Hur ofta städar ni buren?
Hej!
Jag undrar hur ofta ni städar buren? Jag har två råttor, och brukar städa, alltså byta underlag, plocka bajs, tvätta saker mm en gång i veckan. Men nu har en bekant till mig sagt att alla smådjursburar ska städas varje dag?
Hur brukar ni göra? Städar ni varje dag eller någon dag i veckan bara?
Beror på hur skitig buren är men ca 1 gång i veckan :)
🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor
Att städa varje dag är inte så jätte bra för smådjur. Jag städar helt en gång i veckan. tömmer toalådan varannan dag och torkar av hallplanen vid behov :)
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Här städas buren 1 gång/vecka, toalådan töms vid behov och hyllplan, mm torkas av om de ser smutsiga ut.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag städar en gång i veckan (bara snabb tvätt med svampen och varmt vatten på hyllor/galler) och bytar toan ca 2-3 ggr/vecka. Sedan 1-2 gånger i månaden skickar jag allt underlag in på tvätt (kör fleece) och hammockar tvättas ca varannan månad (de de använder ofta, de andra som inte direkt används brukar jag i princip aldrig tvätta)
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Toalådan rengörs dagligen, det är en självklarhet för mig.
Hängmattor byts ut i snitt två gånger/vecka. Hyllplan torkas av så fort jag upptäcker kissfläckar.
Storstädning (tömning av spån, skrubba botten och galler) görs inte oftare än varannan vecka (dvs. 2 gånger/månad). Beror helt på vilken bur det handlar om (hanarna kräver oftare än honora här hemma). Ibland sker storstädning en gång/månad, oftare behövs inte här hemma.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Varje dag är verkligen att ta i. Smådjur både gillar och mår bra av att sätta sin lukt på saker och ting.
Jag städar alla burar en gång i veckan. Då torkar jag av hyllplan med trasa och även svamp om det behövs på sina ställen.
Byter ut alla borrismattor, alla hängmattor, och torkar av all inredning och matskålar. Tömmer även bara toaletterna en gång i veckan vid städ.
Enda undantaget är min ensamråtta som är galet renlig av sig. Han varken kissar eller bajsar någon annanstans än i toan, bortsett från hängmattorna som han ibland kissar i då. Så hans bur storstädar jag väldigt sällan, men byter hängmattor och gör rent toan och matskålen varje vecka i samband med de andra burarnas städ.
Oj, verkar som att jag städar överdrivet mkt! Såhär ser min "städrutin" ut: Varje dag: tömmer toalåda, plockar bort matrester och bajs som hamnat fel, diskar matskålar, byter bomaterial om det luktar kiss. Två ggr/vecka: byter borrismattor, samt varannan gång torkar av alla hyllor, bolådor och bur med blöt trasa och varannan gång tar jag ut allt ur buren och gör rent i duschen. (blir alltså en gång/vecka bara trasa och en gång dusch, ja ni fattar…) Och en gång i veckan byter jag ut allt tygmaterial (ex. hängmattor) om det inte blivit riktigt lortigt innan. Menar ni alltså att råttorna mår dåligt om det inte luktar om buren?
#7 Näää absolut inte må dåligt! 🙂
Citat från #0 "Men nu har en bekant till mig sagt att alla smådjursburar ska städas varje dag?"
Det är mer det jag syftade på. Det finns absolut ingenting som säger att man måste städa varje dag, eller att det skulle vara bättre för djuren. De bryr sig nog inte ett jota om man städar varje dag eller en gång i veckan. (Eller så ofta man nu behöver på grund av burstorlek, hur pass mycket råttorna sluskar ner osv)
Sen handlar det ju mycket om hur känslig man själv är som ägare för lukt. En del städar och torkar hela tiden för att det inte ska lukta, och andra som jag själv är inte ett dugg känsliga för lukten.
1 gång i veckan byter jag fleece filtar o hammocks och tvättar alla grejer i buren, Tvättar hyllplan o toan vid behov :)
🐶 Djur är det bästa som finns 🐱
Varje dag :') När man har så många råttor som jag har (7) så blir det snabbt skitigt..
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus