Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 665 ggr
Crucio
1

Hårlösa fläckar pga. ålder/övervikt?

Har sett att min äldre råtta kliar sig en del och idag upptäckte jag att han på de utsatta ställena har små hårlösa fläckar. Har läst en del om barbering men tycker inte det passar in pga. att fläckarna är så små och placeringen. Han är född sommaren 2013 så han är ju inte jätteung (tänkte på hur de ibland kan tappa en del hår när de blir äldre). Dessutom är han lite överviktig, men håller på gå ner lite i vikt nu tack vare nytt foder. Ibland pga. hur han ligger när han vilar så trycks hans valkar ihop som på ett dragspel, och jag har en teori om att det blir kliigt där emellan, pga. värme osv. Så som människor kan få kliande eksem mellan fettvalkar. Det är just där hans övervikt får det att valka sig som mest som han kliar och som det delvis saknas päls, men så pass små fläckar att jag inte såg dem förrän jag noggrannt gick igenom hela pälsen, så syns bara när man så att säga drar de omliggande pälshåren ur vägen. Om det är så att detta beror på valkarna och att det kliar mellan dem, finns det något jag kan göra för att hjälpa honom? Tvätta/smörja eller så? Huden där det inte är hår är inte skadad eller sårig på något sätt.

Sajtvärd på Skrivlust