Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1056 ggr
Smilla321
1

Råttor och skilda förräldrar?

Har läst på ganska mycket om råttor o tycker dom verkar va underbara djur :) skulle jättegärna vilja skaffa råttor nån gång (alltså typ tidigast till hösten/vintern) men sen finns det ett problem. Jag bor varannan vecka hos min mamma o varannan hos min pappa :/ Undrar om nån annan här har det så? Eller om nån vet nån lösning OM man kan ha råttor då? (Skulle självklart aldrig köpa råttor utan att planera exakt hur jag ska sköta dom och sånt) Plz hacka inte på mig, vet att William spetz hade råttor o bodde varannan vecka? (Tror jag)

[KEEL]
3

Antingen så har du råttorna hos bara din mamma eller pappa men det kräver ju att dina föräldrar också gillar och vill ha råttor och kan hantera och umgås med dom när du är hos den andra förälderna. Andra alternativet är att du tar med dig råttorna när du byter. Då skulle jag nog haft två burar eftersom det kan vara jobbigt att konka en stor råttbur fram och tillbaka. Råttor har väldigt lätt att anpassa sig så vänjar man det vid det så blir dom inte stressade av det. Själv har jag vant mina att vara ute på axeln vilket de älskar. Bilresor upp emot en timme då och då och de håller sig jätte lugna och sover mestadels av vägen. En av mina råttor älskar också att åka spårvagn vilket gör vetrinärbesök mycket lätta. Att du har skilda föräldrar behöver absolut inte betyda att du inte kan skaffa råttor och jag tycker det är jätte bra att du kolla och frågar sådant här innan.

Whippet
2

Ha en bur hos mamma och en hos pappa så behöver du bara ta med råttorna när du ska byta ställe c:

I'm out Vilar huvudet i handen

Smilla321
0

#1 #2 ok tack så jättemkt :)

Zakaraa
4

Jag vet att det finns/har funnits många här på RiF som haft liknande situation varpå de hade två olika hem. Även med andra djurarter.
Det finns väl egentligen bara 3 saker man kan välja mellan.

• Råttorna följer med och byter hem precis som du (fördel med detta är att de blir väldigt resvana och oftast väldigt stresståliga)

• De bor i ena hemmet varpå det krävs att den föräldern (eller annan person som också bor där) tar hand om dem på rätt sätt under den tid du inte är där. Här måste man vara säker på att de verkligen kommer göra allt som råttorna kräver, dvs aktivering och så vidare. Jag vet att det är där det brister för många som skulle vilja använda detta sättet.

• Du skaffar inte råttor, men nu ska vi inte vara såna 😎

Hade det varit jag så hade jag valt första alternativet om jag kände att jag verkligen skulle orka med allt trots att det blir dubbelt upp av allt i och med två olika hem.
Så antingen att de följer med eller att inte skaffa råttor alls är vad jag skulle välja mellan personligen.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Sara:)
0

#3 tack :) ja, alternativ 2 skulle inte funka, är ganska säker på det ;)

Sara:)
0

Oj skrev från två olika konton (vet inte varför jag har två konton hehe) men aa haha

Ratgirlygirl
0

nu näe jag kollar igenom så ser jag toppen idéer. Men jag kommer med EN TILL. och detta är faktiskt min "situation" och gör jag gör detta varje dag. Jag har råttorna hos min pappa, och då åker jag dit varje dag efter skolan och på helgerna på morgonen / eftermiddagen. (såklart får dem frukost o middag!) dem får komma ut 1 eller inte mer varje dag, dem får tvättad bur osv osv. och om jag ska vara ärlig så tycker jag verkligen det funkat. (iaf för mog) för jag hinner ta hand om 2 råttor, 1 hund & 3 hästar varje dag. Hoppas det går bra för dig och lycka till

Ratgirlygirl
0

oj ursäkta skrev 1 om inte mer. heh, menade 1 tim. skriver snabbt för tangentbordet tror jag ;)

Emouse
1

Mina föräldrar är skilda! Jag bor varannan vecka som du och har mina 6 råttor hos mamma. Pappa är allergisk så kan tyvärr inte ta med dom. Den veckan jag är hos pappa tar jag bussen varje dag hem till mamma, låter dom vara ute en timma eller två och sedan fixar jag deras kvällsmat som mamma ger på kvällen. Fast sen beror det ju på hur långt det är imellanåt dina föräldrar.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Smilla321
0

#7 #9 tack så mycket för tipsen :)