Tips på fryst mat
Skulle vilja ha tips på fryst mat (eller mat som går att frysa in)? Äter på jobbet och vill ha saker hemma som går att tina snabbt. Tänker främst på grönsaker och kött. Ärtor, majs, broccoli och grönkål har jag. Sen tar det stopp…
Om det inte är lunch till din råtta din fråga gäller, så får du nog bättre svar på matlust i fokus.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jo, var nog lite otydlig, det är till råttorna :) Äter på jobbet som sagt och det brukar eka i kylen, därför vill jag ha tips på mat som är lätt att tina till de små.
Jag har grubblat över samma sak nyligen. Kom fram till att jag borde göra "storkok" av typ kött/köttfärs då och då och frysa in i lagom råttportioner i exempelvis fryspåsar så att man kan tina en i taget. Frysta räkor kanske kan vara något att ha hemma också. Men jag ser fram emot fler svar med bra tips här :)
Brukar ha samma som dig hemma, men även olika wokblandningar. Så är det lite av "allt" (ex. morot, broccoli, blomkål, minimajs, paprika) i samma påse. Även frysta bär och frukt är bra att ha, har både sånt jag plockat själv och köpt. (ex hallon, blåbär, björnbär, mango). Sen lägger jag bara till ex ägg, fisk, kött, räkor. Går ju bra att, om man vill, laga till ex en laxfile och en kycklingfile i ugnen samtidigt och sen frysa in till lagom råttportioner. Går fort och räcker länge. Pasta/potatis/ris går också att göra på samma sätt, alltså koka en större mängd och frysa in i portioner.
Vad tänker ni om barnmat? Min älsklingar lever typ på det nu. Lägger till grönsaker, men blir alltid samma känns det som (broccoli, majs, ärtor och ibland paprika och tomat). Känns som det inte är tillräckligt varierat :S
Köp formar för att göra isbitar i, gjorda av silikon. Lätt att bara vända ut och in i en plastpåse eller burk när de är frysta. Bara att ta fram och tina valfria maträtter på nolltid.