hur ofta städar ni galler?
För mig så luktar gallret mycket sällan, även på den mindre buren (Savic Zeno 2) så luktar det iprincip aldrig, och om det luktar så är det bara på en väldigt liten del (furet tower). Hur ofta städar ni gallret? Vilken bur har ni?
Vissa på amerikanska sidor gör det tydligen varje dag, men jag tror nog att råttor blir stressade av att varje dag få sin lukt borttagen, den är ju viktig för dom då dom markerar, så varje dag låter inte så bra.
Att snygga till gallret tror jag knappast skulle stressa råttorna.
Jag skrubbar galler varje gång jag kör en storstädning och tvättar med en liten svamp om det behövs mellan städningarna.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag skrubbar rent en gång i månaden ca, eller när jag tycker att det fortfarande luktar efter städning. Då åker gallret och väggen bakom på storstädning 😉
Typ aldrig.
Förr spolade jag av burarna en gång i månaden. Mina råttor klättrar med kletig mat på tassarna, kissar på gallret. Det blir fort ofräscht och för stor bakterie risk.
Men efter jag byggde upp mina rs burar så blir det mer var 3-4 månad utöver att jag torkar med en trasa när jag storstädar. Orkar inte dra ner övre delen själv för mycket.
Hur ofta man behöver torka av galler med trasa eller spola buren i duschen är lite upp till hur mycket de kladdar in gamla matrester när de klättrar/släpar runt. Och hur mycket de kissar mot gallret. Många av mina putar ut röven så det rinner på utsidan av gallret. Samma med bajs.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Mina backar in i ett hörn när det är dags att kissa så gallret behöver definitivt torkas av med trasa en gång i veckan. De klättrar också runt med mat i munnen och så. Någon gång ibland storstädar jag buren också och då är det total skrubbning.
/Surpan
Typ var 4:de månad kör jag spolning, annars bara torka av med en trasa på de ställen de smutsar ner:)
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤