Uppfödarnas åsikter- Temperament!
Vad tror ni om att göra en artikel/flera artiklar på iFokus där man får läsa om vad uppfödarna har för åsikter när det gäller temperament?
Tänker mig att de får fylla i en kort svarsfolder, så lägger man helt enkelt ut svaren på sidan. Och det ska förstås vara frivilligt att delta.
Temperament är för mig en hjärtefråga och det är så intressant, för vad en person anser vara ett bra temperament, kan vara raka motsatsen för en annan!
Jag tycker att det ska vara så. Det ska finnas en massa olika råttpersonligheter där ute. Men det vore så kul att se uppfödarnas egna funderingar, eller vad tror ni?
Då menar jag punkter som:
Flockegenskaper
Mjukhet
Personlighet (aktiv, modig, kelig, lugn osv)
Stresstålighet
Osv..
Det kan vara rätt bra när man letar uppfödare också om man enkelt kan få en överblick om vad den uppfödaren förespråkar för typ av temperament.
Älskar mina stora små vänner..
Låter som en superbra idé! Om inte annat kan det ju hjälpa råttköpare att hitta uppfödare som satsar på det temperament man själv letar efter!

Eventuellt kanske man skulle kunna göra en likannde artikel sen med utvalda råttägares åsikter om temperament!
Vore kul att sedan jämföra och se om det skiljer på något sätt. Och då vore det intressant att kika både på dem som har haft råttor jättelänge, på dem som har haft råttor ett tag, dem som bara har honor, bara har hanar, har en liten flock, har en stor flock. Och på dem som aldrig har haft råttor!

#1 Ja, precis! Haha, jag redigerade precis in det i första inlägget. Hann inte se ditt svar innan! ;)

Ja det vore helt klart intressant!
Qui dormit, non peccat

Och jag tycker motsatsen haha
vill hellre att köparna visar intresse för mina tankar kring avel när de kontaktar mig och att ha en åsikt om hur råttor ska vara behöver sällan betyda att man efterlever det har jag märkt vad gäller råttavel. Nu är det ju en fråga där det inte ska skilja sig i grunderna men ändå. Tänk om de som kollar får en uppfattning om att det uppfödaren tycker är en bra råtta är vad man får.. för det är inte alltid sant det vet man inte ens innan en kull är född :P man kan ju ha större förutsättningar för en lekfull kull om föräldrarna är det, men det betyder inte att det är en garanti.

Nej, asbolut!
Men gillar inte riktigt attityden att köparna måste dra ur uppfödarna precis allt! :P Va fan, lite kan ni väl bjuda på gratis? ;)
Även om en sån här grej inte säger allt om verkligheten eller varje enskild kull uppfödaren tar så kanske det ändå ger ett hum om vad uppfödaren vill åstadkomma med sin avel temperamentsmässigt. Det är juinte som att det på något sätt skulle räcka att läsa en sån här artikel och sen ha allt klart för sig vad personen sysslar med.
Men det vore kul att se hur uppfödarna skiljer sig sinsemellan. Vilka gillar aktiva, framåt råttor? Vilka gillar keliga gosklumpar? Är det okej med en blyg råtta? Hur definieras flockegenskaper och goda sällskapsegenskaper?
Fast visst kan det kanske bli så att en sån här grej skulle innebära 10 likadana svar som ändå kanske inte sade speciellt mkt om uppfödarna i verkligheten. *Funderar..*

#6 Mig behöver man inte dra ur något direkt, man behöver bara fråga :P sen pladdrar jag i evigheter ju. Och jag tycker ju inte heller man ska behöva dra ur saker, jag sa bara att jag uppskattar att köpare visar intresse för mina värderingar och mina mål då vet jag att de bryr sig djupare än att bara köpa en råtta ;)
Men det kanske skulle vara mer än diskusionstråd som kan växa :)

I så fall ska alla uppfödare som vill vara med svara samtidigt utan att se varandras svar och på så vis vara helt opåverkad av vad någon annan tycker.. =)
Just nu är jag lullig i skallen så har inte så mycket att säga om det. Sen kanske man ska tillägga i artiklarna att det är nåt man strävar efter och att det inte är lika med så som man säger i sin uppfödning. Men målet är väl det viktigaste?
*trött efter högskolan* Tror jag låter bli att skriva mer för jag tappade bort mig själv.. 

#7 Haha, j, det vet jag! Ja, det är säkert ett väldigt bra sätt att skapa dialog mellan uppfödare-köpare också, alltså att köparen ställer frågor på egen hand. Är det kanske dumt med såna här artiklar då? Jag menar, tar det död på diskussionen lite då, tror du?
#8 Ja, man får väl fundera lite på hur det ska utformas i så fall.. fast det är ju inte meningen att det ska vara som ett prov. ;) Mer en start för fundering och utbyte av tankar mellan uppfödare. Och för att jag är så satans intresserad av hur ni tänker.
Man skulle kunna göra som så att jag skickar frågeformulär till alla uppfödare på forumet, t.ex. och så får man svara på de frågor man känner för. Sen väljer jag ut de mest intressanta svaren(ser givetvis till att alla får vara med) och citerar olika uppfödares svar i en artikel.
Min tanke egentligen från början var väl att titta på olika uppfödares syn på temperament. Och förmedla det. Inte att man egentligen ska diskutera just uppfödningen i sig utan mera.. ja.. Temperament. Lyfta blicken lite. Det var inte meningen att det ska ses som att man synar uppfödningen. Den tanken slog mig mest av bara farten att det kan vara ett bra sätt att krypa närmare uppfödarens tankar lite..

Jag kom på en sak nu!
Det skulle kunna vara som utgångspunkt för vilka frågor man kan ställa till en uppfödare!
Det blir ju lite roligt och lättsamt. Och då kan man se svaren som förslag på vilka svar man kan få från olika uppfödare. En liten knuff för att våga ställa frågor, kanske?
Låter som en väldigt bra idé tycker jag!
Gammal diskussion jag råkade snubbla över. Puffar lite då det är intressant på vad folk har att säga ett par år senare.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.