Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 546 ggr
tanthilda
0

Avlivning i Stockholm?

Jag hoppas att jag postar det här under rätt kategori nu… 

Vi har en gammal råttdam hemma nu som senaste dagarna snabbt blivit väldigt sjuk. Avlivning känns som det enda humana att göra, även om det smärtar mig :( Just nu uppvisar hon friskt råttbeteende, men det känns som att det bara är en tidsfråga innan hon inte kommer orka längre och jag vill verkligen inte att hon ska behöva lida i onödan. 
Efter att ha googlat runt har jag läst alldeles för många skräckhistorier och jag vet varken ut eller in! Våra tidigare råttor som dött har dött hemma, lugnt och stilla, så det här är ett nytt område för mig..
Vart ska jag vända mig? Vart är det bäst? Jag vill självklart att hon ska få bedövning innan, helst att hon ska få somna helt… Vi har tidigare haft våra råttor till Roslagstull när vi behövt veterinär och har då förvisso känt oss väl emottagna, men samtidigt som om att råttor inte spelat så "stor roll" för dem… 
Vart är bäst att gå till, och vad kostar det? Just den här månaden har vi väldigt skralt med pengar, så just den biten spelar roll också… 

Jag vill att hon ska få ett så värdigt slut som möjligt :( 
Tack på förhand!

axa
0

Stockholms större/välkända djurkliniker är väl inte så bra på att verkligen "känna djuren". 

Har varit på roslagstull jag med, men de är pengagalna den bunten, hoppas du får bättre svar.

Bananbullar
0

Var i Stockholm bor du? Bor du norr om kanske det är värt att slå en pling till Bålsta Smådjursveterinärer. Har inte avlivat där, men varje gång jag är där på besök blir jag väl omhändertagen! Jag åker dit från Västerås bara för att de är så bra.

tanthilda
0

Bor söder om stan, men en längre resa är okej om det är till ett bra ställe :)

pellepojken
0

Du kanske kan gå till Ahlbergs på Magnus Ladulåsgatan på Södermalm. Han brukar ha ganska humana priser o verkar ganska kunnig.  Men glöm inte att det är DU som bestämmer hur avlivningen ska gå till.  Alltså först en lugnande spruta (väl tilltagen) först när råttisen är ordentligt sederad skall själva avlivningsvätskan ges. Säg till innan hur du vill att det ska gå till. Låt inte veterinären försöka ändra på det.

tanthilda
0

ska kolla upp dem… Men ingen här som avlivat sina råttor hos  veterinär och som har någon slags erfarenhet? :/

tanthilda
1

Det blev Ahlbergs på Magnus Ladulåsgatan - och det blev verkligen jättebra. Lugnt och fint och respektfullt. Hon fick somna ordentligt innan och det gick snabbt och till synes smärtfritt och hon låg i mitt knä nästan hela tiden. Känns som om att det blev ett väldigt bra avslut för henne! 

För mig känns det jättesorgligt nu, men det var det absolut bästa att göra i den här situationen.

PetQueen
0

Åhh :( Lille råttisen.. Hon lider inget mer nu iallafall 😢 Verkar som att din lilla tjej fick ett underbart och fridfullt slut.

Styrkekramar till dig och R.I.P! 🌺

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

Lillräkan
1

Såg tråden först nu och ser att det löste sig bra för er trots allt. Tänkte bara tipsa för framtida veterinärbesök om en till bra veterinär i Stockholmsområdet (eftersom det verkar vara sällsynt…), Mälaren Smådjursklinik norr om Stockholm. Jag har aldrig behövt avliva någon råtta än (fasar för den dagen, men tur att det förhoppningsvis är långt kvar!) men har varit där två gånger på undersökning hos Marianne med en av mina pluttar. Kändes verkligen som hon brydde sig om alla djur, och rekommenderade mig att försäkra mina, med motiveringen att hon aldrig har förstått vad det skulle vara för skillnad på en råtta och en hund (med tanke på att det verkar vara standard att försäkra hundar men inte råttor). Den inställningen kändes toppen för mig som orolig råttmamma! :)