Etikettgenetik-utseende
Läst 6155 ggr
Beaver
2008-01-31, 04:16

Downunder

En ganska intressant och ny teckning. Är det ingen i sverige som håller på med den? Eller har ett intresse i det i alla fall?

När jag var aktiv för några år sedan så vet ja det var en kvinna som hade en pew eller vad det var, som hade blivit utlånad till en hollänsk uppfödare som hade en downuder hane. Är rätt säker på att hon fick lite downunder/downuder varigated, men tror det blev svårt att hitta bra hoodeds att para ut med så tror linjen dog ut. Minns ej vem det var eller om någon av hennes djur senare gick vidare i avel. Någon som vet ngt om detta?

ratpaw
2008-01-31, 05:09

Det har funnits en kvinna som avlade på Down Under här i Sverige för ett antal år sen, men som sen lade ner aveln. Som jag minns det var hon inte helt nöjd med linjen. Dock såldes några vidare och jag hittade senare en person som hade planer på att ta en kull som kom från den här linjen, men det verkade som att det inte blev någon kull. Så jag tror att den linjen är borta nu.

Fakta om Down Under:

Den första DU råttan föddes i Australien, den var pälslös (naken) några kullar senare föddes den andra DU råttan, den hade päls men den var även Manx (svanslös).

Manx är ju en genetisk defekt som ger missbildningar inte bara i form av svanslöshet eller svansar i varierande längder, utan även inre missbildningar hos honorna och därför är manx ej önskvärd här i Sverige.

Man får t.ex. aldrig avla på en manxhona pga att hon har inre missbildningar och pga det klarar hon därför inte av att föda några bebisar, mamman och bebisarna dör.

Det finns både recessesiva och minst en dominant gen som kan ge olika hälsoproblem, ryggradsproblem och förlossningsproblem, fostren dör osv. beroende på vilken gen det är.

Det finns råttor som har full svanslängd men som ändå bär på manxgener och som i sin tur ger manx vid avel. Man ska inte avla vidare om man får manx i kullen, den linjen bör stoppas för att hindra manxgenen att föras vidare.

Nu blev det mycket info om Manx, men det har ett samband med Down Under som kan vara bra att känna till om man ska avla på Down Underråttor med tanke på ursprunget.

Jag hade för några år sen planer på att avla på Down Under, men efter lång väntan på bebisar, då en hanen blev aggressiv lagom till parningsdags, och i den andra kullen dog bebisarna, så jag övergav tanken på att avla på DU. Det var ju inte några bra gener att avla vidare på. Även dessa DU hade sitt ursprung från Holland.

Babbett
2008-01-31, 08:46

Det finns en som precis hämtat hem 2 honor…och en av mina honor är på dejt med en DU kille i Finland.

Downunder är dominant och det krävs bara att en av föräldrarna är det.

[Devo]
2008-01-31, 09:37

Beaver : är det Zodions som du tänker på nu ?

Hon hade iallafall en hooded DU. Har även för mig att hon fick fram en sådan kull men att ingen av dem gick vidare i avel.

Det är inte fullt omöjligt att det i framtiden dyker upp DU hos mig. Som Babbett skrivt så behöver bara en av föräldrarna vara DU för att det ska dyka upp i en kull.

Angående Manx/tailless. Om det dyker upp sådana i en kull så är det endast 1-2 stycken om man har en sådan otur.

Över lag så är det svårt att avla fram svanslöst.

I USA har jag läst om uppfödare som klippt av svansen för att tjäna en extra slant på just svanslösa råttungar. :(

Ladyinred
2008-01-31, 11:28

Det har funnits en sån i sverige med som kuperade sina råttor. Min gp e föresten oxå kuperad, har halva kvar :(

Nicciz
2008-01-31, 11:33

önskar att det bodde såna hos mig…. Oskyldig varigated DU måste ju vara det bästaste att pussa på Kyss

Ladyinred
2008-01-31, 11:41

Inga som har några bilder på några DU råttor som de kan lägga in?

[Devo]
2008-01-31, 12:09

"Showtime Magnolia Blossom"

[Devo]
2008-01-31, 12:10

"Showtime Nasty piece of work"

Har inte fått någon bättre magbild på henne men man ser magen lite iallafall.

Ladyinred
2008-01-31, 12:13

Ah tack så mycket. Ur fina va dom :D

ratpaw
2008-01-31, 12:54

Ang. Down Under:

Om man parar 2 Down Under dör bebisarna.

Ang. Manx:

Det stämmer att om det blir manx i en kull blir det endast 1-2 som har missbildade inre organ samt onormal svanslängd, men de andra i kullen bär på manxgenen även om de har full svanslängd, och de för manxgenen vidare som sen kan dyka upp några generationer senare.

Det finns 2 olika mutationer som orsakar svanslöshet/Manx:

Den ena är Tail-anomaly lethal (Tal) och den andra är Stub (st).

Tail-anomaly lethal (Tal):

Är en dominant mutation. Tal är "dödlig" homozygot, dvs. när råttan har 2 kopior av genen. Tal/Tal embryo dör mellan dag 9 och 10. Tal orsakar svanslöshet.

Tal/tal heterozygot: Dvs. råttan har en Tal kopia och en normal kopia av genen.

En del är helt svanslösa medans andra kan ha full svanslängd. Det finns råttor med full svanslängd som kan vara bärare av manx och det kan hoppa över flera generationer innan det visar sig i en kull.

Stub (st):

Är den andra kända recessiva mutationen som påverkar svanslängden. När den är homozygot (st/st) dör råttorna vanligtvis vid födseln.

Beaver
2008-01-31, 12:57

Själv så är jag mer förtjust i  DU hooded, de som har vitt insprängt i det färgade på magen ser lite märkligt ut. Fast DU varigated är ju ganska fint förstås. Hållr tummarna för er oh hoppas det blir mer DU i sverige.

Ang. manx i DU linjer, gäller ju bara att avla ur den defekten ur linjerna för det är ju inget som är kopplad till DU genen i sig.

ratpaw
2008-01-31, 13:04

Att avla bort defekten är lättare sagt än gjort.

Beaver
2008-01-31, 13:05

dubbelpost.

Beaver
2008-01-31, 13:07

Äh, Krånglade med mitt medelande när jag skrev det så halva kom bara med.

Såg din tråd om DU på råttforumet precis när jag skrivit denna. Men hemskt kul med DU importer! Hoppas det går bra med dina tjejer, håller tummarna för att de utvecklas fint. Skulle vara kul att se mer DU i sverige.

Mja, Jag är inte helt insatt i hur manx nedärvs men det bästa man kan göra ju är att inte avla på djur som uppvisar defekten eller avla på syskon. Däremot så krävs det ju en del generationer för att man ska kunna komma ifrån defekten tills chansen att den dyker upp igen blir minimal. Sen är det ju tur med det här färganlaget för det är ju dominant. Men nog med gen-rabbel :)

[Devo]
2008-01-31, 13:29

Det föddes en svanslösing i ena kullen som mina töser kommer ifrån och den ungen fick en grundlig undersökning hos en veterinär som var väl insatt i just manx.

Den blev röngad för att se ifall det fanns missbildningar vilket det inte fanns några.

Enda avrådan som gavs för kullsyskonen är att inte avla vidare med nära släktingar till pappan.

Med en bra kontakt med uppfödaren så känner jag mig trygg att själv avla fram DU.

Beaver
2008-01-31, 13:38

Aha, men då har du en grundlig koll på det hela. Hoppas det går bra med din avel.

Daydreams
2008-01-31, 13:42

Varför vill man avla på DU när det bevisligen inte är en bra genkombination?

[Devo]
2008-01-31, 13:52

Varför avlar man på dubbelrexar, nakenråttor och zoodjur ?!

Eller varför avlas det på Pearl ?

Daydreams
2008-01-31, 14:18

"18 Bra frågeställning, JAg förstår inte varför man gör det heller och hoppas på att folk ska sluta med det.

Beaver
2008-01-31, 14:32

Vadå inte bra genkombination? Manx anlaget är inte kopplat till DU genen i sig. Det råkar bara finnas i linjerna.

Daydreams
2008-01-31, 14:38

"Den första DU råttan föddes i Australien, den var pälslös (naken) några kullar senare föddes den andra DU råttan, den hade päls men den var även Manx (svanslös)"

Alltså har DU inte bra gener och min undran är; varför avla på defekter? 

Visst egentligen är alla våra färger defekter eftersom tex vita vildråttor troligtvis inte skulle överleva osv. Men att medvetet avla på defekter som har en negativ inverkan på råttors hälsa som de olika nakengenerna, svanslös, etc är oförståligt för mig.

ratpaw
2008-01-31, 15:06

Har veterinären någon praktisk erfarenhet om manx?

Det jag känner till är att personer utomlands som medvetet avlar på manx har en skriven regel att man inte parar manxhonor pga riskerna för honan.

En röntgen är jättebra, men den visar tyvärr inte alla gånger allt, man kan alltså missat något.

Varför avrådde veterinär avel  med nära släktingar på pappans håll?

Mymlan
2008-01-31, 15:16

#18 Är det fel avla på Pearl?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Allamej
2008-01-31, 15:22

#23, dubbel uppsättning av pearlgenen är dödlig

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Beaver
2008-01-31, 15:26

Är det fel att avla på blå, som oftast har små ögon?

Vad räknas som 'dålig' mutation och 'bra/okej' mutation? 

Mig veterligen är inte vare sig manx eller hårlös kopplat till DU anlaget så då handlar det ju bara om att renavla linjerna från sånna defekter. Det handlar ju inte om att man vill behålla manx eller hårlös i linjerna när man avlar DU, man försöker ju få bort det.

Allamej
2008-01-31, 15:31

#25, har du haft råttuppfödning

? Om så vad var ditt uppfödarnamn?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

ratpaw
2008-01-31, 15:37

Mig veterligen är inte vare sig manx eller hårlös kopplat till DU anlaget"

Det finns info om detta på nätet, skrivet av den uppfödaren som köpte Down Under från den uppfödaren där mutationen DU uppstod, sök på Google så bör du hitta det.

Babbett
2008-01-31, 15:56

Det finns flera trådar om manx sedan tidigare…

Jag valde min honas partner efter temperament och inte efter hur han ser ut på magen.

Babbett
2008-01-31, 16:02

#10 "Om man parar 2 Down Under dör bebisarna"

Källa?

SamanthaJones
2008-01-31, 16:42

intressant tråd! =) *hoppas att den håller sig intreaant o faktagivande å inte ballar ur* :P haha

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Beaver
2008-01-31, 16:45

Nej jag har inte haft någon råttuppfödning. Däremot har jag haft gerbiluppfödning och är aktiv i den klubben i form av reg uppfödare, domare och medlem i Avelsrådet. Råttor har jag mest haft som sällskap. Har haft någon kull eller två mest för intresset. Annars så har jag bara ett stort intresse av genetik och färgavel på gerbil och råtta och vill lära mig mer av detta. Har anordnat några kurser och skrivit några artiklar om genetik på gerbil.

Ja jag har sett lite diskussionerna om DU och läst några sidor om detta men skummade bara igenom det snabbt. Var ett tag sedan. Annars så pratade jag för några år sedan med ett par uppfödare av DU på nätet.

ratpaw
2008-01-31, 17:05

# 29 Tyvärr har jag ingen källa att ange. Det var ett tag sen som jag läste det så jag minns inte var det stod.

Jag läser väldigt mycket på nätet om sånt jag tycker är intressant, på så vis hittar man mycket annat intressant, även sånt man inte letade från början efter. Det var så jag hittade den infon.

När man känner till genetiken för DU, kan man misstänka att det skulle kunna bli ett sånt resultat. De flesta väljer att inte testa, med tanke på riskerna, men det finns alltid undantag. Så var det i det här fallet. Personen valde att se om det fanns någon "sanning" i det hela, så denna gjorde en testparning, vilket ledde till att de få (2-3 har jag för mig) bebisarna som föddes dog efter några dagar.

Beaver
2008-01-31, 17:14

Tycker i sig finns det inte riktigt någon mening att dubblera på ett anlag som redan är dominant. Finns ju dominanta anlag som inte sägs ge en skada på ungarna, men varför chanse egentligen. Ifall man gör det i ett försök att förbättre färgen så är det ju lite på djurens bekostnad.

Mymlan
2008-01-31, 17:19

#23 Då har jag lärt mig nå nytt. Så om jag parar en Pearl *har ingen* så får partnern inte ens bära på pearl dvs ha den i sin stamtavla?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Beaver
2008-01-31, 17:19

Ska kolla det där med om den är letal i dubbel uppsättning för det minns jag faktiskt inte.

Beaver
2008-01-31, 17:21

Råtta kan inte bära på pearl, antingen är den Pearl eller har det inte alls. Så ja, man bör undvika att para Pearl x Pearl.

LeTigre
2008-01-31, 17:23

Angående pearl; det sägs alltså att om man parar pearl med pearl så absorberas ca 50% av embryona (de med homozygota pearlanlag) av honans kropp, alltså på ett tidigt skede i dräktigheten. Därför blir kullarna mindre. Det råder mycket delade meningar om huruvida detta var något som skulle undvikas eller om det var fullkomligt hamrlöst

Beaver
2008-01-31, 17:31

Så var det ja. Men då är det samma som med vitteckning på gerbil. Finns folk som hävdar att så är inte fallet för man kan ju inte se dessa bebisar som absorberas i livmodern för de föds ju aldrig. Men är kanske enklare att bevisa sådan på råtta, finns väl mer forskning och de får ju fler ungar så man kan väl lättare dra fram en statistik på antal födda ungar.

Gerbiler får allt mellan 4-11 ungar så om ett Pied x Pied par ändå får runt 5-6 ungar så hävdar ändå vissa uppfödare att genen är inte letal i dubbel upplaga för de har fått 'normalstora' kullar. Folk tänker ju inte riktigt när de resonerar så för det är ju slumpen som styr vilka ungar i en kull som får då dubbel upplaga. Det blir ju alldrig som statistiken säger för den är ju uträknad.

Grodan
2008-02-01, 06:54

Downunder har funnits i ungefär 10 år. Så jätteny är den väl inte.

#10 Stämmer verkligen detta? Att downunder är en lethal gen?

Intressant det du skriver om manx. Vi hade ju manx i våra engelskimporterade djur och fick flera sådana under åttio och nittiotalet. Främst siameser från Thamesgroves uppfödning. (Ingen smutskastning, detta var var känt av alla!)

#25 Finns det något bevis för denna hypotes? Blue = små ögon?

Blue är en mycket populär variant, precis som dumbo. Att särskriva typ-och utseendefel enbart till dessa varianter är därför fel. Typ- och utseendefel uppkommer gärna vid inavel. Att det drabbar populära varianter är helt naturligt eftersom de är dessa man inavlar hårt för att bevara/få fram.

♡°✿ ☆: .。. o(≧▽≦)o .。.:☆ ✿゚❁♡★°:.☆

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babbett
2008-02-01, 10:32

Jag tycker man ska ha lite kött på bena innan man skriver div. saker..

Att bara "slänga ur sig" saker utan någon källa alls gör ingen nytta.

Om man googlar så hittar man inget om uttalandet i #10.

Oskyldig tills motsatsen är bevisad?

Ungar dör och absorberas i "vanliga" kullar, det skrivs sellan om det. Och vad med alla honor som går tomma…gång på gång?

ratpaw
2008-02-01, 13:32

Ang. DU,

Av all den info jag läst om så verkar det stämma.

Vill man vara helt säker får man helt enkelt testa själv för att komma fram till en slutsats.

Ang. Manx,

Det är inte relaterat endast till speciella färger och teckningar.

Det jag har kommit fram till genom läsning är att det kan förkomma hos vilken färg och teckning som helst.

Den sista tiden har det tyvärr dykt upp även manx i Sverige, det har man kunnat läsa både på zoonen och råttforumet.

Någon har valt att avla vidare på råttor med manxgenen och på så vis sprids manxgenen utan folks vetskap då råttorna kan vara bärare och ha full svanslängd.

ratpaw
2008-02-01, 13:50

Det är inte kunskap som är ett bekymmer, det är okunskap som är det.

Jag har läst mycket i ämnet och tycker det är på plats att dela med mig om det, i syftet för att se om någon mer än jag har kommit fram till samma saker. Det är så man lär sig saker.

Alla är fria att söka info för att se om ni kommer fram till samma slutsatser som mig.

Att många honor går tomma, tror jag delvis beror på stress av att honan ofta delar bur med hanen i flera dagar upp till en vecka, och/eller att honan blir skendräktig pga detta, vilket leder till att honan går tom. Min egen teori om det hela.

När mina råttor paras träffas de endast under några timmar på sängen, i soffan eller liknande ställe, då minimerar man stress och ev. skendräktighet. Några timmar tillsammans är allt som behövs för att honan ska bli dräktig när honan höglöper.

Grodan
2008-02-01, 15:04

#41 Missförstå mig rätt, det fanns i Thamesgrove´s linje. Sen att det råkade vara siamese är väl kanske oviktigt. Många råttor härstammade dock från Thamesgrove´s linjer på åttiotalet.

#40 #42 Vad har det med downunder att göra? Att honor går tomma? Vad säger att de går tomma? Hur kan man bevisa att det inte fanns några råttungar där?

#42 Jag köper tyvärr inte stressteorin. Själv gör jag på många sätt när jag parar möss och råttor och har aldrig haft några problem med skendräktighet eller stress. Däremot finns sexuella överförbara sjukdomar som kan påverka fostrena, vilket drabbat flertalet honor under åren. Vanligaste scenariot då är att honan får en svår förlossning i o m att ungarna är svårt sjuka och inte orkar hjälpa till eller döda.

Beaver
2008-02-01, 17:16

Första DU är väl dokumenterad till runt -99, så nä den är inte ny men ändå den nyaste färgmutationen på råtta.

Jag drog bara upp blue bara som ett exempel, då andra drop upp pearl och manx/hårlös som ett annat.

ratpaw
2008-02-01, 17:41

Jag förstår vad du menar.

Ang. honor som går tomma.

Du har helt rätt att det i en del fall beror på sexuella överföringsbara sjukdomar, men jag tror inte att det är den enda orsaken, det finns säkert fler möjliga orsaker än de jag räknade upp tidigare också.

Babbett
2008-02-01, 18:26

Jag har honan och hanen i samma bur om de tycker om varandra, och jag har inte haft någon som gått tom…

Daydreams
2008-02-03, 15:13

Pratade med Sunrats som avlar lite på DU och hon sa att man inte kan para 2 som bär på DU för då dör avkomman.

ratpaw
2008-02-03, 17:57

# 47 Intressant info :)

SamanthaJones
2008-02-03, 19:04

men varför dör avkomman om man parar två DU?

Vänligen

Sofia

Grodan
2008-02-07, 19:44

#47 Ett sakfel. Downunder är ett DOMINANT anlag. Antingen är råttan Downunder eller inte. En råtta som inte är Downunder är inte heller anlagsbärare!

#49 För att det är en lethal gen.

Med det menas att när den förekommer i dubbel upplaga, homozygot form, så dör avkomman. Lethala gener kan fungera på olika sätt, antingen så återbildas ungarna redan efter några dagar efter befruktningen och föds då aldrig, eller så föds de och dör sedan.

Antar att Downunder fungerar precis som Pearl. Pearl är dominant och även lethal gen.  Råttungar med denna gen i dubbel uppsättning dör i ett tidigt skede av dräktigheten, aborberas av moderns kropp, och föds aldrig.

MEN än finns inte tillräckligt med bevis för att Downunder är en lethal gen!

En sak som irriterar mig är att Downunder kallas DU här. Även dumbo kallas DU. Det är hemskt opraktiskt att ha samma beteckning på så olika varianter.

SamanthaJones
2008-02-07, 19:49

jag tycker det borde heta DW ;)

Vänligen

Sofia

niffen
2008-02-07, 21:11

"Öh, jag ba parade två DU-råttor me varann, liksom.." "AAAH!! Jä*lar! *hoppa på*" Skrikandes

Grodan
2008-02-16, 22:25

#52 ?

niffen
2008-02-16, 22:27

#53 =Missuppfattning  xD

Nicciz
2008-02-16, 22:28

Jag vet en som planerar en parning mellan två DU.. hmm jag vet bara inte hur man ska berätta…,

Nicciz
2008-02-16, 22:30

fast dumbo skrivs ju med små bokstäver… :)

Allamej
2008-02-16, 22:30

#55 Rakt ut… dom måste få veta annars blir ju allt så fel…

Nicciz
2008-02-16, 22:32

Ja men personen har ju avlat i typ hundra år… OBS inte svensk….

Och det känns ju skönare att iaf ha ngn källa bakom sig vid sånna "påhopp"

Babbett
2008-02-17, 01:05

#58 Personen ifråga vet säkert om riskerna och antingen chansar eller testar.

Som Grodan skrev så finns inga bevis…fast det känns rätt meningslöst. Lika meningslöst som att para två rexar…

PaaatyPalm
2008-02-17, 01:53

Gud , jag fick veta en massa grejer här xD . Någon som vet någon mer täckning/färg som man kanske ska sluta avla på ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Grodan
2008-02-20, 15:33

Om inte annat så kan du den där parningen med Downunder+Downunder kanske sprida lite ljus i mörkret. Ja, menar, uppfödare gör ju faktiskt Pearl+Pearl parningar emellanåt.

Nidnal
2008-02-20, 16:47

#36 En råtta kan visst bära på pearl utan att det syns. Pearl visar sig bara när råttan har dubbel uppsättning av minkgenen. Så tex en svart råtta kan bära på pearl.

#61 Jag läste på r8forum att om man parar pearl med mink så blir pearlarna sotiga i färgen. För att få fram snygga pearl måste man alltså para pearl+pearl. (Har dock inte pratat med någon pearluppfödare om detta så jag har inte någon förstahandsinformation)

niffen
2008-02-20, 17:07

#62 Pearl+Pearl tar död på bebbar bara.. Det står nånstans längre upp i tråden tror jag…

Grodan
2008-02-20, 17:09

#62 Öh, jaha… nya rön? från?

Min jämförelse med pearl grundar sig på att Downunder påstås vara en lethal gen precis som Pearl, ändå parar man Pearl med Pearl så visst kan man para Downunder med Downunder också. Med lethala gener blir det inte så många överlevande ungar, eftersom de med genen i dubbel uppsättning dör - antingen redan tidigt i fosterstadiet eller senare.

Alla pearl är sotiga o beige-gul-aktiga idag… ursprungligen var pearl benvit med svart tippning - så tycker jag fortfarande att den ska se ut, i a f en av pearlvarianterna…

Sigge62
2008-02-25, 20:40

Jeg villen gerne lægge billeder ind af alle mine Down Under, men jeg ved ikke, hvordan man gør.Generad

Nicciz
2008-02-25, 20:58

Sigge62

Under skrivfältet står det bifogad fil klicka på Bläddra så kommer din mappar upp. Välj Öppna på den bild du vill laegge ind och sedan Publicera kommentar

Det går dock bara att laegge ind ett bilde per kommentar så du får göre flere kommentarer:)

Tillykke….

Beaver
2008-02-25, 21:56

Pearl är en dominant gen, dvs råttan kan INTE bära på genen utan att den syns. (Pepe = synlig, pepe = inte synlig) däremot, en råtta som är svart och pearl säger sig självt att pear-sotningen inte syns med ögat även om den är black pearl genetiskt Flört

Så ja, jag förstår ditt resonemang men det kallas inte att råttan bär på genen bara för en annan färg 'överskuggar' den. Återigen, det är skillnad på genotyp (= vad råttan är för något genetiskt) och fenotyp (= hur råttan ser ut, det som bedöms på utställning)

Nutiz
2008-02-25, 22:22

Då funkar pearlgenen som silvergenen på hästar! (silver syns bara på svart och brun, det kan finnas på fux också men det syns inte)

Zenriette
2008-02-26, 00:31

jeg har endnu ikke oplevet nogle manx i mine down under…

UpptagetNamn
2008-02-26, 00:34

#69 - föder du upp down under..
Och föder du upp dom långhåriga råttorna harley?

Zenriette
2008-02-26, 00:37

70 Ja, jeg avler Down Under, dog ikke vildt og uhæmmet. 

Ang. Harley, så er dette ikke sikkeret endnu, men jeg håber fremtidn kan bringe det.

UpptagetNamn
2008-02-26, 00:40

#71 okej (:
Vart bor du? I danmark eller?

Zenriette
2008-02-26, 00:41

72 Ja, det må jeg så indrømme at jeg gør. Dog ikke langt fra Centrum.

Sigge62
2008-02-26, 22:37

Her er Donar, Black dalmatin Down Under

Sigge62
2008-02-26, 22:39

Her er Nimbus, Dove Pearl berkshire Down Under.

Sigge62
2008-02-26, 22:41

Her er så Magnus, Russian blue patched Down Under.

Sigge62
2008-02-26, 22:44

Her er Naomi, Pearl pached Down Under

SamanthaJones
2008-02-26, 23:32

får jag komma och ta dina råttor? *tihhi*

De är underbara!

Vänligen

Sofia

Sigge62
2008-02-28, 01:05

Næh, nej, Samantha, den går ikke. hehe..de bliver her hos mig, men du kan komme på besøg og nusse dem.Glad

Mht. DUdu + DUdu, så vil sådan en parring se således ud.

25% DUDU lethalt, dvs. ungerne går til i maven og kuldet blivet det mindre.

50% DUdu

25% dudu

I teorien skulle man sagtens kunne parre dem, men det vil blive et lille kuld, måske kun på 3-4. Det samme med PEpe + PEpe.

Jeg vil alligevel ikke foreslå sådan en parring, da et er teori noget andet praksis, og tit synes jeg at genetikken har vist sig at opføre sig anderledes end vi teoretisk regner med. Hermed mener jeg at overlevne unger kan være svagelige og måske dø indenfor de første døgn, uden man kan vide hvorfor, da det ikke umiddelbart kan forstås genetisk.

Babbett
2008-09-03, 19:31

#55 Hur gick det med de här planerna?

Nicciz
2008-09-03, 22:41

#80 Vad menar du?

_Jag_
2008-09-04, 00:06

# 75. Den råttans teckning på magen ser ut som två pungkulor och en … Haha

Babbett
2008-09-04, 00:06

I #55 Skrev du:

"Jag vet en som planerar en parning mellan två DU.."

Jag undrar bara om det blev av och om du vet hur det gick isf.

Nicciz
2008-09-04, 00:15

Har faktiskt glömt bort det, kan kolla upp det.. Tungan ute

janc
2008-10-08, 16:27

- Daydreams skrev: "Varför vill man avla på DU när det bevisligen inte är en bra genkombination?"

Det faldt mig i øjnene med ovenstående påstand.

Jeg avler også downunder's og jeg har bare positive erfaringer med det, og så er det vigtigt at huske på at downunder genet og manx genet ikke har noget med hinanden at gøre, men er to forskellige ting.

janc
2008-10-08, 16:29

Er der ingen i Sverige som avler downunder på nuværende tidspunkt?

Terato
2008-10-08, 18:06

Jag har en downunderhona från Nicciz! Vad jag vet var det bara hon och en till syster som blev down under i kullen. Nicciz kan nog berätta mer. Men det var ju massvis av konstiga färg- och blekningsgener i den kullen!

Bild på henne, "Two skins" ca 7 veckor gammal:

Älskar mina stora små vänner..

teratos.webs.com

Nicciz
2008-10-09, 01:09

#86 Jag vet faktiskt ingen mer än mig just nu.. Möjligtvis Devo?? Vet iaf att hon är intresserad av det..

#87 åååh min pälskling Kyss underbarbild!! Jo det var bara hon och en syster som blev DU, ev är en av hanarna det oxå.. men det är bara en prick och kan vara en skönhetsmiss. Så jag är inte säker, måste provparas. Jo blekgenen i kullen är charcoal. Den som det finns en annan tråd om just nu. Men den påverkar ju inte teckningen. Skrattande

janc
2008-10-09, 01:30

Hvor er hun bare smuk!! Glad

Tak for svar :)

idaleck
2009-01-06, 16:39

Så här ser mitt nytillskott ut. Han är född i slutet av december och har alltså inte flyttat hit än. Men han ska! Kyss

Emma87
2009-01-06, 17:18

#90 Nää vilken läcker teckning!! Wow! Söt är han ocksåKyss Vad för en kull är han från?

idaleck
2009-01-06, 17:35

#91 Han är från babbetts nuvarande kull =)

MalinMalin
2009-03-10, 15:14

Här är en Downunder tjej som bor hemma hos mig Glad

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Ladyinred
2009-03-10, 15:22

nä va fin! hojta till om du får lika dana bebbar på henne nån gång Kyss

Itchy
2009-03-10, 15:23

#93 hon är (down)UNDERBAR

jag skulle inte ha ngt emot små bebbar med likn teckning ^^

You can't spell Bitchy without Itchy

Ladyinred
2009-03-10, 15:25

den teckningen är ju bedårande altså.

MalinMalin
2009-03-10, 15:31

Jag har både hon och hennes bror som oxå är downunder(Russian Pearl Hooded Downunder) som kommer användas i avel fram om dom utvecklas bra Glad

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Bella-R
2009-03-10, 15:50

Ååhh superfin teckning ju!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Katrin82
2009-12-05, 10:46

Min underbart goa Tino "tarmen"

Lole
2010-03-04, 22:19

(har inte eläst heela tråden :P)

Men vad är benämningen på just DU. Jag har ju sätt massor med bilder, men jag fattar ändå inte riktigt vad som gör att en råtta är just DownUnder?

Nicciz
2010-03-04, 23:05

#100 Att den har en färgad teckning på magen alltså tex, en hooded har ett streck på magen. Lite knasigt förklarat men iom att en eubk har sin teckning på magen valde jag att skriva färgad teckning.

Ngn annan kanske kan sätta bättre ord på det XD

Grodan
2010-03-05, 00:06

Knasigt… men downunder är faktiskt ganska charmig variant…

[veralera]
2010-03-05, 14:51

Att en varigated råtta har två prickar på magen, ovanför ljumskarna typ, gälls den som down under då?:P

Lole
2010-03-05, 16:53

Så alla råttor som har minsta lilla färg på magen (utom vitt då) är downunder?? Eller krävs det någon speciell teckning för det?

Lite förvirrad här.. ;)

Nicciz
2010-03-05, 17:00

#103, 104

Nej inte alla, tex är det väldigt vanligt med så kallade pungfläckar på hoodeds. För att en råtta ska bli downunder krävs det att den ena föräldern är det, det är ett dominant anlag..

Dock kan det vara svårt ändå i vissa fall att veta, jag hade en kull med en downunder pappa, i kullen blev det två tydliga downunder och en hooded (ish) med pungfläckar o några extra färgfläckar på magen. Nu gick han i avel och lämnade ingen DU men han kunde ha varit en dålig DU.

Jag tror dock att många vill att deras vanliga råttor ska vara lite mer exclusiva o jag har sett uppfödare som säljer hoodeds med pungfläck som DU. (buuuu på dem ;)

[veralera]
2010-03-05, 17:15

#105 Tack!:)

x930622
2010-03-05, 17:24

#1: om manx dör, både mamman och bebisarna, hur ska man då kunna avla vidare på dem ? hm.. förstår inte riktigt, låter sjukt att man ska stoppa dess avling, men varken mamman eller ungarna överlever ? :S

[veralera]
2010-03-05, 17:30

#107 Manx kan komma recessivt, så man avlar bara på manxBÄRANDE honor:P

x930622
2010-03-06, 11:19

jaha okej.. :P

sojakorven
2010-03-24, 23:03

så DU e mörk grå typ? har en råtta som ser väldigt lik ut färgmässigt men hon är zoo råtta och som jag förstog det så var de en ovanlig färg, fast de kanske bara e jag som har blivit färg blindFlört

myismyname
2015-05-10, 19:12

Puttar upp en jättegammal tråd som jag råkade snubbla in på… 😃

Är det någon som sysslar med downunder i Sverige nu? Är det vanligt med manx i DU-linjer eller har man "kommit ifrån" det? Tycker att det är en rätt intressant teckning… 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Zakaraa
2015-05-10, 19:44

#111 Bad Seed's och Zickan's har haft Downunder-kullar (Downunder förkortas dw, Dumbo är du) vad jag vet ska det Inte finnas manx i de linjerna. Zickan + Bad Seeds har tillsammans BadZ's. Det är i stort sett bara BadZ's råttor jag sett som varit dw.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

myismyname
2015-05-10, 19:54

#112 Okej :)

My bad, jag hakade bara på och körde på den förkortningen som jag har sett användas i denna tråd :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Zakaraa
2015-05-10, 20:10

#113 Var en generell påpekan på förkortningen så inte riktat till enbart dig :)
Inte lätt att veta när man inte är bekant med varianten :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
2015-05-12, 00:27

DU har en del skrivit om dowunder men vi försöker ändra den lite då det är för lätt att missta dumbo som är små bokstäver men samma sak du. 

Dowunder och manx har inge direkt samband.. Bara att några uppfödare valt avla på dw och manx i samma. Men väldigt få som föder upp manx övh och ingen i sv då det är en sämre defekt. Haft många dw kullar ingen av mina linjer bär på manx vad jag vet om.

zickans.com
Värd på Råttor, Exotiskadjur

Upp till toppen