Anmäla zoobutik?
Idag var jag på zoovaruhuset i Krylbo (dalarna) för att köpa en sele till mina råttor. I den butiken har de också levande djur, och dessa blir tyvärr inte alls bra behandlade. De hade, vad jag tror var, degusar och chinchillor(bebisar) i sådana här burar: http://www.repti.net/HomeDirectory/48/modules/2/635245990915290591.jpg som var kanske 20x30x40 cm. De var kanske 2-3 individer i varje bur, någon var även ensam. I en bur så satt det två degusar, den ena försökte i panik gräva sig ut genom plasten på buren(bilden) medans den andra försökte pressa sig genom gallret. Försökte fota lite snabbt(stod personal bakom mig), så ursäkta för den värdelösa kvalitén.

I samma rum hade de även burar med en hel del fåglar i, burar med marsvin och kaniner tillsammans och även akvarier.
På deras hemsida står även det här: http://www.zoovaruhuset.se/index.php/sklraamp-bestningslistor-mainmenu-29/bestning-djur-mainmenu-112 , vilket fan får mig att må illa. Att de liksom tänker på sina djur som varor.
De har behandlat sina djur såhär så länge jag kan minnas. och jag mår bara så dåligt av att veta hur de har det. Kan man anmäla det här? Det måste ju finnas någon slags lag eller regler för hur zoobutiker får ha sina djur? Skulle vara tacksam om någon kunde komma med något tips för vad man kan göra för att djuren iallafall ska få det lite bättre.
Undrar också vad som händer med djuren som ingen köper, då de alltid beställer hem nya varje vecka… Usch.
Anmäl definitivt!
Tycker absolut du ska anmäla och det gör du till länstyrelsen. Här är en länk!
#1 & #2, tack, drar iväg en anmälan nu!
Jag håller med övriga. Dock måste jag inflika att djuret på bilden inte är en degu,det är en gerbil:)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#6 Haha oj, wow.. Antog att det var en degu, eftersom att personalen sa så.. Bra att de vet vad för djur de säljer(:
#7 Oj! Då har de ju verkligen inte koll om de inte ens vet vad för djur de säljer. Gerbiler och degus är ganska olika,så nån koll borde de väl ändå ha?:0
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Blir så otroligt ledsen när jag läser/ser sånt här. Men blir lika glad över att det finns personer som reagerar och visar upp det så fler får se hur det verkligen ligger till.
Hoppas anmälan tas på allvar så att det kollas upp!!
Jadu..såg att de på ArkenZoo i Valbo lyfter råttorna i svansen när de ska ta ut dem eller flytta runt dem i "akvariet"…var nära på kasta en stor hundbur på dem…
Kan gå riktigt illa om man lyfter runt råttor i svansen ;(
Anser du npn gör fel. Prata med som först. Beroende på vilken respons de ger åter. Anmäl till länsstyrelsen. Jag anmälde arkenzoo här i stan för lite över ett år sedan. De hade ofta små brister. Men när inga burar har vatten och svaret de gav med att djuren får när de behöver så valde jag ringa på läns. De hade djuravdelningen avstängd i en vecka pga storstädning efter det
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Har det hänt nånting med affären ?