Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 543 ggr
Livandivan
0

Sugen på råttor

Hej! Jag sitter och kikar runt här på sidan och blir väldigt fascinerad av råttor. Har för tillfället två gerbilhonor som är jättemysiga men blev sugen på att ha lite fler djur. Skulle behöva lite tips på hur man inreder buren, vad det kostar ungefär per månad och hur man lär känna råttorna. Tacksam för svar :)

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

Livandivan
0

Min syster och bonuspappa är pälsallerigiker (främst mot kanin, häst, hund och katt) men gerbilerna känner de inte av. Tror ni att de klarar av råttlukten? Luktar de jättemycket så man måste städa toaletten varje dag?

Zakaraa
2

Ta en titt på Vanliga råttfrågor eller använd dig av Sök så kommer du få upp mycket av det du är nyfiken på. Det finns oftast många trådar om samma ämne så att använda sök när man undrar någonting är superbra :)

När det kommer till allergi så är det inte Lukten man reagerar på utan partiklar. Det är nästintill omöjligt att svara på om din familj kommer klara råttor eftersom det är väldigt individuellt och så beror det på Vad man är allergiska mot.

Jag är exempelvis överkänslig mot hanar direkt på huden men har inga problem med honor.

Bästa sättet att ta reda på om man tål råttor är att helt enkelt spendera en längre tid med dem. Vara råttvakt, låna från uppfödare med överenskommelse osv osv.

För mig är det en självklarhet att städa deras toalett dagligen. Jag sorterar lådan varje kväll samtidigt som de får sin färskmat.

Det som oftast luktar är urinen, inte avföringen och hur råttor kissar är väldigt olika. Vissa är jätteduktiga och gör alla sina behov på lådan medan andra mindre duktiga kanske kissar på hyllplan (då får man vara där och torka så fort man ser en fläck annars blir det väldigt äckligt om de går eller drar svansen i det osv.) och så finns de små lortgrisarna som kissar överallt, även där de sover.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Livandivan
0

Okej, tack för svaret Zakaraa :) Jag funderar just nu på detta med råttor om jag vågar testa ha dem eller inte. Jag vet en tjej som föder upp råttor i samma stad så kanske ska höra med henne om jag kan ha råttor på "prov".

Zakaraa
1

#3 Det ni kan göra först och främst är att alla åka på besök hos en råttägare, fördelen med att besöka uppfödare är att de ofta har många djur och därför blir det "väldigt mycket råtta" på en gång vilket snabbt kan visa om din familj absolut inte tål dem. Men allergi behöver inte visa sig direkt det är därför det är bra att spendera en längre tid med dem när man väl vet att man inte är Direkt allergisk.

Börja med att besöka någon med råttor innan ni tar hem några utifall att din familj inte tål dem.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning