Ensam/omplacera/låna kompis?
Hej! Jag har två råttor kvar och ska inte ha fler råttor sen, jag kan alltså inte lösa detta med att ta emot en omplaceringsråtta! En av dem har blivit sjuk och vi ska till vet imorgon, förhoppningsvis går det att göra något men de är båda två 1 år och 9 månader så även om det inte händer nu kommer en av dem antagligen bli ensam snart. Hon som nu inte är sjuk har alltid varit mer peppad på att umgås med människor, hon har aldrig bråkat med andra råttorn dock men brukar hålla sig för sig själv. Hon har inte fastnat för nykomlingar utan mest undrat vad de gör i hennes hem (fast utan aggressivitet). Men hon brukar såklart sova med sin syrra och när de var yngre lekte de ganska mycket. Jag är hennes tredje hem(hon har bott med mig mer än ett år dock), och jag flyttade med dem för några månader sedan vilket gjorde henne väldigt otrygg. Hon går helst inte ut på golvet utan vill mest hänga i min tröja eller i buren (som iofs är jättestor). Hon har massa egna hobbys och bygger fantastiska små bon till exempel. Det jag undrar nu är om det ändå är bättre att försöka omplacera henne? Jag är rädd att hon kommer bli än mer otrygg.. Eller ska jag försöka låna en kompis till henne? Kan jag vänta lite och se hur hon verkar må av att vara själv? Tänk om hon lever ett år till liksom, då kan hon ju inte vara ensam? Jag opererade bort en tumör från henne för drygt en månad sedan och då sa vet att hon var väldigt frisk för sin ålder och hon har inte fått någon ny tumör… Finns det de som lånar ut sina råttor som kompisar, är det värt att försöka med en sån efterlysning? Blev kanske lite långt men vill gärna ha råd hur andra tänker/tänkt i liknande situationer.