Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 672 ggr
Rumblebee
0

Nyfiken på råttor

Jag har blivit mer och mer intresserad av råttor och håller på och läser lite smått om dom. Jag undrar lite över är det här med rumsrenhet. Jag har förstått att de kan toalett tränas, men är något av könen lättare att träna än det andra eller är det verkligen helt individuellt? Blir det så att det införskaffas råttor i framtiden så är jag mest nyfiken på hanar med tanke på att de tydligen är lugnare (och i regel större) Nackdelen är att de kan markera.. Blir det fläckar och Räcker det att fläckbehandla området de markerat på eller bör man helt enkelt slänga in det i tvättmaskinen?

[KEEL]
0

Jag har två hanar den ena markerar aldrig och den andra markerar mer, jag skulle säga att det är en tesked vätska kanske men det är fortfarande så att man får byta kläder.

R4ttus
1

Man kan omöjligt toaträna råttor helt och hållet tyvärr då de markerar revir. Sedan är det helt individuellt hur pass duktiga de blir på att gå på toa, och hur mycket de revirmarkerar.

Jag har haft både superduktiga honor och hanar när det gäller toaträning, men även riktiga latmaskar av båda könen.

Två av mina yngsta hanar jag har nu är t.ex. som natt och dag när det gäller revirmarkering. De är båda 6 månader gamla. Den ena markerar revir och kissar på mig i princip varenda gång jag plockar upp honom. Han går även och ställer sig i eller mot min hand bara för att kissa på mig. Den andra har jag aldrig varit med om att han markerar revir … Måste vara så lite och så sällan att jag inte ens märker det.

Jag har förvisso mest mörkare kläder och textiler i hemmet, men har aldrig varit med om att det blivit fläckar.

Är man  känslig för eller tycker att deras kiss är äckligt så skulle jag inte rekommendera att skaffa råttor.

Roonja
1

Mina pojkar markerade överallt och på mig när de var små och även i tonårsåldern. Men när de blev 1 år så slutade de plötsligt, skönt tyckte jag heheh. De har även en stor sandtoa i buren. Ibland kissar de utanför men de bajsar bara i toan och kissar där ibland. :)

myismyname
0

#1 Förlåt, men en tesked vätska när hanen markerar? 😮 Holy…! Mina hanar har bara droppat då de har markerat (ex. lämnat droppar på händer osv.), men aldrig så mycket som en tesked! Jag tycker att det snarare låter som "vanligt kiss" om det blir så mycket att man måste byta kläder, eller är det bara jag som har haft hanar som har markerat ovanligt lite? Haha

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[KEEL]
0

#4 Min ena hane gör som ett dropp-spår så det blir lite mer men en tesked låter nog lite för mycket ja, är otroligt dålig på att uppskatta volymer.

myismyname
0

#5 Då förstår jag bättre 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Rumblebee
0

Tack för alla svar. Alltid intressant att höra om personliga erfarenheter. Det är inte direkt så att jag tycker det är äckligt med deras urin, bara det att jag tycker det skulle vara lite surt om man skulle behöva slänga in allt i tvätten :P

Rumblebee
1

Okej ser ut som att jag blivit råttägare idag.. Var till affären medans pojkvännen var iväg på lite ärenden och kommer hem och får syn på en en bur plus en massa andra saker. Samt två råtthonor. Var måttligt förvånad. Visst kan jag lite om dom men håller på och läser på för fullt nu om vad de behöver för att vara glada och må bra. Speciellt vad gäller mat. Pojkvännen var lite väl impulsiv när han köpte dom ska jag erkänna. Hade jag vetat hade jag bett honom att vänta speciellt så att vi kan hitta en uppfödare, och en hög och fin bur. Buren vi nu har är 80x50x67 cm. Men råttorna ser friska och alerta ut, den vita är verkligen nyfiken och vill gärna utforska handen och smakar lite på en. Den gråa är lite mer osäker och tar det lite försiktigt. Men de ska i alla fall få vara för idag, inte för att de har blivit störda särskilt mycket. Behöver även tillbaka till affären för att fixa ett hus och lite annat roligt åt dom. Just nu har de en kartong med hål i som hus och hushållspapper att boa med, en hängmatta och en gnagvänlig boll i naturmaterial. Så det får ju bli som det blir med urinfläckar när jag börjar låta de vara utanför buren :)

Zakaraa
1

#8 Mina tåttar kan inflika att kartonghus är bäst😃
Har själv införskaffat en massa gamla ridhjälms-kartonger (får från Hööks som ändå ska slänga dem) de har 3 öppningar så är perfekta hus :) Används flitigt av både marsvinen och råttorna här hemma! (mer än plasthusen faktiskt, haha)

Lycka till med de små :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning