Hjälp!! Tumören sprack? BILD
Lydia blev tagen till veterinären i höstas där de konstaterade att hon hade en godartad tumör på magen. Växte den eller om det började göra ont när man klämde skulle vi ta bort den, typ. Jag har varit och kollat varje dag och nu när jag tog kvällskollen så har den typ exploderat?? Det är en hård skorpa och gör ont när man pillar för mycket. Vad har hänt?
Först och främst - ska hon få bo ensam i en steril bur ett tag?
Det kan vara så att den kliat, och hon har kliat håll på den, eller kommit åt något annat. Du skall sätta henne för sig själv, tills du har varit hos veterinären igen. Eftersom hon har ont, så är det bättre att hon får vara för sig själv.

Det bilden visar ser inte ut som en tumör, utan en böld, som har öppnat en fistelkanal så att varet rinner ut. Det kan handla om en streptokockinfektion, där varet nu har tillfälle att komma ut.
Kolla det gärna med veterinär igen. Håll det rent, vanlig koksaltlösning 5 % funkar bra. Se till att det är torrt och låt det helst lufttorka.
Man kan topsa det och göra odlingsprov om man är intresserad av vad det är för bakterier. De kan kanske smitta både andra djur och människor, så en viss försiktighet är inte fel.
Tusen tack. Hon har fått en egen bur nu, steril och idiotsäker. Hon är pigg och alert och har ju inte konstant ont verkar det som, utan hon pep när jag tvättade sårskorpan med handsprit. Ska ringa veterinär imorgon/måndag och rådfråga, men ni förstår ju min panik när en, som veterinären sa, tumör helt plötsligt spricker…
#4 Du skall absolut inte tvätta med handsprit, det gör vansinnigt ont. Du kan tvätta med vanligt vatten och lite tvål, som du lagt i vattnet. Skölj noga av tvålen Är såret torrt, och inte varar, så låter du det bara vara tills du pratat med vet . Man tar för givet att en veterinär vet vad den pratar om, det kan ju ibland vara svårt att se ordentligt på bilder.
Ser definitivt ut som en varböld som spruckit, håller alla tummar att det verkligen är en sån också. I så fall är det absolut ingen fara, även om det kan se baskat läskigt ut ibland.
Varbölder brukar läka bra, fistelgångar däremot är klurigare så en kontakt med veterinären är bra. Att tvätta med skulle jag också rekommendera koksaltlösning, det går att köpa på Apotek eller koka själv.
Har kokat koksaltlösning nu och ska behandla såfort det har kallnat. Alsolgel, ska jag köpa det och behandla med det med? Vet ju att handspriten dödade alla bakterier, bra som dåliga, men alsolgelen ska väl bara döda de dåliga då?

Mixtra inte med för mycket kemikalier. Det viktigaste är att hålla det rent och torrt. Alla bakteriedödande medel kan vara skadliga för hud och slemhinnor och i en del fall hålla tillbaka läkning av skador.
Det jag själv använder - på mig själv - är propolis. Men på ditt djur föreslår jag att du bara håller såret rent och torrt.
Jag skulle endast använda mig av koksaltlösning (natriumklorid-tvätt)
Har du sköljt rent såret så det är varfritt så är det bara att låta vara och hålla omgivningen ren så det inte bildas nytt var.
Vill du inte göra koksaltlösning själv eller är osäker på hur man gör och därför vill köpa så finns det att köpa på apotek.
https://www.apotekhjartat.se/symtom/sar-bett--stick/sarvard/dax-sarskolj-3/
Bara att använda sig av spruta (utan kanyl) suga upp vätskan och använda. Använde Dax sårsköljen själv för nån timme sedan till att skölja ur insidan på en varböld.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#10 är såret torrt, behöver det inte tvättas med natriumklorid. Innan man vet om det är en varböld eller inte, så skall hon inte gå in och "rota" i såret. Det går lika bra med tvåltvätt, men så länge som det är torrt, behövs det inte tvättas mm. Hon skall ju kontakta vet i morgon.
#11 Tror du läst helt galet av det jag skrev.
Jag har aldrig sagt att hon ska in och rota i såret. Om du läser igen så ser du att jag skrivit att Jag rengjort en varböld här hemma med koksaltlösningen jag länkade till som tips om man inte vill/kan göra eget själv.
Jag sa även att OM hon redan gjort rent och det är fritt från var så ska det låtas vara. Sedan så var mitt svar riktat till #8 där hon frågade om det skulle införskaffas alsolgel (som för övrigt postades 15 timmar efter inlägget om att TS skulle kontakta vet. imorgon). Därav mitt svar att det är dumt att använda någonting annat än enbart koksaltlösning.
Det verkar som sagt att du missuppfattat hela mitt inlägg.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tack för er hjälp. Hon har inte ont utan är samma vanliga råtta och det ser redan bättre ut än på bilden jag tog igår natt. :)
Edit: Ja, det är helt torrt och har varit torrt sen jag upptäckte det. En skorpa bara!