskilt med tanke på att hon bara är 10 veckor. Honor har ofta mycket energi och far omkring som duracellkaniner, speciellt när de är unga. Jag är osäker på om dina försök att få dem mer aktiva på dagen kommer att lyckas. Här hemma är råttorna ofta pigga tidigt på morgnarna, vilar under dagen och vaknar till igen på kvällen (då är det full fart!). Särskilt under somrarna när det är varmare inne under dagarna upplever jag att råttorna blir slöare på dagen och piggare på kvällen.
Zelda verkar ju uppenbarligen tycka om att gräva och sprätta i saker, så hon kanske skulle uppskatta att ha en grävlåda med jord i buren (där man kan gömma någon nöt eller så ibland). En plastlåda med höga kanter och lock funkar fint till det. Tänk bara på att inte göra hålet i locket större än att råttorna tar sig in och ut, för i så fall garanterar jag att du har jord överallt efter fem minuter… 😃
Att de inte är handtama än och att din ena hona är osäker av sig beror med största sannolikhet på att de kommer från djuraffär och därför inte har blivit hanterade mer än nödvändigt. Givetvis finns det råttor från uppfödare som också är osäkra av sig (även råttor har ju personligheter), men skaffar man råttor från seriösa uppfödare kan man vara säker på att råttorna är vana vid människor och hantering åtminstone.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Ungråttor kan leka och väsnas extremt mycket. Stör det sömnen så är det bara att ställa ut buren i ett annat rum, bor du litet så ställ in buren i badrummet eller något under natten 🙂
Håller med #2 En större låda inuti buren med grävmaterial i är en jättebra lösning. Du kan även ha aspfliset i en sådan låda istället för jord. Ikea har t.ex. billiga bra platslådor med lock i olika storlekar. Bara göra ett hål i locket så kan hon hoppa ner och gräva och sprätta bäst hon vill 😃
Hantera och lyft dom så mycket som möjligt nu den första tiden, då har du större chans att få dom så tama och sociala som möjligt. Större chans än om du väntar och tar det för försiktigt i början. De är så unga, deras beteende är fortfarande väldigt "formbart."
Ja jag med tycker det är synd att de kommer från en butik, var inte mycket jag kunde göra då pojkvännen kom hemsläpandes med dom. I buren har de en hängmatta, gömställe, rep, boll att gnaga på, de har även en upphängd yoghurthink varav det finns rivet papper där jag brukar gömma godsaker så att de får klättra upp och leta efter det. När de är utanför så är det minst en timme om dagen, försöker uppmuntra dom till att söka kontakt med mig och komma när jag lockar, låter de även få springa runt och utforska. Mat är just nu det Torrfoder som pojkvännen köpte med, en liten påse Supreme science selective rat, men tänker börja ge dom egetblandat Torrfoder. De får även diverse färska grönsaker och frukt samt att de får smaka på rester. Torrfodret har de alltid tillgång till.
#2-3 okej, ska prova och se om hon uppskattar en grävlåda :). Antar att jorden ska vara ogödslad? Och ja, jag försöker hantera dom så fort jag ser att de är vakna, eller åtminstone sitta med ena armen i buren.
mina råttor var också köpta på djur affär, de var inte handvana och de bets men med mycket tid så fick jag de att sluta:
tips; var inte rädd att ta upp dem, jag vet att det egentligen inte rekommenderas men om du känner att det är för fega för att klättra upp på handen på dej så kanske du måste visa dem att det är okej, tex, skopa upp en av dem några cm upp i luften en sekund och sedan ner igen och ge en godis som belöning, upprepa tills de har förstått att det är okej.