Råttors ålder
Jag har en liten undran ang. råttors livslängd.
Det jag hört/läst och haft egen erfarenhet är att råttor lever runt 2-3 år, vid 2,5 är de gamla och det brukar märkas. Sedan har jag hört/läst att tamråttor förut levde närmre 4 år, men att dålig avel har förkortat livslängden. Och att vildråttor ofta inte lever längre än 1 år pga hårt liv.
Men nu gick jag med i en råttgrupp på facebook och frågan kom upp hur gamla ens råttor hade blivit. Och det var flera som skrev att de hade haft råttor som blivit 4-5år gamla, flera stycken hade t.om 5,5år!
Jag vågade inte fråga om detta handlade om väldigt gamla och sjuka råttor som man bara inte avlivat, eller om de faktiskt hade bra levnadsstandard vid den åldern.
Så jag undrar; har jag fått det helt om bakfoten med råttors livslängd, eller hur ligger det till? tell me people :)
Kan tillägga att flera av de väldigt gamla råttorna verkade komma från djuraffär, en intressant komponent i det hela. Det kanske beror på att det är hård miljö hos grossister/i djuraffärer, så de starkaste överlever? 🤔
Btw ingen aning om jag valde rätt grupp nu… visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden.
Har svårt att tro dom är ärliga. Visst finns det undantag, men att flera haft råttor som blivit så gamla finner jag otroligt. Här har det varit 2-2,5år.
#1 jaa, jag känner likadant!
jag kommenterade "5,5år??" för att jag tänkte hon måste skrivit fel, men nej, hon hade skrivit rätt. Och sedan skrev flera samma eller liknande åldrar. 🤔
Har också svårt att tro det … Men är det sant så är det ju underbart bra förstås!
Av alla mina som blivit gamla och dött av naturliga orsaker/alternativt fått somna in pga de är så väldigt gamla och skruttiga, så ligger genomsnittet på 2 år.
Min äldsta blev 2 år och 8 månader.
Efter det ligger de 2 äldsta på 2år och 2-3 månader.
Sen runt 2årsstrecket på resten.
Även haft en hane som blev gammal till sättet och rörligheten redan vid 1 år och 10 månader, och som bara somnade in helt plötsligt… Men han är den enda som blev gammal så tidigt. Kan ha haft dold sjukdom, men ingenting som märktes i så fall.
De allra flesta av mina råttor har djuraffärsbakgrund, antingen för att jag själv köpt dom, eller för att deras förra ägare sagt sig köpt dom på djuraffär. Omplaceringar genom blocket.
Min äldsta råtta som blev 2 år och 8 månader kom från en tjuvparningskull. Men hennes syster som jag också hade förlorades i sjukdomar vid bara 1½ år.
Låter riktigt skumt med över 5 år. Mer än 4 gånger så länge som de i det vilda, låter verkligen inte "rätt". 🤔 Även 4 år låter galet mycket!
hej..
jo det är fullt möjlig att råttor blir iaf upp till 5år,
jag har haft råttor när jar var yngre, och mina blev 4-5 år gamla..
vet inte om det är ren tur att dom blir så pass gamla eller om det har med att dom kommer från bra avel,,
men det är iaf fullt möjligt. :)
Har haft en omplaceringsråtta som blev drygt 4,5 år. Ganska skruttig, men åt och drack bra. Han blev dock ganska snabbt sämre och jag fick ta bort honom. Inga tumörer utom en liten som satt på pungen. Han blev helt enkelt gammal.
Hej!
Jo, jag har också hört att tamråttor ska leva till ca. 4-5 år och då jag försöker jag få reda på vad som förlänger deras liv, eller vad som förkortar det. Det låter tokigt att de bara når 2 år och dör av sjukdom så många gånger innan, fast de annars har så bra liv.
Jag kan inte tänka mig att de som når 4-5 år gör det för att de har varit sjuka och inte blivit avlivade- de skulle ha dött så mycket tidigare i så fall. Kan tänka mig motsvarande en människa som når 100 år eller över. Det brukar vara de som är friska som gör det.
Alla mina råttor har nått över 2 år, även om de haft cancer .
Men… hur ska vi nå till de råttor som lever så länge och skaffa sådana? Har någon något tips?
Jag kan ju garantera att jag inte sitter och ljuger om min råttas ålder på snart 5 år. Jag var en av dem som svarade där och en av dem ni skriver om. han var inte sjuk eller dålig, och jag plågade honom inte med att inte avliva för att se hur länge han kunde leva precis. Han levde ett fullgott liv, blind och döv var han på äldre dagar men då råttor inte har varken synen eller hörseln som första prio så klarade han sig utmärkt i livet och utforskade buren precis som sina kamrater. Anledningen att jag ändå lät avliva honom var att jag ville inte att han skulle bli precis det, väldigt sjuk och så pass dålig utan ville att han skulle somna när han ändå mådde bra. Så när han började bli långsam så var det dags även om det tog emot och jag tänker på han än idag. Att det var zooråtta var mer slump, de har inga fördelar med att köpa i butik för att få långlivade djur, det är rätt galet. Uppfödare jobbar hårt med att rätta till det tidigare uppfödare gjort med att gå Mest på utseende och glömma åldern, nu är de rätt tvärt om.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Mina andra råttor har blivit runt 2 år. Det skulle vara underbart om de kunde bli äldre.
#4 Så du har haft FLERA råttor I den åldern? Vilja uppfödare kom dom från?
Livslängd är kopplad till hälsa och hälsa är ofta genetiskt betingad och går att avla för att få. Selektivt urval av avelsdjur som själva är friska och som hade friska långlivade föräldrar som gav stora kullar är det viktigaste. Låg inavelsgrad minskar även risken för sjukdomar.
#10 Detta är nog de flesta medvetna om. Jag hittar dock ingen uppfödare med råttor som blivit så gamla. Därför får ni som haft så gamla råttor gärna berätta vilka uppfödare dessa kom från.
ja, det är ju verkligen fantastisk om det finns flera som har råttor som blir så gamla! då har de ju kapaciteten för det och uppfödarna behöver få in deras anlag i sina linjer, det vore ju super om råttors medellivslängd kunde öka!
det låter absolut logiskt att det är de friska som blir gamla och inte att bara inte avlivats som jag skrev.
#7 jag tror inte att ni har låtit bli att avliva dem eller så, det var bara en tanke jag hade, men som kändes orimlig och därför ville jag fråga här. jag hoppas att du och de andra inte tar illa upp av att jag startade den här tråden, det var bara för att jag undrade, och nu när det inte verkar vara så ovanligt med 5 års råttor så hoppas jag att information om det kan spridas, så kanske arbetet med att få långlivade råttor kan gå ännu bättre :)