Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 960 ggr
Pladask
0

Olika urindoft, varför?

Jag har nyligen fått hem två små råttor till. Är lite fundersam över urindoften hos dessa små individer….Det luktar förjävligt. Mina två tidigare råttor har inte luktat i närheten så illa som detta. Riktigt frän doft och de två andra kan jag tycka luktar ganska gott fast dom sover i sitt eget kiss ibland *mys*. Kan det ha att göra med att de nya råttorna levt med fler? Att de är smutsiga och att det luktar pga bakterier i pälsen? Inte bara dom stinker utan även buren, vilket den inte gjort innan. Någon som känner igen detta? Hjälper bad? Annan mat? Minns inte hur de två andra luktade när jag fick hem dom… Tycker inte att det borde va sååå stor skillnad :S de är dessutom små…

R4ttus
0

Hur länge har du haft dem?

Är de nyinflyttade och nervös så kan det lukta starkt bara på grund av det, och kommer i så fall gå över snart :) Är deras bajs mjukare och fuktigare än normalt så kan det vara nervositetsbajs och det kan lukta som sjutton, och gäller nog även kisset.

Hur små är det? Jag har ett minne av att när jag tog hand om en skara bebisar och deras mamma i väntan på nya hem, så kunde deras avföring lukta extra starkt ibland när de var gamla nog att börja pröva smaka massa ny mat som de inte var vana vid.

Även människobebisars bajs har ju ett rykte att verkligen kunna stinka som *** det med ibland ….

Om inte något av ovanstående, kan du ha blivit mer luktkänslig eller "ovan" vid råttors lukt?

Är de ovanligt smutsiga så borde det synas tycker man, men du kan ju prova att ge dom ett bad, och även grundstäda buren och speciellt gallret. Om gallret har blivit gammalt och skadat så att det suger åt sig urinen, så kan det VERKLIGEN börja stinka om buren, och då hjälper det inte hur mycket man än tvättar. Hände 1 av mina burar förut.

Pladask
0

Jag har haft dom i drygt en vecka, så de är efterlängtade nykomlingar, 7 veckor gamla om jag inte är snurrig :) Deras bajs bryr jag mig inte om, men kisset luktar hemskt… Buren i sig luktar inte illa men inredningen gör! Har inte blivit känsligare för de andra råttorna tycker jag fortfarande luktar gott. De känns lite smutsiga/klistriga så de ska bada när de är ännu mer bekväma med mig. Är bara så förvånad över att lukten på kisset skiljer sig så mycket :S hoppas det blir bättre nÄr dom växt till sig och äter samma mat osv. Tack för ditt svar!

Zakaraa
0

Vad är det för inredning och bottenmaterial du har?

Att bada råttorna är något man bara bör göra om de Verkligen behöver det eftersom det tag bort väldigt mycket av råttornas egna försvar. Man kan använda våtservetter och torka pälsen med om det är lite ytligt eller putsfläckar osv.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

Urindoft kan hänga en hel del på surheten i kisset och hur koncentrerat det är. Hur mycket vätska den individen dricker, vad för vätska, ph balansen osv.

Men en orsak kan va sk tyst urinvägsinfektion. Bakterier/infektion i urinet men inte tillräckligt mycket för att det skall va som en vanlig urinvägsinfektion och märkas.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Pladask
0

#3 toalätt och alspån just nu. Inredning är hus och rör, inga hängmattor för tillfället. Det är dock samma inredning som de andra har, så det är därför jag är förvånad över stanken, de andra luktar gott som vanligt. #3 Ok, kan man kolla upp det? Behandling?

Zakaraa
0

#5 Hus och rör, vilket material?
Jag tycker att Toa-Lätt har en tendens att lukta fort. Alspån saknar uppsugningsförmåga så det kan också vara en orsak, allt urin hamnar under och äcklar sig (med brist på bättre ord). Använde själv alspån innan och älskade det men sedan bytte jag av någon anledning och det märktes ganska snabbt att det blev en luktskillnad (idag använder jag Lättströ, även kallad Hampaströ).

Men det som Zickan skriver kan mycket väl vara anledningen. Är det infektion så ska det absolut behandlas men du kan ju börja med att hålla koll på hur mycket de dricker. Dricker de normalt så kan du börja fundera över att boka en vet. tid för ett prov (gissar att det är urinprov som gäller även för råttor som med andra djur)

Pladask
0

Bara plast. Har haft de bottenmaterialen hela tiden, så det är råttornas doft som är annorlunda än vad jag är van vid. Men de råttor jag haft tidigare har druckit ganska mycket mer än nykomlingarna, så då har det kanske med det att göra? Är det oroväckande att de dricker lite? Eller det är kanske mycket drickande som är en varningsflagga? Jag har bara haft 4 råttor så jag är inte så insatt i dryckesvanor :S

Zakaraa
0

Dricker de väldigt lite vatten så blir ju deras urin mer koncentrerat och då kan det lukta väldigt mycket starkare. Du har kanske märkt det om du själv inte druckit tillräckligt mycket på en dag och så när du sedan kissar kan det lukta starkt urin. 

Det kan vara en orsak till starkt lukt så jag tycker du ska kontrollera Hur mycket de faktiskt dricker på en dag.
Du får sätta en flaska (som du vet volymen på) på morgonen när du vaknar och sedan efter ett dygn, d.v.s morgonen därefter mäter du hur mycket vatten som är borta. På så sätt får du ett bättre hum om hur mycket de dricker på ett dygn. För att vara riktig ska man egentligen göra det experimentet ett par dagar eftersom det kan variera en hel del hur mycket man dricker.

Pladask
0

Ok, tack för hjälpen! Ska göra det! Ungefär hur mycket vatten r normal en dag?