Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 500 ggr
jojjobojjo123
0

Dåligt med begagnat?

Hej! Jag har köpt en bur med flera tillbehör på blocket från något som haft råttor som sedan dött. Bur inredningen luktade väldigt mycket "råtta". Jag undrar om det på något sätt är dåligt att köpa begagnade saker för att råttorna känner lukt av andra råttor eller av något annat skäl. Tack på förhand!

Stallmima
0

Om du tvättar sakerna ordentligt kanske det går bra

Zakaraa
3

Vid köp av begagnat (även nytt om man vill) så bör man behandla med desinfektionsmedel (finns på bland annat Granngården, titta efter Virkon S) innan användning. Skrubba rent och sedan behandla med desinfektionsmedel så ska det inte vara några problem.

Trä-saker däremot skulle jag personligen aldrig köpa begagnat (inte nytt heller för den delen).

Troligtvis har inte buren rengjorts tillräckligt av säljarna så prova att ge den en skrubb. Jag rekommenderar Grön Såpa eller Citron Såpa (jag använder citron pga den fräscha doften) och är lukten ändå kvar kan du prova att använda ättikssprit. Ättika brukar ta bort mycket äckliga kissfläckar och odörer men har man riktig otur så är lukten "ingrodd" i plasten och då är det väldigt svårt att få bort, om det ens är möjligt att få bort det.

Det är absolut inga problem att köpa begagnat - så länge man sköter hygienen innan användning. Just därför är Virkon S väldigt bra att ha hemma så man enkelt kan blanda i ordning och använda.
Detta har ingenting med Lukt att göra utan för att ta bort eventuella virus, bakterier eller andra smittor som kan gömma sig bland sakerna.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning