Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1690 ggr
Surpan
0

Hur länge själva?

Hur många dygn tycker ni man kan lämna råttor hemma själva med tillsyn dagligen (mat, vatten, färskmat)? 

Var drar ni gränsen vid vägandet mellan stressen att resa med råttorna och isoleringen att vara själva?

/Surpan

Vermin
0

Har lämnat de över en helg (åkte fredag kväll, hemma söndag eftermiddag) och då har de fått rejält med Torrfoder, färskmat och två vattenflaskor. Har inte varit några problem, de är 3 upptagna damer så.

Emouse
3

Så länge någon ser till dom, pratar med dom och utfodrar dom tycker jag att det är okej i allafall upp till 5-6 dagar. Ska man vara borta längre tycker jag att man ska fixa någon råttvan som kan ta ut dom. Har man ingen som kan ta hand om dom och man är borta mer än en vecka så skulle jag ta med mig dom.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

VampireGirlElvira
0

Jag lämnade mina råttor hemma maximalt två och en halv dag. (Fredag morgon till söndag eftermiddag.) Jag inredde deras bur med massvis med olika pyssel som dom kunde pyssla med och aktivera sig när man var borta. Och såklart mycket Torrfoder och färskvatten dagen man for iväg. Och ifall man var borta längre, så tog våran vän (min och min mans vän) hand om dom medans vi var på våran smekmånad t.ex.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

mieeow
2

Jag vill alltid ha någon som kollar till dem minst en gång om dagen, så de med säkerhet har vatten, mat och inte har skadat sig. Har hänt någon gång att någonting stått emot vattenflaskan så mycket vatten runnit ut, det är ju lätt hänt. 

Annars känner jag för min egen skull att över en helg är okej med någon som hälsar lite på dem och kollar till, men inte tvunget rastar dem. 

Är det längre och ingen har möjlighet att rasta dem så tar jag hellre med dem. Men det beror ju också på vart jag ska, undviker helst långa resor. Men om det behövs så hittar jag någon som kan ta hand om dem och rasta varje dag.

Surpan
0

Vad bra! Hade dåligt samvete över att lämna de från idag till lördag kväll. Mat, vatten och tillsyn kommer de få varje dag. :) men då vet jag att jag behöver inte skämmas.

/Surpan

[KEEL]
1

Jag kommer att lämna mina råttor hemma i två veckor i sommar. Jag planerar på att fixa massa saker som dom kan aktivera sig med. Göra lite lådhus, ha en "rota låda" med jord och lite nötter i. Hänga upp en eller två majskolvar. Sedan kommer min fästmans familj kolla till dom varje dag. Dom har själv haft råttor så dom kommer hantera dom osv. Om mina råttor hade bott litet hade jag nog viljat att dom kom ut 3-4 gånger i veckan också men i en 80x80x80 bur så ser jag inte det behovet. Framförallt inte på högsommaren när dom är som latast och helst ligger i hängmattan hela dagen. Så länge råttorna får mat, vatten, tillsyn och hade en intressant bur så tror jag att de klarar sig ett bra tag själva.

mmillann
1

Jag skulle inte lämna dem ensamma mer än 24 timmar utan tillsyn.

R4ttus
0

Beror på situationen bland råttorna.

Lämnat mina ensamma ibland över en helg från fredag-söndag. Men då släpper jag ut dom och pysslar om dom så fort jag kommer hem.

Men är någon sjuk eller riktigt gammal så lämnar jag dem inte ensamma så länge.

mieeow
1

#8 jaa, det är ju en sak att ta i beaktning också såklart! Är mina gamla eller sjuka lämnar jag dem helst inte alls. Ibland har jag blivit tvungen, och då är jag noga med vem som tar hand om dem, och ger tydliga instruktioner, och hör av mig varje dag.