Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 797 ggr
[Mathildaqdt]
0

Bruten klo/Svullen tå

Hej,

Upptäckte nyss att min råtta Max har en klo som nästan har gått av och halva tån är blå och svullen. Han haltar med foten. Tänkte försöka klippa av en bit av klon så att den inte skulle fastna någonstans men när jag försökte skrek han till av smärta så jag slutade. Vet inte riktigt vad jag ska göra, tån är även lite blodigt.

Har ni något tips på vad jag ska göra?

R4ttus
1

En kloskada når han väldigt lätt att tvätta själv som tur är, och såna skador läker väldigt fort så snart klon väl har ramlat av. Svullnaden kan däremot ta lite tid på sig att försvinna.

Om det fortfarande blöder så kan du skölja av tassen och linda en bit tyg eller hushållspapper runt tassen och hålla fast det ett tag för att få stopp på blödningen.

Det du skulle kunna göra för att underlätta för honom är att sätta honom i en sjukbur på grund av hältan + det blir lättare att hålla rent så att han inte får in saker i såret medan det är nytt och öppet.

[Mathildaqdt]
0

Tack så mycket för svar 🙂 #1

Det blöder inte längre som tur är. Har dock ingen extra bur, bara en liten resebur och han kan nog inte vara där så länge 😕

Zakaraa
0

Låter som en stukning av det värre slaget. Som #1 säger så sätt in honom i en bur där han har begränsad möjlighet att klättra så kommer tassen läka bättre.
Hellre en liten bur ett kort tag än att ha en skada som läker fel :) I alla fall under natten skulle jag låta honom sitta i den lilla buren så får du se hur det ser ut imorgon.

Han kommer plocka bort eventuell lös klo själv när han känner att det gör mindre ont så jag tycker du kan låta honom vara och bara hålla koll så det inte något mer sväller upp eller att det blir missfärgat (död vävnad eller i värsta fall en inflammation som sprider sig till resten av tassen).

Råttor läker otroligt snabbt så om det skulle vara vanlig stukning från exempelvis ett dumt fall eller att ha fastnat i tyg/hängmatta (vanligt) så kommer det läka relativt snabbt

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Mathildaqdt]
0

Okej, tack för svar #3 Låter honom vara i buren under natten :) Tån är inte borta än men jag ska kolla i mellan åt

Zakaraa
0

#4 Hehe nä Tån hoppas vi att han får behålla, klon däremot är inte "viktig"men oftast om inte klon går av ända inne i roten, vilket kan vara fallet här i och med stora blödningen, så brukar klon växa ut igen men har den gått av i roten så  blir det en klolös tå men det gör ingen större skillnad om någon alls för råttan :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Mathildaqdt]
0

Haha, menade klon xD #5 Skönt att det inte gör någon skillnad för honom. :)