Svimanfall? Hjälp!
Hej!
Jag och min sambo har två härliga råttor, Skrållan och Doris. Idag fick skrållan någon form utav anfall. För att ni lättare ska få insikt och hjälpa oss så får ni lite bakgrundshistoria om hur råttornas hälsa sett ut den senaste tiden.
För ca två veckor sedan så var vi till veterinären med Doris pga av ett sår som inte ville läka. Hon fick ingen speciell diagnos utan det konstaterades att det nog var ett "vanligt sår". För säkerhetsskull fick vi ändå påbörja parasitbekämpning på båda råttorna. Under behandlingen måste råttorna som ni säkert vet vara ifrån varandra i 24h för att inte kunna få i sig utav bekämpningsmedlet. Således köpte vi en ny bur, att ha Skrållan i under det dygnet. Efter att vi satt ihop dom igen märkte vi hur Skrållan väldigt intensivt tvättade Doris sår och hela tiden var där för att ta bort skorpan, så valde att ha dom separerat nu under en vecka för att låta Doris sår läka i lugn och ro.
Hursomhelst, nu till dagens händelse. Idag, som alla de tidigare kvällarna, lät vi råttorna träffas under våran uppsikt för att få umgås. Under leken så släppte jag in Skrållan i deras "ordinarie" bur, så att hon fick hälsa på i sitt riktiga hem helt enkelt. Plötsligt, efter att ha nosat på allt och undersökt buren, så fick Skrållan någon form av anfall. Benen började ge vika och hon krälade sig fram som desperat för att slutligen göra ett uthopp mot den öppna luckan och sedan falla till botten på buren. Jag blev givetvis förskräckt över beteendet och tog ut Skrållan. Skrållan var då alldeles livlös i kroppen, men andades. I mitt knä började hon också att dregla, som genomskinlig saliv helt enkelt. Efter ett tag började hon röra på huvudet och tillslut började hon äntligen röra på hela kroppen. När hon kommit igång så stoppade jag in henne i buren igen och direkt så började hon äta väldigt intensivt. Hon verkade en stund efteråt lite yr, men nu verkar hon må som vanligt.
Så, mina funderingar. Är detta ett symptom av bekämpningsmedlet, neurologisk påverkan? Men det verkar konstigt att det isåfall märks nästan två veckor efter behandling?
Svimmade hon? Eftersom att hon direkt efter började äta intensivt så kändes det som att hon försökte höja sitt blodsocker.
Har hon någon sjukdom? Typ epilepsi eller liknande?
Är hon deprimerad över att ha varit ifrån Doris så mycket, så hon får någon form av depressionsanfall?
Tacksam för svar, vill så gärna veta om någon har erfarenhet av en tidigare händelse.
/Niklas och Madde

Hur gammal är Skrållan?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Båda är snart 1 år gammal. Så borde inte vara åldersrelaterat..

Hade en råtta för många år sedan som hade epilepsi och hans anfall var liknande det du beskriver i #0.
_**/Mvh Anne
Okej, hade han anfall ofta?

#4 Ja, han fick anfall vid stress och var tyvärr extremt stresskänslig, räckte med att det var lite extra liv och rörelse i rummet eller att man hade nystädat buren. Slutade med att jag lät han somna in innan han ens var 1 år då han fick anfall flera gånger per vecka ibland tom flera per dag.
_**/Mvh Anne
Okej, usch vad hemskt. Detta har dock aldrig hänt förut, och hon är inte det minsta stresskänslig denna lilla dam, snarare lite för nyfiken. Vi ska ringa veterinären idag med tänkte vi och kolla ifall det kan vara någon bieffekt av medicinen/medlet de fick. Hon repade sig igår och är nu som vanligt, men man blir ju orolig.
Jaa, kolla med veterinären för det kanske beror på medicinen. Du kan ju också googla på medicinen ni fick och se om det är en möjlig biverkning.
Annars kanske hon kan ha epilepsi, men eftersom hon inte är stresskänslig har det inte märkts förrän nu? Jag bara spekulerar, ingen aning om det kan vara så…